Kerstdag 2010: drie boeken om te lezen of te schrijven | <– Date –> <– Thread –> |
From: Jan Lerouge (janlerouge![]() |
|
Date: Mon, 20 Dec 2010 13:14:52 -0800 (PST) |
Zusters en broeders Op deze
kerstavond wil ik het even hebben over drie bijbelse boeken. De boeken van de
bijbel hebben enkele speciale trekjes. Ze zijn geschreven in heel eigen
omstandigheden. Bijbelse boeken gaan in gesprek, in dialoog met het boek van de
wereldse geschiedenis. Het boek van de
wereldse geschiedenis is vaak een boek van onrecht en oorlog, een verhaal van geweld, macht en
machtsmisbruik. Geschiedenis wordt bijna altijd geschreven vanuit het standpunt
van de overwinnaars. En daar komt God zelden of nooit ter
sprake. Bijbelse boeken
zijn als het ware een gelovige commentaar op de gebeurtenissen van toen.
Bijbelse vertellers stonden voor de keuze: doen we mee aan het doemdenken, aan
het pessimisme en uitzichtloosheid of brengen we een verhaal van toekomst,
optimisme en hoop. Bijbelse boeken bieden een antwoord op de wereldse
geschiedenis en laten zien hoe God, vaak onverwacht en verrassend aan het werk
is in concrete situaties. Het eerste
bijbelboek hoorden we in de eerste lezing. De profeet Jesaja schreef een
boodschap voor zijn volk, en latere schrijvers voegden daar hun ervaringen aan
toe. De wereldse
geschiedenis was voor de Hebreeën op een dieptepunt gekomen. De ene helft van
Israël was door de Assyriers veroverd, de andere helft later door de
Babyloniërs. Jeruzalem was verwoest, de tempel vernietigd, de leiders van het
volk in ballingschap weggevoerd. Nu mochten ze terugkeren naar de ruines van
Jeruzalem, zonder koning, zonder tempel, zonder versterkingen of
verdedigingsmuren. Het is alsof God hen in de steek heeft
gelaten. En in deze
omstandigheden neemt Jesaja het woord. Hij schrijft het visioen dat we hoorden
in de eerste lezing: God zelf begint iets nieuws. Hij laat ons niet in de steek.
Het juk van de vreemde bezetting dat zwaar op het volk drukte zal God
stukbreken. Op de puinen van het
verleden brengt Gods nieuwe toekomst. En dit wordt het teken: iets kleins,
onopvallends: de geboorte van een kind. Wat is er nu kwetsbaarder en machtelozer
dan een pasgeboren kind? We zeggen dan al vlug ?Het is maar dat?, tot je in de
ogen van een kind dat naar je lacht een nieuwe wereld ziet opengaan. De glimlach
van een pasgeboren kind, het is maar dat en je wordt er gelukkig van. In iets
kleins en goeds dat ons te beurt valt, zien gelovigen, zoals Jesaja, de glimlach van
God. Het tweede
bijbelboek is het gekende kerstverhaal in het evangelie van
Lucas. En ook dit boek
toont hoe God onverwacht en verrassend aan het werk is in de
wereld. Het boek van de wereld was toen het verhaal van keizer Augustus, die in zijn grootheidswaan een volkstelling organiseerde. En volkstellingen waren altijd interessant voor de belastinginners die er op volgden. En iedereen trekt op weg naar zijn vaderstad. Onopvallend, geen aandacht waard, trekken Jozef en Maria ook op. Voor de controleurs van de volksstelling zal er wel plaats geweest zijn, die konden gemakkelijk een kamer huren. Net zoals de belastinginners. Voor de arme Jozef en de zwangere Maria blijkt er geen plaats te zijn in de herberg. Hun financiële mogelijkheden reiken niet ver genoeg. Het zijn daklozen, mensen op de dool.In de wereld van
de machthebbers en de heersende klasse, in de wereld van de VIP?s was er voor
hen geen plaats. In de wereld van God is er voor Maria en Jozef wel plaats. In de wereld van de herders, mensen die er toen niet bijhoorden, is er ook plaats voor Jozef en Maria. En daar in een stal, bij een voederbak wordt nieuw leven geboren. Het kind krijgt de naam Jezus. Dit wil zeggen ?Jahwe redt?. Jozef en Maria zijn gelovige mensen. Ze geven hun kind een bijzondere naam: ?Jahwe redt?. En de engel laat Gods licht schijnen over deze gebeurternis. De engel bevestigt de naamkeuze. Hij zegt ?Heden is u een redder geboren?. De gelovige intuitie van Jozef en Maria wordt van Godswege beaamd en bekrachtigd.Lucas maakt van
de arme-mensen-geschiedenis een krachtig teken van hoop. Hij vormt deze toestand
van ellende, wanhoop en uitsluiting om tot een goed-nieuws boodschap bestemd
voor alle mensen. Lucas kent zijn klassiekers. Zoals de Griekse toneelschrijvers
een koor lieten optreden om de gebeurtenissen te duiden, zo voegt zich plots een
hemelse heerschare bij de engel om Gods verrassende werkzaamheid in de
geschiedenis God verheerlijken. God
gebruikt de geschiedenis van de kleine mensen om zijn plannen met de wereld te
realiseren. En zo komen wij
aan het derde bijbelboek. Het staat wel niet in de gedrukte versies. Het speelt
zich immers vandaag af. Hier en nu in deze wereld. Het boek van de wereldse
geschiedenis kennen we: rellen in Ivoorkust, verkiezingsbedrog in Wit-Rusland,
corrupte lokale leiders in Pakistan, daklozen die geen schuilplaats hebben voor
de nacht in Brussel, en je kunt het lijstje zelf veel langer
maken. Maar het is aan
ons, christenen van vandaag om samen nu het bijbelse verhaal tot leven te
wekken. Waar laten we God geboren worden in deze wereld? In de lijn van
de twee andere bijbelse boeken, Jesaja en Lucas, kijken we best naar het kleine,
het onopvallende. De dingen waarvan je zegt: ?het is maar dat?, maar bij nader toezien wordt je er gelukkig
van. Broeders en
zusters, laat me eindigen met deze wens, eerder een poëtische
mijmering: Geluk zit vaak
in kleine dingen, gebaren en
woorden waar je van zegt : ?Het is maar
dat?? maar je wordt er
gelukkig van. Een stevige
handdruk: een geluk dat jij er bent. Een
schouderklopje, troostend gebaar. Een goede-dag,
een nieuwe werkdag begint. Een bloem die
zegt: dank je wel. Een kaarsje: je
staat er niet alleen voor. Een duim omhoog:
ik duim voor jou. Een ster die je
leidt naar een stal Een kind dat je
aankijkt vanuit een kribbe Nieuw leven:
God-met-ons. Van harte wens
ik je voor 2011 vele kleine
geluksmomenten waarin je
proeft: God-is-met-ons. Amen.
|
Attachment:
Kerstmis 2010.docx
Description: MS-Word 2007 document
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.