Dreiëntwintigste zondag door het jaar C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 28 Aug 2010 01:18:05 -0700 (PDT) |
Als iemand naar Mij toekomt (Lc. 14,26)
Jezus is op weg naar Jeruzalem. Dit brengt voor hem het perspectief mee
van het kruis. Hij denkt daaraan en
hij ziet het kruis aanwezig in het leven van zijn volgelingen. De weg naar Jeruzalem is bij Lucas een
tocht met veel variatie. Jezus is
bij een Farizeeër te gast en observeert de gasten. Dan is hij alweer op stap met zijn
leerlingen en neemt daarbij weldoende haltes. Overal laat hij zijn toehoorders delen
in zijn wijsheid.
Er trekt nog steeds veel volk mee. Maar Jezus wijst hen op de eisen van die
tocht. Hij verrast daarbij de
toehoorder en lezer met dat woord over ?haten?, waar hij tot dan toe de klemtoon
legde op de liefde. Jezus
verontrust ons met zijn uitlatingen over ?haten? maar de exegeten brengen
hier nuances aan. Zij zeggen dat
dit een typische Semitische uitdrukking is. Het staat voor ?minder liefhebben?. Semieten zouden minder genuanceerd
spreken als wij. ?Zij houden van sterke tegenstellingen: licht - donker;
waarheid - leugen; liefhebben - haten.
Ook van radicale zinswendingen; afhakken van de rechterhand; het toekeren
van de andere wang; in het geheel niet zweren. Wanneer een Semiet te kennen wil geven
dat het hij het een boven het andere verkiest, zal hij zeggen; ?Ik bemind dit en
haat dat? (zie Gen. 29, 30-31; Deut. 21, 15-17). Wij moeten het ?haten? van ouders dus
niet letterlijk, d.w.z. niet in psychologische zin verstaan. Jezus heeft het vierde gebod nooit
opgegeven, ook niet in het Lucasevangelie (lees Lc. 18,20 = Mc. 10,19). Jezus bedoelt het volgende: wie zijn
leerling wil worden moet bewust loskomen ook van de meest intieme
familiebanden. Hoe belangrijk de
banden van het bloed ook zijn, hoe diep zij ook verankerd liggen in de
menselijke natuur en in de samenleving, de band met Jezus is belangrijker. Voor Jezus en voor de heilswerkelijkheid
van zijn koninkrijk moet al het overige wijken, ook datgene waaraan men als mens
het meest gehecht is. Alleen wie
bereid is zijn menselijke zekerheden, zijn vertrouwd houvast, de warme
genegenheid van een veilige thuis, zijn wensen en ambities los te laten en
achter te stellen bij de binding aan Jezus kan zijn leerling worden. Ja, zelfs zijn eigen leven, het
martelaarschap, moet men voor Jezus over hebben? (S. Lamberigts, Dit boek
gaat over Jezus, Lannoo, 1978, p. 164).
De uitdrukking is hierdoor gemilderd. We hebben begrepen dat ?haten? en
?beminnen? wil zeggen ?de voorkeur geven?. Zo moeten wij ondermeer de profeet
Malachia lezen, waar de Heer zegt: ?Jakob heb ik liefgehad, maar Esau
gehaat? (Mal. 1,2-3). Jezus
heeft het vierde gebod niet afgeschaft.
Hij weeft en legt zelfs nieuwe familiebanden.
De Handelingen ? van dezelfde hand als het derde
evangelie - tonen dat iemand christen kan worden én de familieband bewaren. Zie Cornelius en zijn gezin (Hnd. 10);
de tentenmaker Aquila en zijn vrouw Priscila, bij wie Paulus een tijd inwoonde
(Hnd. 18,2-3); de evangelist Philippus en zijn vier ongehuwde dochters, die de
gave van profetie hadden en bij wie Paulus en metgezellen in Caesarea onderdak
kregen (Hnd. 21,8-9). Paulus is
gastvrij ontvangen bij Lydia, die purperen stoffen verkocht. Zij en haar huisgenoten werden
gedoopt. Zij is een voorbeeld van
deze mensen die hun goederen goed gebruiken en er de missionering mee
ondersteunen (Hnd. 16,14-15).
De Nieuwe Bijbelvertaling
geeft de volgende versie: ?Wie mij volgt, maar niet
breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters,
ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn. Wie niet zijn kruis draagt en mij op
mijn weg volgt, kan niet mijn leerling zijn.?
De woorden van Jezus blijven alleszins radicaal. Hij maakt de menigte die hem volgt ervan
bewust dat navolging niet vrijblijvend is.
Het volgen van Jezus houdt in dat wij loskomen van het verleden en dit
verleden loslaten. Hij vraagt
veel. Hij geeft aan dat echt
leerling zijn consequenties inhoudt:Jezus verkiezen boven de familie; het kruis
dragen, Jezus achterna en afstand doen van bezit. Wie Jezus volgt, zal de zwaarte van het
kruis voelen en zoals Jezus vervolgd worden. Echt leerling zijn houdt in dat deze als
het er op aankomt, zoals tijdens vervolgingen, in staat is familiebanden op de
tweede plaats te stellen.
Jezus brengt deze radicale
boodschap aan met veel wijsheid.
Hij die aanvankelijk geen uitstel duldde voor wie hem zou volgen (Lc 5,
27-28), geeft zijn toehoorders nu der raad te gaan zitten voor overleg (Lc.
14,28-32). Jezus kiest niet voor
het roekeloze. Daarom spreekt hij
van de torenbouwer die berekent en de veldheer die overlegt. Die beelden komen allicht uit het boek
Spreuken: ?Door wijsheid wordt een huis
gebouwd, door inzicht houdt het stand, door kennis worden de kamers gevuld met
rijke en kostbare pracht. Alleen
een wijze heeft kracht, inzicht maakt hem sterker. Voer een oorlog met beleid, je zegeviert
dankzij een keur van raadgevers? (Spr.
24,3-6).
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.