Doopsel van de Heer | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Tue, 3 Jan 2012 09:16:09 -0800 (PST) |
Hij zal alle volkeren het recht doen kennen (Jes.
42,1) Over
wie gaat het? Het gaat zeker niet over de brutale mens, het gaat niet over
machtsmensen. Deze ontzien niets om hun doel te bereiken. Het gaat niet over iemand
met wapens, met raketten en ander tuig. Het gaat niet over maffiosi en
drugbarons. Het gaat over iemand zonder naam en toch met invloed. Hij is
gedreven door recht en gerechtigheid. In een tekst van zeven verzen komt vier
keer zijn zorg naar voren voor recht en gerechtigheid (Jes. 42,1.3.4.6).
“Ongebroken en vol vuur zal hij het recht op aarde vestigen”
(Jes; 42,4). Een bijna utopische opdracht in een wereld waar ten alle tijde
corruptie heeft geheerst en blijft pieken. Zo zelden gaat een dag voorbij,
waarop journalisten niets melden over corruptie, corruptie bij het afleveren
van attesten, corruptie bij commissielonen, bedrog bij het leveren van
goederen; corruptie bij verkiezingen. Elke jaar verschijnt een lijst met de
meest corrupte landen en hun plaats daarop (www.transparency.org). Het
boek Jesaja mag dan een boek zijn met veel poëtische beelden. Het laat
eveneens klare stemmen horen, die heel gevoelig zijn voor het beoefenen van het
recht. Ze klinken even hard als deze van de profeet Amos, die in het
Noorderrijk zoveel misbruiken vaststelde. Amos had een striemende taal voor
wie zich beroept op het Verbond met God en die op hetzelfde moment hun
medemensen bedriegen. Zoals Amos orakelt de profeet in het boek Jesaja tegen
de valse vroomheid van hen, die de vasten en de sabbat onderhouden, terwijl ze
nalaten het brood te delen met de hongerige, onderdak te bieden aan mensen
zonder huis en hen te kleden die naakt rondlopen (Jes. 58,7). Wanneer
ze misdadige ketenen losmaken, de verdrukten bevrijden en ieder juk breken, dan
breekt het licht door als de dageraad en gaat de gerechtigheid voor hen uit
(Jes. 58,6.8). Het
gaat in het boek Jesaja over iemand, die Gods dienaar wordt genoemd. Het deel
van het boek Jesaja bevat vier liederen over deze dienaar. Wie is deze
dienaar? Een tijdgenoot van de profeet? De profeet zelf? Een figuur uit de
toekomst? Is hij de nieuwe telg uit de tronk van Jesse, de scheut van diens
wortels die tot bloei komt (Jes. 11,1)? Is deze dienaar de eerste van een volk
met enkel nog rechtvaardigen, de eerste scheut van wat de HEER heeft geplant
(Jes. 60,21)? Het
gaat over iemand, over wie Nietzsche niets goed weet: “Goed is alles
wat in de mens de wil naar macht verhoogt. Slecht is alles wat uit zwakheid
voorkomt.” Het medelijden, door het christendom geprezen, is grote
zwakheid. Voor Nietzsche is deze dienaar een zwakkeling, want deze hanteert
niet het geweld maar de geweldloosheid. Hij besteedt zijn tijd aan mensen,
gebroken en geslagen. Hij kan buigen voor het geknakte riet, er naast gaan
staan of zitten om dit geknakte riet kansen te geven. Hij zal hen niet
verpletteren die al geslagen zijn en uitgestoten. De dienaar neemt met zorg
het zwakke vlammetje tot zich opdat het niet zou uitdoven. Hij is aanwezig in
de verpleegkundige die waakt bij een stervende psychiatrische patiënte. Hij is
de aanwezige die kan luisteren naar een jongen of een meisje en die hen niet
afschrijft. Lucien Noullez observeerde als kroniekschrijver tijdens een
treinrit van Waver naar Leuven jonge mensen. Elkeen van hen had zijn of haar
draagbare telefoon bij. Hij hoorde de ruwe taal van enkele leerlingen en was
verrast bij een gesprek van twee vriendinnen. Je mag gerust meekomen bij mij
thuis, zei een van hen: “Mijn moeder is nooit thuis en onze pa plakt
aan zijn computer.” Daarop
schrijft dan de chroniqueur over een oude pater salesiaan: “Il ouvrait
tous les mercredis une salle de jeu dans un quartier de Bruxelles et il avait
l’oeil sur les enfants qui venaient s’adonner au baby-foot ou au
ping-pong. Il me racontait qu’un jeune garçon venait fidèlement
s’asseoir à coté de lui pendant deux heures, silencieux, tout simplement,
me disait ce saint homme, ‘parce qu’il avait besoin de
la présence d’un adulte’ » (La Libre Belgique, 12.11.2010). De
dienaar heeft fijne adelbrieven. Hij is beeld van Gods handelen. Gods geest
vervult hem. “Hij schreeuwt niet en verheft zijn stem niet. Het
geknakte riet breekt hij niet af, de kwijnende vlam zal hij niet doven”
(Jes. 42,2-3). Wie is die dienaar? Het kan Jezus zijn, die
zich bij Johannes aanbiedt om zich te laten dopen in de Jordaan. Jezus is niet
gekomen om gediend te worden maar om te dienen. Hij heeft mensen bevrijd, die
gevangen zaten in hun angst. Hij heeft zieken genezen, want hij was de helende
aanwezigheid van God. Hij bracht troost en heeft zich over armen ontfermd
(Jes. 49,13). Dit heeft hij gedaan en blijft hij verrichten doorheen zovele
die zich vanaf het eerste verbond rondom de Dienaar van God hebben geschaard en
zijn gezindheid in hun leven hebben opgenomen. Zo brachten en brengen zij veel
goeds in deze wereld. In
een gesprek over waarden van humanisme en het evangelie zegt rector Bruno
Delvaux UCL in een gesprek met De Morgen: “De waarden van
humanisme en het evangelie liggen dicht bij elkaar. Het gaat om een set van
waarden die de ruggengraat van onze samenleving vormen. En daarin ligt voor
Europa nog een kans. Als ik naar het verre Oosten ga, naar China vooral, zie
ik vooral hoe bikkelhard de samenleving daar is. In Europa zijn we oneindig
gevoeliger voor de onrechtvaardigheid van sociale verschillen. Chinese
stedelingen zijn onbarmhartig jegens het armere plattenland” (De
Morgen, 27 nov. 2010). Antoine
Rubbens met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
Doopsel van de Heer Antoine Rubbens, January 3 2012
- Doopsel van de Heer Mieke De Jonghe, January 9 2015
- doopsel van de Heer Mieke De Jonghe, January 11 2020
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.