kerstmis 2010 | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Thu, 16 Dec 2010 07:16:39 -0800 (PST) |
Om bezonnen, rechtvaardig en vroom te leven (Tit.
2,12)
Het is niet direct bij Paulus dat wij veel te weten komen
over kerstdag. In zijn brieven en
in deze die hem worden toegeschreven is daarover nauwelijks sprake. Hij biedt weinig gegevens over de aardse
Jezus. Bij hem geen
kerstreportages. Toch danken wij
aan hem een van de mooiste boodschappen over kerstmis. Hij geeft ze in een dubbele verwoording:
?De genade van God, bron van heil voor alle mensen, is op aarde
verschenen? (Tit. 2,11); ?De goedheid en mensenliefde van God onze
Heiland is op aarde verschenen? (Tit. 3,4).
Titus is een belangrijke
medewerker van Paulus (Gal. 2,1.3; 2 Kor. 2,13;7,6.13-14; 2 Tim 4,10) Titus zou de eerste bisschop van Kreta
geweest zijn. De brief aan hem
gericht (Tit 1,5) behoort tot de pastorale brieven en is wellicht vanuit Efese
geschreven aan de Kretenzische gemeenschap om hen te waarschuwen tegen het
gnosticisme. We zijn daar in een
kerk met een duidelijke structuur.
De pastorale brieven dateren tussen de jaren 80 en 100. Toen was er nog geen sprake van
kerstvieringen. Het enige grote
feest was dit dat elke zondag werd gevierd, nl. Pasen. De viering van de geboorte van Christus
op 25 december en het feest van de Openbaring op 6 januari onstonden in de
vierde eeuw. In het jaar 336 is
zeker in de Romeinse stadsliturgie een christelijk kerstfeest gevierd. Een eeuw later is daar de nachtmis
bijgekomen in de basiliek Maria Maggiore.
In het midden van de zesde eeuw kwam er een derde misviering bij. Zo staan we in een lange traditie van
drie missen op kerstmis. Ouderen
hebben herinneringen aan de reeks private en soms haastig gelezen missen op die
dag. Ze kennen het kerstverhaal van
Aphonse Daudet over les trois messes basses.
Aan deze drie missen verbonden de middeleeuwers mystieke
beschouwingen over de drievoudige geboorte van de Heer. De eerste geboorte is deze van de
eniggeboren Zoon binnen het Wezen van God.
De tweede is de geboorte van Jezus uit Maria. De derde geboorte is dat God elke dag en
elk uur door genade en uit liefde in een mens wordt geboren (J. Tauler).
Sinds eeuwen komt Paulus tweemaal op kerstdag met de
boodschap over God, die zich genadig naar alle mensen richt. Drie liederen in Zingt jubilate (ZJ 209,
215, 606) zijn door deze brief aan
Titus beïnspireerd.
Wie is God?
Voor christenen is Hij geen onpersoonlijk iets of ding. Wij benaderen hem als een Gij, tot wie
we kunnen spreken, tot wie we mogen bidden. Wij erkennen Hem als oorsprong van alles
en als blijvende bron. Is Hij er
niet dan zijn we er niet. Gods
vreugde bestaat erin de mens te ontmoeten en gelukkig te maken. God is de gans andere en tevens de heel
nabije. Hij heeft ons Christus
gegeven die zich zijn leven lang voor de mensen heeft ingezet en Gods
menslievendheid heeft beleefd.
Jezus is voor ons de gegevene, die tevens onze toekomst is. We kijken uit naar zijn definitieve
komst. Paulus geeft ons op kerstmis
een ruim en groot perspectief, bestemd voor alle
mensen.
?Onze God
en bevrijder is met open armen naar ons toegekomen en naar alle
mensen.? De God met open armen,
een pakkende vertaling om te zeggen hoe Gods genade zich uitdrukt (vertaling van
K. Berger en C. Nord). God met
schenkende armen en handen betrekt ons in zijn dynamiek. Dit is niet zo gemakkelijk aan te nemen
in een koude en harde wereld.
Het is
kerstdag wanneer God een plaats krijgt in ons, zijn menslievenheid een gestalte
aanneemt en Jezus opnieuw in ons geboren wordt.
Een jonge vrouw heeft veel psychisch lijden achter
zich. Ze stond onder invloed van
satanische groepen. Ze beleeft nog
veel angst, maar gelooft vast dat God er is. Ze zou opnieuw willen gedoopt
worden. God blijft redden door het
bad van de wedergeboorte en de vernieuwing door de heilige Geest (Tit.
3,5).
De ontmoeting met Jezus vraagt om een ommekeer. Paulus heeft drie woorden om de nieuwe
levenswandel te schetsen. Misschien
klinken ze te soft. Bezonnen,
rechtvaardig en vroom, dit zijn geen modewoorden. Zoeken naar evenwicht in de wereld met
veel mateloosheid en met een zucht naar onmiddellijk genot. Niet verloren lopen in het overdreven
aanbod aan alle mogelijke gadgets.
Sober zijn in een wereld waar de ene overdreven rijk is en de andere
extreem arm. Opkomen voor
gerechtigheid, waar meestal eigen belang primeert en de machtige de overhand
heeft. Vroom door aandacht te geven
aan God en aan diepe waarden van zingeving.
De komst van Jezus bewerkt
een ommekeer. Ja, kerstdag heeft de
wereld een beetje veranderd en zal dit blijven doen. Dit kan alle mensen ten goede
komen. Monica Neve kreeg een
eredoctorraat aan de UCL voor haar sociale gedrevenheid. Kerstdag heeft in haar leven een grote
rol. Dit uitte zich in haar zorg
voor het Gregoraans koor in de Brusselse Kapellekerk, die dit jaar haar 800 jaar
bestaan vierde en vooral in haar inzet voor het sociaal restaurant Nativitas in
de Brusselse Hoogstraat.
Haar
slogan: « Noël toute l?année.
On n?arrête jamais d?aimer. »
We moeten
niet enkel de armen uitstrekken en de handen openen om te ontvangen, maar ook om
samen verandering te brengen voor meer gerechtigheid en vrede. Paulus spoort aan tot een christelijke
levenswandel met deze mooie theologische uitspraak: ?Christus, die de genade
Gods is voor alle mensen, heeft zichzelf voor ons gegeven om ons van alle
ongerechtigheid te verlossen en ons te maken tot zijn eigen volk.?
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
-
kerstmis 2010 Antoine Rubbens, December 16 2010
- Kerstmis 2010 homilie, December 20 2010
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.