zeventiende zondag door het jaar C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 16 Jul 2010 00:26:49 -0700 (PDT) |
?Heer, leer ons bidden? (Lc. 11,1)
Lucas geeft een korte versie
van het onzevader. Ze verschilt een
beetje van deze van Matteüs. Heeft
Matteüs woorden en beden toegevoegd aan de oorspronkelijke versie? Of is het Lucas die erin geschrapt
heeft? De versie van Lucas in de
Nieuwe Bijbelvertaling klinkt als volgt:
Vader,
laat uw naam geheiligd
worden
en laat uw koninkrijk
komen.
Geef ons dagelijks het brood dat wij nodig
hebben.
Vergeef ons onze zonden,
want ook wijzelf vergeven
iedereen
die ons iets schuldig
is.
En breng ons niet in
beproeving.
Alle generaties hebben aan de
vertaling van deze tekst geschaafd.
We proberen er een actieve vorm aan te geven. God, heilig uw naam en kom regeren. Jezus bad dit gebed in het Aramees. Lucas vond die tekst in zijn
Griekstalige gemeenten. Het
onzevader is vertaald in alle wereldtalen.
In de Onzevaderkerk op de Olijfberg hangen vele van deze
vertalingen. Jezus geeft een gebed dat
anderen, ook niet-christenen, kunnen bidden tot een persoonlijke
God.
?In der Kürze liegt die
Würze.? De kracht van het bondige. Lucas gaat naar het essentiële. Hij vermeldt vijf beden, waarvan twee
zich richten naar wat God aangaat en drie naar menselijke behoeften. Het gebed is sober opgebouwd.. Op de top van het gebed staat de
aanroeping van de Vader,
Daaronder twee vormen van Gods aanwezigheid: zijn naam en
zijn rijk.
Daarna naar beneden toe: drie van onze werkelijkheden:
het goede brood, onze te vergeven fouten en de uiteindelijke
beproeving.
Het gaat over wezenlijke dingen: brood om te leven,
niemand iets anders schuldig te zijn dan de liefde, standhouden in trouw. De zware beproeving in de laatste bede
gaat over de situatie waarin we kunnen terecht komen en waar er te kiezen valt
bij vervolging. Kiezen we voor
lijden en dood of voor verraad en ontrouw aan het geloof (zie Petrus, Lc
22,31-34;46)?
« Le Notre Père dit Dieu pour mieux dire la
condition humaine » (F. Bovon, L?Evangile de Luc II, p.
114).
Het is een Joods gebed. Van elke bede zijn gelijkenissen te
vinden in de schatten van de Joodse liturgie. Maar door zijn bondigheid en vooral door
God als Vader aan te spreken is het onzevader een nieuw gebed.
Matteüs plaatst het onzevader in de bergrede. Het onzevader is er zelfs het centrum
van. Zie de commentaar van Peter
Schmidt op de Bergrede in zijn boek
Ongehoord.
Lucas neemt een ander
vertrekpunt. In zijn vlaktrede
maakt hij geen melding van het onzevader en geeft het een andere plaats in zijn
evangelie. Hij vertrekt vanuit het
verlangen en de vraag van een leerling van Jezus nadat deze Jezus voor de
zoveelste keer aan het bidden zag.
Jezus is
de bidder (Hebr. 5,7). Schoon is het dat biddende
mensen anderen tot bidden aanzetten.
Een gezonde besmetting.
Jezus
schept met dit gebed gemeenschap, allereerst een gemeenschap met hemzelf als de
bidder, die God aanspreekt als zijn Vader.
Hij geeft een gebed dat wij individueel en gemeenschappelijk mogen
bidden. Het onzevader kreeg algauw
een plaats in de eucharistie. Het
is naast het Credo en de Tien Geboden een vast onderdeel van onze
catechismus. Zie structuur van de
Katechismus van de Katholieke Kerk.
Zowel Lucas als Matteus zien het bidden tot God als een
contact met een vriend. In nood ken
je jouw vrienden. Een vriend kan
niet tegelijkertijd voor elk van zijn vrienden beschikbaar zijn. God is dit op elke moment. Een mens is beperkt en het mensenhart
kan boos zijn. Jezus verrast ons
door te zeggen dat wij slecht zijn.
Dit pessimisme over de mens is verwonderlijk bij Lucas. Hij onderstreept gaarne de mildheid van
Jezus. Dante noemt Lucas ?scriba
mansuetudinis Christi?, de schrijver van Gods zachtmoedigheid. Uit boosheid kunnen mensen elkaar
benadelen en elkaar het goede niet gunnen.
Toch weigeren ouders aan hun kinderen niet wat deze nodig hebben. God is de trouwe vriend. Hij is bron van vaderschap en
moederschap. Hij is niet doof als
wij tot hem roepen. Het beste dat
Hij ons wil schenken is zijn geest.
Hierom moeten wij bidden. De
Geest leidt ons tot God. Hij geeft
ons inzicht om juist te handelen. God weet wat we nodig hebben, toch
verstaat Hij dat wij onze noden bij hem uitspreken. Door ze uit te drukken kunnen we met
zijn blik onze situatie beoordelen en zien hoe we moeten handelen in de richting
van dat waarvoor wij bidden.
.
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.