Pasen | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 16 Apr 2011 01:10:26 -0700 (PDT) |
Ons paaslam is geslacht (1 Kor. 5,7) Speelt Pasen mee in het gewone leven? Bij Paulus in ieder geval. Hij
weet zich door de levende Christus geroepen als apostel (1 Kor. 1,1). Hij brengt in zijn brief aan de Korintiërs Pasen een eerste keer ter
sprake wanneer hij de mistoestanden in Korinte aanklaagt. Paulus zegt zijn
mening over iemand die in ontucht leeft met zijn
stiefmoeder en opspraak verwekt (Kor. 5, 1-6). Paulus
neemt het niet dat de gemeente dit duldt. Hij hekelt de Korintiërs om
hun laksheid en zelfvoldaanheid. Paulus heeft een grote droom over zijn
gemeente. Hij wil er de zonde uitbannen en er voor zorgen dat ze goed leven.
Pasen moet hen er toe aanzetten om te leven als nieuwe mensen. Hij geeft in drie zinnen de betekenis en de invloed weer van Pasen. De
liturgie reikt ons deze tekst aan in de tweede lezing op Pasen. “U hebt geen enkele reden om zo zelfvoldaan te
zijn. Weet u niet dat al een beetje desem het hele deeg zuur maakt? Doe de oude desem weg en wees als nieuw deeg.
U bent immers als ongedesemd brood omdat ons pesachlam, Christus, is geslacht. Laten we daarom het feest niet vieren met de
oude desem van kwaad en ontucht, maar met het ongedesemde brood van reinheid en
waarheid” (1 Kor.
5,6-8). Pesach is het Joodse woord voor Pasen. Het betekent overgang. In de
nacht van de uittocht aten ze in aller haast een geslacht lam, waarvan het
bloed op hun deurposten was aangebracht. In herinnering aan de uittocht zijn
ze dit blijven doen. Zij denken ook aan het offer van Abraham, die op de berg
Moira een ram had geslacht. Joden eten op Pasen het paaslam, zoals een aantal
christenen dit ook doen. Op het moment dat de lammeren werden geslacht, werd
Jezus gekruisigd. Voor zijn volgelingen is hij het nieuwe paaslam, dat door
zijn dood redding heeft gebracht. Het lam is een beeld van onschuld. Hij
maakt de overgang en de doortocht mogelijk. Christenen vieren met Christus,
hun Paaslam, het feest van de bevrijding. Hij is de lijdende dienaar, die als een lam naar de slachtbank wordt
geleid (Jes. 53,7). Johannes de Doper duidt in het Johannesevangelie Jezus aan
als het lam dat de zonden van de wereld op zich neemt (Joh.
1,36). Hij is het lam op de troon in het boek van de Openbaring (Op. 5,6-14). Paulus mag veronderstellen dat zijn lezers kennis hebben van de Joodse
gebruiken. Joden verwijderden rond Pasen de oude desem uit het huis. Elk
kruimeltje gerezen brood moest weg. Het herinnert aan de haastige vlucht uit
Egypte. Ze konden toen enkel ongedesemd brood meenemen. Desem doordringt gans het deeg. Een beetje zuur kan het geheel
verzuren! Jezus had gewaarschuwd voor de zuurdeeg van Farizeeën en Herodianen
(Mc. 8,15). Voor Paulus waren de mensen met hun zondig leven als slechte
desem. “Het hele christelijke leven wordt met deze
beeldspraak van zuurdeeg in het kader gezet van het paasfeest. Christus ons
paaslam werd op Golgotha geslacht en sindsdien vieren de christenen het feest
van de ongedesemde broden tot zijn wederkomst” (R. Dean Anderson, 1
Korintiërs, p. 76). In zijn tweede brief aan de Korintiërs wijst Paulus nogmaals op de
nieuwheid, waartoe de Christus van Pasen leidt. "Zo is iemand die in
Christus is, een nieuwe schepping: het oude is voorbij, het nieuwe is er al"
(2 Kor. 5,17). Dit herhaalt Paulus in zijn brieven aan de Romeinen (Rom. 6,4)
en aan de Galaten (Gal. 6,15). In Athene echter had Paulus ervaren dat mensen daar maar weinig
interesse hadden voor de verrijzenis (Hnd. 17,32). Ook in Korinte bestaat
daartegen bezwaren, zeker als het ging over eigen opstanding (1 Kor. 15,12).
Hij wijst hen op wat de kern van het geloof inhoudt (1 Kor. 15,3-9). Hij heeft
dit niet uitgevonden. Hij doet geen beroep op wat hij zelf rechtstreeks van de
verrezen Heer heeft ontvangen, maar geeft weer wat de overlevering inhoudt.
Wij zijn twintig jaar na het heengaan van Jezus. De kern van de overlevering
zegt dat Jezus, die gestorven is en begraven werd, is opgestaan en aan
leerlingen verschenen. Paulus verbindt daaraan de opstanding waaraan de
gelovigen zullen delen. Hij vindt daarin zijn hoop voor het heden en voor de
toekomst. Paulus moraliseert niet, maar geeft aan dat Christus ons in een nieuwe
situatie binnenleidt, waardoor wij verwacht worden anders te leven. Paulus
verkondigt het nieuwe dat met Christus is aangebroken. Het opruimen van de
oude desem diende om plaats te maken voor het nieuwe. Paulus wendt deze
symboliek aan om de nieuwe levenswijze vanuit Pasen te onderstrepen. Bij de exodus van Jezus, bij de dood van
het paaslam en zijn tocht naar zijn Vader, krijgt de traditie van het
ongedesemd brood een nieuwe betekenis. “Omdat Christus, als het Ware
Lam, zich heeft geofferd voor ons, kunnen en moeten ook wij als volgelingen,
dankzij Hem nieuw voedsel en ongedesemd brood zijn, bevrijd van elk
overblijfsel van oude zonden, zonder kwaad en verdorvenheid in ons hart"
(Benedictus XVI, paashomilie 12.04.2009). Pasen is de dag om te danken en te vieren. De schoonste wijze waarop
is leven in reinheid en waarheid, leven doorzichtig en oprecht. Niet voor een
dag, maar elke dag trouw stand houden tot het einde toe (1 Kor. 1,7-8). Zalig
Paasfeest! Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.