vijftiende zondag A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 1 Jul 2011 07:41:45 -0700 (PDT) |
De hele natuur in barensweeën (Rom. 8,22) Was Paulus een ecologist avant la lettre, een groene jongen? Hij heeft
in ieder geval een kosmisch perspectief. Hij was overtuigd dat alles met alles
samenhangt als deel van Gods schepping. Dit belijden de Israëlieten doorheen
de twee scheppingsverhalen van het boek Genesis. Alles hangt samen. God
schiep de hemel en de aarde, de zon en de sterren, de planten en de dieren.
God schiep de mens en stelde hem aan als rentmeester. Paulus denkt aan het
geheel van de schepping en de ganse mensenwereld (Rom. 1,16-32). Hij acht de
mens in staat om door zijn rede vanuit de schepping God te kennen. Christus heeft
volgens Paulus een centrale plaats. Voor Christus moet iedere knie buigen in
de hemel, op aarde en onder de aarde (Fil. 2,10; Rom. 14,11). In de
Christushymne van de brief aan de christenen van Kolosse bezingt hij Christus
als beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van heel de schepping.
“In Hem is alles geschapen in de hemelen en op de aarde, het zichtbare
en het onzichtbare” (Kol. 1,15-17). Paulus kan zich verwonderen over de weg van het zaad, dat sterft, kiemt
en vrucht voortbrengt. Hij kent de verscheidenheid van de mensen, van het vee,
van de vissen en de vogels. Hij keek naar de glans van de hemellichamen, van
de zee, de maan en de sterren (1 Kor. 15,35-41). Hij was uren en dagen
onderweg. Hij heeft naar de natuur gekeken tijdens zijn lange tochten door het
land. Hij heeft veel gevaren getrotseerd en op zee schipbreuk geleden, drie
keer zelfs (2 Kor. 11,25-28). Hij staat tegenover de natuur niet als
romanticus. Hij voelt aan dat ze onaf is en dat er lijden in voorkomt. Ze kreunt,
ze zucht, ze is in barensweeën. Hij stelt zich de vraag naar de zin ervan.
Hij gelooft in de verbondenheid van de mens met God en van de mens met de
natuur. “Wat het heelal
betreft, bevestigt de openbaring de hechte lotsverbondenheid tussen de materiële
wereld en de mens.” (Katechismus
van de Katholieke Kerk, 1046). Paulus is hoopvol (Rom. 8,24-25) vanuit het
feit dat wij kinderen van God zijn, mede-erfgenamen van Christus (Rom.
8,16-17). Dit verandert volgens hem onze houding tegenover de schepping. De natuur verbaast door haar schoonheid, maar verrast eveneens door
haar geweld. Aardbevingen in Haïti, orkanen in New Orléans, tsunami’s in
Zuidoost Azië; ze wijzen op de onrust in de natuur en hebben een weerslag op de
mensen. De tsunami in Japan en de gevolgen van de kerncentrale in Fukushima.
De stofwolk van de Eyjafjallajökuyll verlamde het luchtverkeer. De mens
omvormt en verbetert zijn omgeving, maar hij beschadigt haar eveneens: de
olievlek in de golf van Mexico, rampen met olietankers, roofbouw, ontbossing,
klimaatverandering, de afname van de biodiversiteit. Het lijstje wordt maar
langer. Het zuchten en kreunen houdt niet op. Mechanisering en robotisering
veranderen de mens. “Mensen worden cyborgs. Cyborg komt van
cybernetic organism; het betekent een kruising tussen mens en machine.”
In de medische voorzieningen neemt automatisering en robotisering toe.
Mensen lijden onder de anonimiteit, de technologisering, de standaardisering en
de dehumanisering. “Dieren en planten worden behandeld als dingen
zonder ziel en zonder gevoel, zelfs zonder eigen leven. Worden we daar
gelukkiger van? We worden er hier in het Westen in elk geval rijker van, dat
wel. Alles gaat efficiënter dus de materiële overvloed neemt toe. Maar
depressies nemen ook toe. En het interessante is nu dat je ziet dat er een
nieuw mythisch symbool opkomt, het symbool van het mannelijk streven naar
perfectie en bevrijding van al het aardse, en dat is de robot. De robot heeft
de draak verdrongen”(Moses en Aäron lezing 28.06.07). Voor de 43ste wereldvrededag van 1 januari 2010 koos paus Benedictus
als thema: Als U de Vrede wilt bevorderen, bescherm
dan de schepping. Eerbied
voor de schepping is van immens belang. Het behoud ervan is essentieel
geworden voor de vreedzame co-existentie van de mensheid. “De
onmenselijkheid van de mens jegens de mens heeft geleid tot talrijke
bedreigingen van de vrede en van authentieke, integrale menselijke ontwikkeling
– oorlogen, internationale en regionale conflicten, terreurdaden en schending
van mensenrechten. Doch niet minder verontrustend zijn de bedreigingen die het
gevolg zijn van de verwaarlozing – zo niet gewoon het misbruik –
van de aarde en de natuurlijke goederen die God ons gegeven heeft.”
Het is noodzakelijk, aldus paus Benedictus, dat de mensheid komt tot
hernieuwing en versterking van “het verbond tussen mensen en het
milieu, dat de scheppende liefde zou moeten weerspiegelen van God, uit Wie we
voortkomen en naar Wie we op weg zijn” Het oecumenisch proces voor vrede, gerechtigheid en behoud van de
schepping met etappen in Basel, Graz, Sibiu beïnvloedt meer en meer het denken
en handelen van de kerken. De Duitse kerken hielden in 2010 hun tweede
oecumenische Kirchentag onder het thema: Damit ihr Hoffnung habt. De
stem van Paulus was er te horen. Zijn tekst uit de Romeinenbrief was stof voor
de bijbelse ochtendbezinning en werd op meerder plaatsen gecommentarieerd. Het
kreunen van de schepping klonk mee in vele uiteenzettingen over de aanwezigheid
van christenen in het maatschappelijke debat. In ons verlangen naar heelheid en harmonie,
in het reikhalzen naar de openbaring van Gods heerlijkheid dragen wij het
verlangen mee van heel de schepping . Wij nemen het mee als we zingen tot
Christus, de heer der heerlijkheid, die ons openbaart dat al het lijden in deze
tijd een schaduw is die verglijdt (ZJ. 909). Deze zang moge ons
verantwoordelijkheid aanscherpen voor de schepping, waarin wij rentmeesters
zijn. Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
vijftiende zondag A Antoine Rubbens, July 1 2011
- Vijftiende zondag A Frans Gheysen, July 11 2017
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.