Eenendertigste zondag door het Jaar C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 23 Oct 2010 05:20:17 -0700 (PDT) |
Kom
vlug naar beneden (Lc. 19,6)
Zacheüs wou Jezus zien. Wou hij hem ook ontmoeten?
Het is de verrassing van die
dag dat Jezus Zacheüs ziet en bij hem in zijn huis wil zijn. Dit zijn drie belangrijkste elementen in
dit geliefd verhaal. Jezus ziet de
hoofdambtenaar. Hij noemt hem bij
name en acht hem aldus als mens.
Jezus wil bij Zacheus te gast zijn.
?Nu?,?heden? zonder voorwaarden neemt hij Zacheüs zoals deze
is.
Het is alweer het evangelie
van de omgekeerde wereld. Zacheüs
wou Jezus zien en had wellicht het verlangen hem te ontmoeten. Maar het is vooral Jezus die op zoek is
naar Zacheüs. God is de eerste om
ons te zien. Hij is die vader, die
op zijn zoon wacht en hem reeds van verre af ziet aankomen (Lc. 15,20).
In het verhaal is er echter
een spelbreker. De menigte is als
een scherm tussen Jezus en Zacheüs.
Zij belet dat deze Jezus kan zien, zij houdt niet van Zacheüs en doet ook
niets om deze man, klein van gestalte, vooraan te laten. De menigte weert de kleine, de
gehandicapte, de mens met slechte faam, zoals zij kort te voren in hetzelfde
Jericho de blinde bedelaar had verhinderd tot Jezus te spreken. Bij de blinde en bij de tollenaar is de
menigte een hinderpaal in het contact van Jezus met deze twee mensen. De menigte mompelt en mort als Jezus bij
die man binnengaat. Het is of Jezus
daardoor zijn krediet verliest.
Weet hij niet dat die man slecht aangeschreven staat? De menigte denkt zoals Simon, de
Farizeeër. Weet Jezus dan niet dat
die vrouw een zondares is (Lc. 7,39)?
Jezus gaat echter telkens tegen stroom in. Wie voor hem kiest, vaart met hem in
diezelfde richting.
Voor de eerste christenen
onderstreept Lucas vooral met zijn verhaal dat Jezus gekomen is voor zondaars,
niet voor de gezonden (Lc. 5,32).
Het is de kern van zijn evangelie.
Hij bezoekt zijn volk om het heil en redding te brengen. Lucas zet hiermee nog eens in de verf
wat Jezus doet. ?Wie een leven
redt, redt de ganse mensheid? (Talmoed). Het Rijk Gods onthaalt in Jericho twee
mensen (de hoofdambenaar en de blinde) die er wegens hun ziekte of hun beroep
van uitgesloten leken. Telkens
geschiedt het heil.
Onverwachte
ontmoetingen. Missio heeft in ons
land tijdens enkele oktobercampagnes rond dit thema gewerkt. Hoe en waar hebben we mensen leren
kennen? In welke mate heeft die
ontmoeting ons beïnvloed? Een
koppeltje is getrouwd. Hun eerste
ontmoeting was bij een kleine botsing op het skiveld. De ontmoeting brengt een lang proces op
gang. ?De Heer heeft mij gezien
en onvrwacht ben ik opnieuw geboren en getogen? (ZJ.559). Heel dikwijls spreekt Lucas over de blik
van Jezus.
Bij een tentoonstelling in
het pand van de oblaten te Aix over extreme armoede schreef ik een aantal
teksten over. Zij hebben betrekking
op de waardering en erkenning van de arme.
De man en de vrouw, die onze wegen kruisen, maar die we niet
ontmoeten (Benabar, Voir sans être
vu). Mensen wonen in hetzelfde
appartement, gebruiken dezelfde lift.
Ontstaat er een gesprek?
« Le
premier pas vers la dignité c?est saluer les gens ». De eerste stap om iemands in
zijn waardigheid te erkennen, dit is hem/haar groeten.
In de ontmoeting van Jezus
met Zacheüs heeft Lucas oog voor de armen.
Met dit verhaal toont hij ons een rijke, die na zijn bekering, de armen
ondersteunt. Zoals Levi (Lc. 5,27)
is Zacheus een tollenaar. Waar Levi
alles verlaat, blijft Zacheüs verder bij zijn stiel, maar hij doet het van dan
af aan anders. Zijn ontmoeting met
Jezus leidt bij hem tot een soort fiscale amnestie. Hij zal met zijn bezit voortaan de armen
helpen. Lucas weet dat in de jonge
gemeente een aantal welstellende zijn.
Hij is hard voor de rijken.
Hij verwacht althans dat zij met de behoeftigen delen.
De geschiedenis van Zacheüs
is als een tegenhanger van het verhaal van de rijke jongeling (Lc.
18,18-30). ?Dààr gaat het over
iemand die ?zuiver? is en de Wet van God trouw heeft onderhouden. Maar hij faalt, als hem gevraagd wordt
afstand te doen van zijn bezit om er de armen mee te helpen. Zijn tegenspeler is een man die zich
weinig gelegen liet aan de Wet van God, maar die heil verwerft door de helft van
zijn bezit aan de armen te geven? (G. Bouwman, Met Lukas op weg,
Averbode,1976, p. 293). Zacheüs moest nog wat overhouden om
restitutie te doen aan wie hij had bedrogen.
Zien en horen, twee zo
belangrijke functies. Zacheüs was
nieuwsgierig. Hij wou zien. Van uit zijn oncomfortabele situatie in
de wilde vijgeboom kon hij buitenstander blijven. Maar wanneer Jezus hem roept en tot hem
spreekt, dat raakt hem sterk. Hij
is erdoor veranderd. Jezus brengt
Zacheüs terug in de familie. Hij
behoort immers tot het Joodse volk en is van Abrahams geslacht. Wat menselijker wijze onmogelijk is,
laat God bij Zacheüs gebeuren doorheen de ontmoeting met Jezus. Zacheüs toont dat rijken ook kunnen
worden gered.
?Zalig wie de moed
opbrengen hun huis te verlaten, in de boom te klauteren en Jezus te volgen en en
met hem op weg gaan? (G. Ravasi, Das Evangelium nach Lukas, Neue
Stadt).
Jezus heeft Levi uit zijn
huis geroepen om hem te volgen.
Hij heeft Zacheüs uit zijn
boom doen klauteren om een nieuw leven te beginnen.
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.