twintigste zondag A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 5 Aug 2011 00:52:19 -0700 (PDT) |
Ontferming voor allen (Rom. 11,32) Onze kijk op elkaar en de visie op het heden en het verleden wijzigen
voortdurend. Een verklaring waarom nieuwe publicaties verschijnen over
onderwerpen van vroeger. Adelbert Denaux gaf tijdens het Paulusjaar een overzicht van de moderne
joodse visie op Paulus van Tarsus, o.a. deze van de Duitse diasporajood Shalom
Ben Chorin (1913-1999) met zijn boek Die Heimkehr. “Paulus was
‘een wandelaar tussen twee werelden.’ Hij wilde ‘jood
zijn met de joden en Griek met de Grieken’ (1 Kor. 9,20). Beide
vormen van jodendom zijn van wezenlijk belang om Paulus te begrijpen. Dit
samengaan verklaart zijn zending onder de heidenen, die zelf een uitwerking was
van het joodse universalisme. Wat Paulus hun bracht, was wezenlijk joods, maar
hij helleniseerde het in het belang van de zending. Daarvoor verdient hij alle
lof. Met zijn heidenmissie heeft Paulus immers de Hebreeuwse Bijbel
(weliswaar in Griekse vertaling) en daardoor ook de kennis van de God van
Israël in de hele wereld verspreid. Helaas leidde die dubbelheid vaak tot
misverstanden omtrent zijn bedoelingen en was Paulus een tragische figuur.
Tegen zijn beste bedoeling in beschouwden de joden hem als een wetteloze,
heidense Griek, en de Grieken zagen in hem een vreemde farizeese rabbi. Door
te proberen het jodendom aan de heidenen te brengen via het christendom, werd
hij verworpen zowel door het jodendom als door het vroege christendom”
(Collationes, 2009, n° 1). In zijn vulgariserend boek over Paulus wijst Anselm Grün eveneens op de
gevarieerde visies in het jodendom op Paulus. “De Joden zien in
Paulus een verrader, die verantwoordelijk wordt gehouden voor de kloof tussen
het jodendom en het christendom. Terwijl veel Joden Jezus tegenwoordig zien
als een van hen, is Paulus voor hen de eigenlijke stichter van het
christendom. Paulus zou in hun ogen geen belangstelling hebben gehad voor de
woorden en de daden van Jezus, maar onder invloed van het Griekse denken en de
Griekse mysteriëncultus de mythe van de goddelijkheid van Jezus hebben
ontwikkeld en zo een andere religie hebben geschapen dan Jezus voor ogen had.
Maar ook hier tekent zich een nieuwe visie op de apostel af. Joden overdenken
tegenwoordig de hoofdstukken 9-11 uit de brief aan de Romeinen, waarin Paulus
zijn hoge achting voor de joodse traditie en de joodse prioriteit ten opzichte
van de heidenen tot uitdrukking brengt, en zijn worstelen met de relatie tussen
de Kerk en Israël. Bovendien erkennen Joden dat Paulus ook na zijn bekering
farizeeër is gebleven en als farizeeër heeft gedacht. Ook al is zijn
toenadering tot de heidenen voor veel Joden zowel toen als nu een uitdaging.”(A.
Grün, Paulus. Ervaring als kern van het christelijk geloof). In zijn bezinning over de verhouding tussen Israël en de heidenen sluit
de apostel van de volkeren zijn stamgenoten niet uit, noch speelt hij de
heidenen tegen de joden uit. Oude en nieuwe loten zijn geënt of kunnen opnieuw
worden geënt op de olijfboom om te delen in de vruchtbaarheid van de wortel.
Wij zijn het niet die de wortel dragen, maar de wortel draagt ons (Rom.
11,18). De passage gekozen voor de liturgie van deze twintigste zondag A
omsluit het mooie beeld van de geënte olijftak. Het beeld herinnert eraan dat
Gods gaven aan Israël onherroepelijk zijn. “Terwijl wij ons verheugen
over Gods gaven aan ons (de heidenen) moeten we ons ook verheugen over Gods
gaven aan Israël” (R. Collins, Preken over de brieven van Paulus,
Collationes, 2009, n° 1). Wij hebben zo niet altijd gesproken. Joden en christendom zijn in een
langzaam proces, over meerdere eeuwen gespreid, uit elkaar gegroeid. Wij
hebben de andere niet altijd aanvaard. Wij hebben voor kathedralen beelden
gehouwen van een jonge vrouw en een geblinddoekte oude vrouw en daarmee kerk en
synagoge tegenover elkaar geplaatst. Wederzijdse verkettering, anderen
monddood maken, hun boeken verbranden en de vrije mening beletten. Dit deden
de nazi’s; dat is gebeurd in de middeleeuwen; het gebeurde in Alexandrie
en in Sarejevo. Minderheidsgroepen vrezen voor hun bestaansrecht. Zo voelen
christenen zich bedreigd in het Nabije Oosten/ Er zijn meerdere plaatsen waar
voor hen, noch voor anderen godsdienstvrijheid bestaat. De waarde van eigen godsdienst en cultuur, de zorg om identiteit
vereist niet dat hooghartig op anderen wordt neergezien. Paulus lijkt in zijn
uiteenzetting de joden en de heidenen, die zijn brief in Rome lezen, te
prikkelen in de ijver om hun trouw aan Gods beloften. Alle mogen ze hopen op
Gods ontferming. Adelbert Denaux besluit zijn artikel: “Wie voor
Paulus kiest, kiest daarom niet automatisch het jodendom. Christenen moeten
weliswaar geen joden worden om goede christenen te zijn, maar ze dienen bewust
te blijven van hun joodse wortels en van het joodse erfgoed dat tot het wezen
van het christendom behoort. Christenen die hun joodse wortels niet indachtig
zijn en in hun levenpraktijk integreren, staan vaak weerloos tegen het ‘verheidensing’
van de hedendaagse cultuur. Paulus kan hen in deze overtuiging bevestigen; hij
zag zijn geloof in Jezus als de Christus en de Zoon Gods niet als een negatie
van zijn joodse religie, maar als de vervulling ervan” (A. Denaux, art. cit. p. 86). Bij
het eerste lustrum van het heengaan van Frère Roger feliciteerde Benedictus XVI
de gemeenschap van Taizé voor de betekenis van de vermoorde prior bij de
‘oecumene van heiligheid’. Wanneer Roger Schutz in 1940 in
Taizé aankwam, heeft hij aan joden onderdak gegeven en na de oorlog heeft hij
Duitse krijgsgevangenen geholpen. De oecumene van het hart sluit niemand uit. Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.