Feest hl. Familie | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Wed, 21 Dec 2011 06:56:13 -0800 (PST) |
Wie vader eert en moeder hoogacht (Sir. 3,3-4) Wie
is mijn vader, wie is mijn moeder? Een vraag die Jezus stelt en zelf
beantwoordt: “Ieder die de wil van mijn Vader in de hemel doet, is mijn
broer en zuster en moeder” (Mt. 12,50, Mc. 3,35; Lc. 8,21). Mijn vader; mijn moeder? Vondelingen
hebben hierop geen antwoord en zouden het willen weten. Het KRO programma Spoorloos
loopt al jaren. Een zoektocht naar een vader of een moeder. Een jongen,
wat onbeholpen, komt op bezoek. Hij wil weten wie zijn peter en meter waren,
maar vooral wie zijn moeder is, van wie hij geen nieuws heeft. Hij wou dit
graag te weten komen voor kerstdag, temeer dat hij de dag vóór kerstmis geboren
is. Kerstdag
en nieuwjaar zijn dagen waarop wij familiebanden nauwer naar elkaar toehalen.
De liturgie verwijst ons tijdens die dagen naar een gezin in Betlehem. Het
leefde in bange situaties. Het land was bezet. Maria, die zwanger was moest
zich met Jozef laten inschrijven. Daar was niet veel aandacht voor een vrouw
die zou bevallen. Aldra moeten zij op de vlucht, omdat de koning het kind niet
duldt (Mt. 1-2; Lc.2). Ten
opzichte van kerstmis is het feest van de heilige familie een betrekkelijk jong
feest. Liturgisten rangschikken het onder de devotie- en ideeënfeesten. De
verering van de heilige familie met Jezus, Maria en Jozef kreeg in de
negentiende eeuw een grote stimulus vanuit Canada. Paus Leo XIII was die
gedachte zeer genegen. In de heilige familie zag hij en velen met hem een
gelukt voorbeeld voor de bedreigde christelijke familie. Het beeld van de
familie wijzigt voortdurend. La famille réinventée. Bioéthique et société
(Le Monde Magazine 4 dec.2010). De vooruitgang van de wetenschap heeft de vormen
van voorplanting en ouderschap gewijzigd. Heeft ze daarom de raadgevingen van
vorige geslachten overbodig gemaakt? Confucius heeft als wijze in China veel
aandacht besteed aan de eerbied voor ouders en voorouders. De strenge wetten
van het één kind beleid remmen de kinderwens van ouders. Wanneer een jongen
meer telt dan een meisje, heeft dit daar de dood van vele meisjes tot gevolg.
Het leidt tot het verwende kind, het enige dat telt en dit stelt vragen naar de
toekomst, zowel voor de consumptie als voor werkkrachten. Hoe
zou Jezus Sirach nu schrijven over het vierde gebod? Zijn naam is verbonden
met een Hebreeuws boek dat tussen 190-180 a.c.n. in Jeruzalem werd geschreven.
Zijn kleinzoon heeft het rond het jaar 132 a.c.n. in Egypte naar het Grieks
vertaald. Dit boek behoort tot de deuterocanonische boeken. Dat zijn boeken
die niet in de Joodse canon staan. Ze zijn opgenomen in de Septuaginta, de
Griekse vertaling van de Hebreeuwse boeken. Deze boeken zijn niet overgenomen
in protestantse bijbels. Een
wijze is van een ander genre dan een profeet. Jezus Sirach haalt zijn wijsheid
uit de Thora en hij stelt een joods savoir vivre samen en maakt dit
begrijpelijk voor Griekse oren. In de decaloog luidt het vierde levensgebod:
“Eer uw vader en uw moeder. Dan zult u lang leven op de grond die de
Heer uw God u schenkt” (Ex. 20,12; Deut. 5,16; Lev. 19,3). God wil
dat wij mensen eren die ons leven, gemeenschap en geloof geven (Leven vanuit
het geloof. Leidraad voor het toegepast christen zijn, p. 243-288;. KKK
2218-2220). Ouders
hebben op hun kinderen voor dat zij meer levensjaren tellen en dat zij hun het
leven hebben geschonken en hen helpen bij hun groei en ontwikkeling. Dit is de
grond van onze achting en onze dankbaarheid. “Het komt er op neer dat
je voor jezelf goede ouders kiest”, zei Bob. Er zijn kinderen die
van bij het begin door hun ouders kwetsuren hebben opgelopen en ze wellicht
nooit meer kwijt geraken. Er zijn processen ingespannen tegen ouders door wie
gehandicapt geboren werd. Er is het leed van kinderen, geleden tijdens een
verblijf in instituten en centra. In zijn uitweiding over het vierde gebod
haalt Sirach een beschouwing aan over ouderwordende ouders. Hoogst actueel.
Het doet pijn wanneer deze verouderen en door dementie getekend zijn. Het is
de zorg van een generatie, gesandwicht tussen kinderen, ouders en soms
grootouders. De vier generaties! Groeien in jaren betekent dat wij onze
ouders kunnen aanvaarden zoals ze geweest zijn. Een
papa vertelt: “Wij zitten volop
in de pubers met Inge (16) en Joris (15). Ons Saartje (10) houdt ons
onschuldig jong. Gisteren kwam Dirk zijn zoon Willem ophalen die bij Joris is
blijven slapen. Willem is ook 15 en hij ging reeds enkele malen op Kazou-kamp
samen met Joris. Goeie babbel over de angst die wij uitstaan. Het is niet
vanzelfsprekend vandaag met pubers. We hadden het over de noodzakelijkheid om
los te laten en hoe moeilijk dat is. Inge is met een vriendin naar ‘I
love techno’ geweest, die grote ‘mega’ fuif in Flanders
Expo. De ouders konden kaarten kopen, maar dat zag ik dan weer niet zitten.
Hen daar weg proberen houden en zo een verboden vrucht creëren is geen
alternatief. We hebben wel veel gepraat met haar en deze open communicatie
lijkt mij essentieel. Kost wat kost willen we een goede relatie met onze
kinderen cultiveren. Je hoort immers veel ontsporingen.” Elkaar
ondersteunen om de moed niet te verliezen (Kol. 3,21).
De weg naar volwassenheid is
lang. Waarom komt een mens niet onmiddellijk als volwassen ter wereld? De
adolescentie is een periode die elkeen doormoet om groot te worden. Het is een
periode met veel risico’s. De adolescent zit in een scharniersituatie
tussen kind en volwassen. Het is een innerlijke verontrustende zoektocht. Hij
is als een kreeft in verandering (rui); de schaal is er af, een nieuwe komt.
We zijn alle op zoek naar evenwicht in een tijd met fantastische
beweeglijkheid. De mama van Joris zei dat het gsm-verkeer bijdraagt tot deze
mobiliteit en instabiliteit. Voortdurend, op elk moment worden nieuwe
afspraken gemaakt en andere ongedaan gemaakt. En ouders moeten klaar staan op
elk moment van de dag en de nacht!? Een familie, wat is een familie? Mensen die door bloed verbonden zijn? of door geest vereend? Die zich goed gevoelen bij elkaar? of ruziën over bagatellen tot ze elkander vinden bij 't dragen van de rouw? Begint ze bij man en vrouw of zijn het de kinderen die ze maken? Wat is een familie? mensen die groep vormen en bij elkander horen? of die mekaar moeilijk verdragen maar elkander ook niet kunnen missen? Zijn we als mensen familie van elkaar of zeggen we dat zo maar? of begint familie bij mensen die geloven in een weten en voelen dat ze eigenlijk van elkander willen houden? Het kan dat alles zijn maar het laatste het meest. Ward Bruyninckx Dat
vooral op de dag van de (heilige) familie ervaringsdeskundigen getuigen. De
ouderen onder hen zullen allicht bevestigen dat rust en stabiliteit het
uiteindelijk halen. Gods boter drijft wel boven (F. Timmermans). De schrijver
van de brief aan de Kolossenzen deelt de overtuiging dat we met goedheid,
bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld veel bijdragen tot de opbouw van de
gemeenschap (Kol. 3,12-13). Laten we het nieuwe jaar ingaan met een
wens van pater Denneman, KTRO: “Dat de levenskracht van voorouders en
de idealen van kinderen je dragen, dat vreugde om wat is geweest en de
verwachtingen naar wat komt je staande houden.” met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
Feest Hl. Familie Antoine Rubbens, December 18 2010
- Feest hl. Familie Antoine Rubbens, December 21 2011
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.