Edith Stein, feest 9 augustus
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Tue, 3 Aug 2010 00:41:37 -0700 (PDT)
Title: Message

Edith Stein, brugfiguur

 

Op 9 augustus 1942 stierf Edith Stein.  Ze werd vergast in Auschwitz.

Ze deelde het lot van miljoenen Joodse mannen en vrouwen.

Enkele dagen voordien op 2 augustus was ze opgepakt samen met haar zus in de Karmel van Echt.

SS-officieren namen hen mee.  ?Kom, we gaan voor ons volk?, zei ze.

Een van de laatste berichten van haar is een briefje dat ze meegegeven heeft bij een treinstilstand in Schifferstadt.  Ze had er op geschreven: ?Wir fahren nach Osten.?

Edith Stein was in 1891 geboren in een Joodse familie in Breslau, nu Wroclaw (Polen).

Haar moeder was een gelovige vrouw.  Nadat Edith Stein op 1 januari 1922 in Bergzabern gedoopt was - wat haar moeder nooit heeft begrepen - is ze met haar moeder naar de synagoog blijven meegaan.

Als jong meisje had ze in Hamburg in de familie van haar zus bewust opgehouden te bidden.

Edith was eerder een introverte, maar zeer intelligente vrouw.  Ze studeerde filosofie, toen ongewoon voor vrouwen.  Ze volgde les bij Edmund Husserl en werd diens assistente.  Maar haar vrouwzijn en jood-zijn beperkten haar wetenschappelijke carrière.

 

Kleine gebeurtenissen, toevallige ontmoetingen bewerkten geleidelijk een wending in haar leven.

Tijdens de oorlog deed zij dienst bij zieken in een lazaret.

Een contact met een echtpaar, waarvan de man sneuvelde bij Diksmuide.

Het religieus reveil na de eerste wereldoorlog.

Een klokje dat klept in haar buurt en bij haar vragen oproept.

Een vrouw die in Frankfurt een kerk binnengaat om er op een marktdag te bidden.

Een boek in een bibliotheek van haar vriendin, dit van Teresia van Avila.

Kontakten met de abdij Beuron.  De monniken noemen haar de ?matutina?.  Ze is even vroeg als de monniken in de kerk, wanneer deze er de metten bidden.

Omdat haar universitaire loopbaan in het gedrang was gekomen, gaf ze les in de keizerstad Speyer en daarna in Münster.  Daar kan ze wegens het opkomend nazisme niet blijven.  Dit belette joden bepaalde ambten en taken uit te oefenen.

Ze houdt voordrachten.  Een van deze maakt ophef.  Ze spreekt in Salzburg over de rol van de vrouw.

 

Ze schrijft veel: geleerde dingen, maar ook vriendschappelijke boodschappen en groeten.  Het ganse oeuvre van Edith Stein omvat 26 boekdelen.  De kritische uitgave ervan is sinds 2009 afgesloten.

 

Ze richt in 1933 een brief aan Pius XI.  Ze voelt aan wat aan het gebeuren is.  De haat tegen het joodse volk neemt toe en verontrust haar.

In datzelfde jaar treedt ze binnen in de Karmel van Keulen en zal bij haar professie de naam aannemen van Teresia Benedicta a Cruce.

Het is de weg van de contemplatie.  Ze mag verder blijven werken op wetenschappelijk gebied.

Ze blijft trouw aan de fenomenologie, maar kijkt nu meer naar de theologie.  Ze vertaalt een werk van Thomas van Aquino over de Waarheid.

Die zoektocht grijpt haar aan.  Niet te verwonderen dat ze schrijft: ?Wer die Wahrheit sucht, der sucht Gott, ob es ihm klar ist oder nicht?  ?Wie de Waarheid zoekt, zoekt God of hem dit klaar is of niet.?

Ze denkt na, bidt, studeert en schrijft over de Kruiswetenschap.  Zware kost.

Ze verhuist vanuit Keulen naar de Karmel in Echt.  Ze leert er een mondje Nederlands.  De Edith-Stichting richtte in dit Limburgs stadje een museum in over Edith Stein.  De Landricuskerk aldaar heeft een Edith Stein altaar en twee hedendaagse glasramen over haar leven.

 

Waarom hoort ze bij de patronen van Europa?

Onder de zes patronen komen Benedictus en Catherina van Siena uit het Zuiden.

Uit Oost en Centraal Europa komen de Slavische gebroeders Cyrillus en Methodius en Edith Stein.

Birgitta die jarenlang in Rome verbleef en daar stierf, kwam uit het Noorden, uit Zweden.

Europa heeft nood aan brugfiguren.  In de ogen van Johannes Paulus II, die van kindsbeen af joodse vrienden had en in wiens bisdom Auschwitz lag, is Edith Stein een bindfiguur tussen joden en christen.  Maar ze is ook een struikelsteen.  Zoals kardinaal Lustiger ooit zei - daarbij ook aan zichzelf denkend - was gedoopt worden geen verlaten of zich afkeren maar verbinden en verrijken.

Ze legt een band tussen geloof en rede, een thema waar paus Benedictus XVI, Papa Theologicus, steeds op hamert.

Edith Stein is in haar leven en door haar levensloop de lijdende mens nabij.  Het kruis wijkt niet van haar en zij vindt dat God het rouwkleed van haar schouders niet wegneemt.  Vergast als jodin stierf zij met de naam Edith Stein, Schwester Teresia Benedicta a Cruce.

 

Paus Johannes Paulus heeft haar in het jaar 1987 te Keulen zalig verklaard en twaalf jaar later in 1998 verklaarde hij haar heilig op het Sint Pietersplein.  ?Het heil komt uit de joden?, zei Jezus tot de Samaritaanse (Joh. 4,22).

Edith Stein zou schutsvrouw en patroon kunnen zijn van mensen, die op volwassen leeftijd zich laten dopen en voor Christus kiezen.

 

Edith-Stein-Denkmal in Köln

 

© katholisch.de

 

In Keulen staat dicht bij het Maternushaus (Priesterseminarie) een kunstwerk van Bert Gerresheim ter ere van Edith Stein, dat haar levensweg symboliseert en drie fasen ervan weergeeft.

 

Antoine Rubbens
 
met vriendelijke groeten,
 
Antoine Rubbens
aalmoezenier P.C. Caritas
Caritasstraat 76
9090 Melle
tel. 09 252 16 45
 

  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.