bij C 30 | <– Date –> <– Thread –> |
From: Mieke De Jonghe (mdejonghe![]() |
|
Date: Thu, 21 Oct 2010 16:43:38 -0700 (PDT) |
Een gulden principe in de
reclamewereld laat toe dat je wél zegt hoe goed je product
is - en je mag zelfs beweren dat het beter is dan andere
producten - maar dat je nooit mag zeggen hoe slecht die andere
zijn. Het gebed van de farizeeër - hoewel ik het niet wil vergelijken met reclame
- doet mij daaraan denken. Ongetwijfeld schuilen in die man goeie
kanten en die noemt hij zelf op. Zelfevaluatie kan nuttig zijn, maar dan moet die wel
volledig zijn en dus ook aandacht hebben voor onvolkomenheden, fouten en
zonden. De tollenaar gaat anders te
werk en durft ten volle erkennen waar zijn fouten
zitten. Het wordt een gebed zonder veel
vertoon, want niemand loopt graag te koop met eigen
falen. Lucas geeft Jezus? woorden zo mooi vertellend
weer dat we niet anders kunnen dan instappen in het
verhaal. Instappen in dat verhaal betekent
ook: beseffen dat we trekjes hebben van de farizeeër én van de
tollenaar. Soms zelfingenomen om wat we toch zo goed
doen, dan weer verlamd omwille van ons
falen. Mocht de zelfingenomenheid plaats ruimen voor meer
nederigheid en de erkenning van onze zonden een eerste stap
zijn om ons toe te leggen om méér van het goede boven te laten
komen. Laat ons vooral eerlijk zijn met onszelf en tegenover
God. |
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.