achtste zondag door het jaar A
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Sat, 19 Feb 2011 11:54:04 -0800 (PST)
Title: Message

Het evaluatieformulier van Paulus (1 Kor. 4,1-5)

 

 Is Paulus bezig met human resources, personeelsmanagement, functioneringsgesprekken?  Hij is in zijn brief aan de Korintiërs in ieder geval bezorgd om de twisten binnen de gemeente.  Hij hekelt rivaliteit in de gemeente en is heel duidelijk gekant tegen persoonsverheerlijking.

 

De boodschap staat bij hem op het voorplan en niet de boodschappers.  Zij staan in haar dienst.  ?Zo zal men ons aanzien als dienaars van Jezus en beheerders van Gods geheimen.?  Voor Paulus staan de apostelen en zij die verkondigen in dienst van Jezus.  Hij zelf noemt zich dienaar van de Heer en draagt zorg om Gods geheimen te verkondigen vooral aan de heidenen.  Hij heeft in de eerste hoofdstukken van zijn brief uitgelegd wat deze geheimen inhouden.  God heeft zijn kracht getoond in Jezus en in het kruis.  Christus is onze wijsheid, door wie wij rechtvaardig en heilig zijn en door wie wij werden verlost (1 Kor. 1,30).  Om dit te verstaan moeten wij ons laten leiden door Gods Geest.  De God van het Verbond schenkt ons zijn liefde en maakt ons vrij.  Dit mogen we verkondigen.  Het gaat bij Paulus niet om menselijke wijsheid.

 

Voor Paulus is trouw de belangrijkste eigenschap van de verkondiger.  Het is de enige vereiste die Paulus in een contract zou vermelden: ?trouw en loyaliteit?.

 

Paulus maakt zich niet te veel zorgen over evaluaties.  Hij laat er zich niet aan gelegen.  Wat zeggen de mensen over hem?  Komt zijn boodschap over?  Je wordt een sukkelaar als je voortdurend wil weten wat anderen over jou denken en je van maand tot maand moet afwachten wat opiniepeilingen aangeven.  Hij houdt zich niet bezig met het meten van de satisfactie bij zijn toehoorders.  Nochtans is dit een van de dingen die moeten gebeuren bij evaluatie van activiteiten, zeker in bedrijven.  Welk is ons marktaandeel?  Zijn de cliënten tevreden?  Zijn kerken ontslagen van zulke vragen?  Moeten ze niet meer doen om hun volk te behouden?  Moeten ze niet onderzoeken waarom mensen haar verlaten en op haar service geen beroep meer doen?

 

Dit wil niet zeggen dat Paulus als betrouwbare beheerder van zichzelf tevreden is.  Hij zal zijn gewetensonderzoek doen, zoals dit aangewezen is voor elkeen van ons.  Ben ik trouw in datgene waartoe de Heer mij oproept?  De Heer zal niet vragen of ik Paulus of Apollos ben geweest.  Hij zal vragen of ik op de plaats waar ik stond trouw ben geweest en daar iets van Gods liefde heb doorgegeven.

 

Paulus plaatst zich onder het oordeel van God.  Een jonge seminarist, wat eigengereid, had het over pastorale methodes in een gesprek met zijn oude pastoor, die zich nogal veilig in zijn huis verschool.  Hij wou de oude herder stimuleren tot huisbezoek en contact met de verenigingen..  Het antwoord van de pastoor was kort: ?Als God maar van mij content is.?  Een te gemakkelijk antwoord.  God mag geen alibi zijn.  Op alle domeinen is er vraag naar professionaliteit.  Pastores in zorg- en welzijnsvoorzieningen zoeken hoe ze de essentie van hun pastoraal werk verwoorden in een managementcontext.  Hoe kunnen ze de betekenis van de Godsrelatie voor een zieke in meetbare factoren registreren? (Elisabeth, Pastorale zorg, jan. 2010).

 

Wanneer Paulus zich onder het oordeel van God stelt, is dit niet om zijn geweten te sussen.  ?Ik ben me weliswaar van geen kwaad bewust, maar dat betekent niet dat mij niets ten laste kan worden gelegd.  Het is de Heer die over mij oordeelt.?  Hij weet dat God hem zal bevragen.  Hij neemt niet zijn eigen temperament en gemoedsrust als Gods barometer.  Hij vertrouwt, zoals hij schreef aan Timoteüs, dat hij de goede strijd heeft gestreden en tijdens zijn wedloop goed  heeft gelopen (2 Tim. 4,6-8). 

 

Zijn wij in alles trouw gebleven?  Terugblikkend, beseffen we wat wij hebben verzuimd, uit angst, onbekwaamheid of gemakzucht.  Wie van de Heer houdt, erkent dat hij/zij meer had kunnen doen.  Paulus betrouwt erop dat het goede boven komt en dan het God zal zijn die ieder de lof geeft die hem toekomt.

 

Paulus houdt geen pleidooi voor het statu quo.  Daarvoor is hij veel te beweeglijk.  Hij klampt zich niet vast aan een plaats.  Albert Rouet, aartsbisschop van Poitiers, dacht aan Paulus bij het beheer van zijn bisdom (Tertio, 08.12. 2009).  ?Allen hebben we gaven van de Geest ontvangen voor het goed van iedereen.?  Hij vindt het een foutieve benadering van te stellen: ?Er zijn zoveel parochies en (maar) zoveel priesters.?  ?Van de apostel is een residerend priester gemaakt en de parochie is voor, door en in functie van hem geconstrueerd.  Hij is aan niemand rekenschap verschuldigd en alles draait rond hem.?  De bisschop wou daarvan af en vroeg de parochiegemeenschappen minstens vijf mensen te vinden die verantwoordelijkheid wilden dragen voor de kerntaken van de parochie: catechese, diaconie, liturgie en beheer.  Die mensen werden daarop aangesteld.  ?Ze dachten dat ze dat niet konden, omdat wij een volk van onmachtigen hebben gevormd: alsof mensen die in de wereld allerlei verantwoordelijkheid nemen plots sukkelaars worden als ze in de kerk komen.  Ze moesten het zelf ontdekken.  Het was een echte bekering.  De eerste vraag luidt: willen mensen een gemeenschap en willen ze zich vormen?  De priester trekt, net als vroeger de apostel Paulus, rond van parochie naar parochie.  Hij verblijft telkens enkele dagen ter plaatse.  Daardoor symboliseert hij de missionaire kant van de kerk en roept hij de gemeenschap op niet op zichzelf terug te plooien.  Zo ontstaat een nieuwe dynamiek.?

 

Antoine Rubbens
 
met vriendelijke groeten,
 
Antoine Rubbens
aalmoezenier P.C. Caritas
Caritasstraat 76
9090 Melle
tel. 09 252 16 45
 

  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.