Feest Hl. Familie
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Sat, 18 Dec 2010 10:07:01 -0800 (PST)
Title: Message

                                                    De familie bij Paulus

 

Een priester schreef schone boeken over de familie.  Een dame feliciteerde hem en zei: ?Je moet toch wel uit een gelukkig gezin komen om er zo schoon over te schrijven.?  De auteur moest echter bekennen dat zijn ouders gescheiden waren en dat zijn jeugd niet zo rimpelloos was geweest.

 

Hoe spreekt de apostel Paulus over familie?  In ieder geval minder uitvoerig dan moralisten er hebben over geschreven.  Paulus is in Tarsus geboren in de eerste decade van onze tijdberekening.  Tarsus was een stad in Klein-Azië.  Zijn ouders waren Hebreeën uit de stam van Benjamin.  Ze spraken Aramees en hadden contact met andere diasporajoden.  Paulus gaat naar Jeruzalem studeren en had er als leermeester Gamaliël, een gewaardeerde wetgeleerde (Hnd. 22,3).  Hem wordt de uitspraak toegeschreven: ?Kies je een leraar dan houd je  jou veraf van het twijfelachtige.?  Een zus van Paulus woonde in Jeruzalem (Hnd. 23,16). 

 

Paulus kende het Grieks en is van kindsbeen af thuis in twee culturen.  Hij had vanaf zijn geboorte het Romeinse burgerrecht.  Paulus was tentenmaker en heeft dit wellicht bij zijn vader geleerd (Hnd. 18,3).  Een joodse vader had immers de plicht zijn zoon de Tora bij te brengen en hem een ambacht te leren. 

 

Paulus vernoemt in zijn brieven een aantal mensen, die hij persoonlijk kende en hem genegen waren.  Het wijst er op dat hij een contactmens was.  Onder de zesentwintig personen, die Paulus in de Romeinenbrief laat groeten, zijn er negen vrouwen (Rom. 16,3-16).  Geen volledige pariteit, maar toch geen slechte verhouding.  Het waren vrouwen met een engagement in de kerk.  Paulus weet vrouwen in te schakelen in het pastoraal werk.  Lydia is zijn eerste contactpunt te Filippi.  Paulus vernoemt het gezin van Prisca en Aquila.  Ze waren joden, die in Rome hadden gewoond.  Wegens een edict van Claudius tegen de Joden hadden ze Italië verlaten.  Paulus ontmoet hen in Korinte (Hnd. 18,1-4) en daarna in Efese.  Ze zijn voor hem een kostbare hulp.  Prisca leidde een huiskerk (J. Gnilka, Paulus von Tarsus.  Zeuge und Apostel, Freiburg, 1996). 

 

Het huis met de huisgemeenschap heeft een voorname rol in de jonge kerk.  De familie was ruimer dan het huidige kerngezin.  Het kwam voor dat een ganse huisgemeenschap gedoopt werd.  In Korinte doopte Paulus Stephanas en huisgenoten (1 Kor. 1,16).  In Filippi ontving Lydia samen met huisgenoten het doopsel (Hnd. 16,15).  In de geborgenheid van het huis, daar waar het grote woningen betrof, waren andere christenen uitgenodigd.  Dit was niet altijd probleemloos, vooral niet in Korinte met mensen van verschillende stand.  Het aantal slaven en mensen van geringe afkomst was er betrekkelijk hoog.  Dit bracht spanningen mee bij agape-vieringen en eucharistie.  Andere problemen ontstonden door gemengde huwelijken.  Paulus herinnert aan het gebod van de Heer over de onverbreekbaarheid van het huwelijk.  Hij aanvaardt een uitzondering wanneer bij de niet christelijke partner de stap tot bekering niet zet (1 Kor. 7,15).

 

Paulus was niet gehuwd.  Dat was toen ongewoon.  Voor zijn gemeenten is hij als hun stichter, hun vader (1 Kor 4,15; 1 Tess. 2,11) en moeder (1 Tess. 2,7).  Hem worden problemen over het huwelijk voorgelegd (1 Kor. 7,15): een geval van incest, de laksheid van enkele ten overstaan van prostitutie en daar tegenover ascetisch ingestelde groepen die pleitten voor onthouding in het huwelijk.  Paulus zal beide extreme standpunten afwijzen. 

 

Zoals bijna elkeen in de jonge kerk was Paulus aanvankelijk overtuigd dat de Heer spoedig zou wederkomen.  Die visie had een weerslag op het handelen.  Je richt je leven anders in als het de dag nadien eindigt of als de wereld nog een eeuwigheid meegaat.  Deze visie beïnvloedt Paulus in zijn spreken over het huwelijk en doet hem overhellen naar een ongehuwd leven.  Dit zou de ongedeelde dienst aan de Heer ten goede komen.  Paulus bedoelt dat er maar weinig tijd rest.  ?Laat daarom ieder die een vrouw heeft zo leven dat het hem niet in beslag neemt, ieder die verdriet heeft zo dat hij er niet door wordt beheerst, ieder die vreugde voelt zo dat hij er niet in opgaat, ieder die bezit verwerft alsof het niet zijn eigendom is? (1 Kor. 7,29-30).  Hij is voor een non-possessieve warmte, waarbij je de andere niet opeist. 

 

Paulus heeft fundamentele teksten over de gelijkheid tussen man en vrouw.  Het onderscheid is in Christus opgeheven (1 Kor. 12,3; Gal. 3,28).  In de praktijk heeft hij dit niet doorgetrokken en spreekt hij over de ondergeschiktheid (1 Kor. 11,3.8) van de vrouw tegenover de man.  Paulus is aan de tand gevoeld voor uitspraken waar hij de vrouw op de achtergrond schuift. 

 

Paulus heeft ten gerieve van alle christenen het hooglied over de liefde (1 Kor. 13) geschreven en hen ten zeerste aangeraden die hoogste gave van de liefde na te streven.  Dit loflied over de liefde moet in concrete situaties worden beleefd.  De eerste naaste zijn de gezinsleden voor elkaar, man en vrouw, ouders en kinderen.  Zijn hooglied van de liefde blijft een graag beluisterde tekst in een huwelijksviering.  De brief aan de Efesiërs en deze aan de Kolossenzen bevatten rijke gedachten over de verhouding man en vrouw in het licht van Christus (Ef. 5,21-6,4; Kol. 3,18-21).  Deze brieven zijn niet van Paulus, maar zijn loflied over de liefde inspireert de auteurs ervan.  Ze roepen hun lezers op dag aan dag te groeien in liefde, elkaar vergeving te schenken wanneer de een tegen de ander een grief heeft en om Gods vrede te laten groeien in hun hart (Kol. 3,13-15). 
 
met vriendelijke groeten,
 
Antoine Rubbens
aalmoezenier P.C. Caritas
Caritasstraat 76
9090 Melle
tel. 09 252 16 45
 

  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.