Aanzetten voor een homilie - 18°, 19° en 20° zondag door het jaar A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Geert Dedecker (gdd![]() |
|
Date: Sat, 6 Aug 2011 02:04:50 -0700 (PDT) |
Beste collega’s, Mag ik zo vrij zijn nog net vóór de weekendvieringen beginnen enkele gedachten en teksten door te sturen in verband met de zondagslezingen die de liturgische kalender in deze vakantieperiode programmeert. Ik voeg er nog een paar teksten in bijlage aan toe – waaronder een hoofdstukje uit de Spreekwijzer voor het liturgisch jaar A, een bijdrage die ik vroeger reeds doorstuurde… Het is in elk geval een prachtige reeks evangelielezingen die ons drie zondagen lang vanuit Matteüs en zijn gemeenschap(pen) bereikt, en ons appelleert om (zoals altijd) deze evangelieteksten met de actualiteit te verbinden en dit ‘goede nieuws’ op ons leven te leggen… · Matt. 14, 13-21 : de broodvermenigvuldiging (18° zondag door het jaar A – 31 juli 2011) · Matt. 14,22-33 : Jezus wandelt over het water (19° zondag door het jaar A – 7 augustus 2011) · Matt. 15, 21-28 : de ontmoeting met de Kananese vrouw (20° zondag door het jaar – 14 augustus 2011) De sleutelzin waaraan heel deze drievoudige ‘mini-cyclus’ uit het Mattëus-evangelie vast hangt is het vers uit Matt. 14, 13: ‘Toen Jezus hiervan hoorde, week hij per boot uit naar een afgelegen plaats waar hij alleen kon zijn…’ ‘Toen Jezus hiervan hoorde’– dat heeft te maken met de vlak daarvoor vertelde passage uit Matt. 14, 1-12: de brutale moord op Johannes de Doper – een brok zinloos geweld waarbij de profeet die Jezus had gezien en geroepen, zijn referentiepunt in het leven, zijn inspiratiebron… door Herodes op cynische wijze uit de weg werd geruimd (actualisatie: de brutale moordpartij in Noorwegen van een aantal dagen geleden). De onontkoombare vraag voor Jezus van Nazaret op het moment dat hij hiervan hoort is: hoe reageer je op zoveel zinloos geweld? Wat doe je daar mee? Hoe moet / kan het verder..? Wat betekent het dat ik mij een ‘geroepene’ voel? Wat heb ik hierover (nog) aan de mensen, aan de wereld te zeggen..? Het is dezelfde vraag waarmee (zo mogen we toch veronderstellen) Matteüs en zijn gemeenschappen worstelden – bijvoorbeeld zoveel jaren na de brutale arrestatie en liquidatie van hun profeet – Jezus van Nazaret, en waarschijnlijk naar aanleiding ook van veel zinloos en brutaal geweld vanwege de machthebbers uit de jaren 70-80 na Christus (verwoesting van de tempel door de Romeinen bv…) Matteüs probeert (als een goeie ‘kerk-leraar’) een begin van antwoord te formuleren voor zijn gemeenschappen. ü Vanuit het verhaal van de broodvermenigvuldiging: v Het is goed daarbij eerst even alleen te zijn, uit te wijken, je terug te trekken ‘om alles weer even op een rijtje te zetten’ wat je roeping en zending betreft’… v Bidden – maar wat is ‘bidden’ in zulke omstandigheden? Concentratie-oefening; de middelpuntzoekende krachten verzamelen tegen zoveel middelpuntvliedend geweld… v En dan (onontkoombaar) weer naar de mensen gaan. Want ze zoeken je op, ze willen iets van je horen, vragen om genezing, een bevrijdend woord, heel-middelen... v Resoluut kiezen voor meer solidariteit: leren delen, her-verdelen, geloven in het weinige dat je hebt en kan doen, dat als gemeenschap verzamelen en ervan uitdelen aan al wie ‘honger’ heeft… (letterlijk kansen genoeg in deze tijd: Ethiopië, Somalië…) ü Vanuit het verhaal van Jezus die wandelt over het water: v Vertrouwen op de Godsnaam uit het brandende braambos: ‘Ik ben er’ – de angst niet over ons laten reageren – de spoken niet toelaten – de storm en de tegenkrachten geen gelijk geven… v Niet voortduren en enkel maar de ‘veiligheidsgedachten en -mechanismen’ laten overwegen in ons na-denken en keuzes maken. v Lichter proberen te wegen individueel en als Kerk – ballast afgooien, zaken en zorgen die ons gemoed, ons hart en onze voeten bezwaren aan de kant zetten. v Ingaan op elke vraag naar ontmoeting, elke wenk om ‘toenadering te zoeken’. In elke mens die ons uitnodigt om ‘naar hem of haar toe te komen’ is Jezus te vermoeden, die zegt: ‘Kom…’ v Die moeilijke evenwichtsoefening van geloven als ‘wandelen op het water’ blijven uithouden. v In de storm en in de nacht: blijven balanceren dus tussen geloof en ongeloof, tussen utopisch vertrouwen en realistische nuchterheid… Blijven kleine stapjes zetten, ook al lijkt het onmogelijk en onhaalbaar. Maar nooit kiezen voor de dood van het cynisme of de onverschilligheid. En ook niet voor het ‘voortaan maar veilig aan de kant blijven staan’ – want daar staan enkel de zogenaamde ‘beste stuurlui’… ü Vanuit het verhaal van de ontmoeting met de Kananese vrouw: v Het blijven aandurven om grenzen te overschrijden. Ons niet en nooit opsluiten in onze eigen binnenkerkelijke, nationalistische… ‘ identiteit’ en zekerheid. v De essentiële vragen van mensen blijven beluisteren en niet afwijzen ‘omdat wij wel andere dingen om het hoofd hebben’ v De dialoog durven aangaan met wie ‘anders’ is, anders gelooft… v Ons permanent laten bekeren door de ‘vreemdeling’, de ‘andere’. v (Nog) ruimer leren te denken en delen – zie hoe Matteüs na deze merkwaardige passage het verhaal van de broodvermenigvuldiging op-nieuw gaat vertellen (in h.15,32-39), maar dan niet langer vanuit het ‘nationalistische’ joodse perspectief (vijf broden en twee vissen, vijfduizend mensen, twaalf korven overschot…), maar vanuit een wereldwijd perspectief (zeven broden en wat visjes, vierduizend mensen, zeven manden overschot…) In bijlage stuur ik jullie ter illustratie en als bijkomende ‘preekstof’: · Nog een keer de bijdrage uit Spreekwijzer A over de ontmoeting met de Kananese vrouw: ‘Elke ontmoeting kan grenzen verleggen’. · De prachtige tekst waarmee een jongen van zestien – overlevende van de schietpartij op het eiland Utoya in Noorwegen – reageerde via een Open brief aan de dader. · De tekst waarmee Didier Vanderslycke namens KMS-nationaal op de gebeurtenissen in Noorwegen reageerde, onder de titel: ‘Meer dan ooit dialoog en solidariteit’… Ik heb dit vanmorgen nogal ‘haastig’ en eerder ‘vanuit de (bijbelse) buik’ neergeschreven. Maar misschien heeft iemand er (nog) wat aan. Met een hartelijke wens voor een deugddoend (zomer?) weekend, en – als je van preekbeurt bent – veel inspiratie toegewenst! P.S. Mag ik - voor wie daar enig belang bij heeft – nog even extra meedelen dat ik een NIEUW MAILADRES heb: voortaan is het niet langer geert.dedecker [at] hotmail.com, maar enkel nog gdd [at] hotmail.be . |
Attachment:
Reactie op de gebeurtenissen in Noorwegen....doc
Description: MS-Word document
Attachment:
KMS - (s)preekwijzer - De Kananeese vrouw.doc
Description: MS-Word document
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.