weekend 11 en 12 februari Bjaar 6e zondag | <– Date –> <– Thread –> |
From: Jan Lerouge (janlerouge![]() |
|
Date: Wed, 8 Feb 2012 08:38:42 -0800 (PST) |
Preek 11 en 12
februari 6e zondag B-jaar Zusters en
broeders Af en toe bekruipen me lichte
gevoelens van jaloersheid als ik de Bijbel lees. Soms lijkt het me allemaal zo
gemakkelijk te gaan, zo vlot, zo rimpeloos. Neem nu het evangelie van vandaag. Er
komt een zwaar zieke, een melaatse bij Jezus. Jezus krijgt medelijden, raakt hem
aan en zegt: ?Ik wil, word rein? en de ziekte verdwijnt, de man is
genezen. Dan ben ik wat jaloers op Jezus. Het
was toch gemakkelijk voor hem. Hij hoefde slechts zijn hand uit te steken, de
zieke aan te raken en hem te zeggen: ?Ik wil word rein?. Dan zou ik dat graag
ook kunnen. Zo eenvoudig iemand genezen, wie zou dat talent niet willen hebben,
wie zou dat niet graag kunnen. Je zou er zoveel mensen mee kunnen helpen. Je zou
er zo veel goed mee kunnen doen. Je zou als mens toch een beetje
jaloers worden op Jezus, of niet? Hij had het toch gemakkelijk. Zomaar met een
vingerknip mensen kunnen genezen. Dat kunnen wij niet. Voor een gebedsgenezer
van het formaat van Jezus was het toch gemakkelijk, of
niet? Maar wacht even! Waar heeft Marcus
het over? Over genezing? Of over iets anders? De melaatse komt bij Jezus en vraagt:
als Gij wilt kunt gij mij reinigen. Hij vraagt om reiniging, niet direct om
genezing. En Jezus antwoordt: ?Ik wil word rein?.Ook Jezus spreekt niet over
genezing, maar over reiniging. En in het volgende vers vermeldt Marcus beide
elementen: de melaatsheid verdween, genezing dus, en hij was gereinigd. En er
volgt een vermaning van Jezus: ?breng een offer voor uw reiniging?. Ook hier
geen sprake van genezing. Blijkbaar gaat het evangelie van
vandaag niet zozeer over genezing, maar over reiniging. Wat betekende volgens de
Joodse samenleving nu ?reinheid? en onreinheid? Dat hoorden we onder meer in de
eerste lezing, uit het wetboek Leviticus. Onreinen moesten buiten het kamp
verblijven. Ze mochten niet meer bij de rest van het volk. Ze moesten apart
gezet worden. Onrein betekent: je hoort er niet meer bij. Je telt niet meer mee.
Je werd sociaal geïsoleerd. Je kon nergens meer komen, je mocht ook niemand meer
ontvangen. Je kwam in de eenzaamheid terecht. Ook vandaag geraken zieke mensen vaak
geïsoleerd. Ze kunnen niet meer gaan werken, vervreemden van hun collega?s en
krijgen al vlug het gevoel dat ze niet meer meetellen. Ook hun hobby?s geraken
achterwege en vele vrienden komen niet op bezoek. Het lijkt vaak alsof mensen
bang zijn om een zieke collega of kennis, vriend of familielid te bezoeken.
Vooral oudere mensen hebben daar het meest mee te maken. Hun kennissenkring is
hoe dan ook aan het uitdunnen, en als ze dan door ziekte getroffen worden,
verschraalt hun netwerk van sociale contacten nog
meer. Zo wordt de vraag van de melaatse uit
het evangelie dan ook heel begrijpelijk: reinig mij, laat mij er weer bijhoren,
sluit me niet langer uit de kring. En Jezus opent de kring, hij zegt:
word rein. Ik wil dat je er weer bij hoort. Je moet niet apart blijven staan. Je
moet niet geïsoleerd blijven. Jezus steekt de hand uit. Hij zet zelf de eerste
stap. En daar hoeven we niet jaloers op te
zijn. Ook wij kunnen zeggen: ik wil dat je er weer bij hoort, je moet niet apart
blijven staan. Elk van ons kan de eerste stap zetten om een zieke medemens te
gaan bezoeken. Sommige mensen zeggen: ik wil wel,
maar ik ben daar bang voor; ik weet niet wat ik moet zeggen. Maar meestal hoeven
we niet veel te zeggen. We moeten allereerst luisteren. De zieke wenst geen
bezoek dat heel de tijd volpraat. De zieke verlangt allereerst een luisterend
oor, iemand die tijd voor hen neemt. Iemand die hen ernstig neemt. De zieke is
niet gesteld op een bezoeker die vooral over zichzelf bezig is, wat hij of zij
allemaal doet en hoe druk hun leven is. De zieke verlangt allereerst zelf zijn
verhaal te kunnen doen. Dat werkt al genezend. En als de zieke vaak hetzelfde
verhaal brengt, dan is het wellicht omdat hij of zij daar behoefte aan heeft om
het nog eens te vertellen. We moeten ook niet bang zijn van
stiltes bij een ziekenbezoek. Soms zijn er heel weinig woorden nodig. Soms
passen woorden ook niet. Het kan zijn dat de zieke geen zin heeft om te praten,
dat hij te moe is om te luisteren. Laten we dan gewoon stil aanwezig zijn.
Stille aanwezigheid kan al heilzaam werken. Als de zieke beseft dat de bezoeker
tijd neemt voor hem, niet gehaast is, niet vaak op zijn uurwerk kijkt, dan voelt
die zieke dat hij voor jou belangrijk is, dat je hem respecteert, dat je hem
waardevol vindt. En dat besef zal de zieke deugd doen, zal al heilzaam werken.
Dat is al een heel krachtige manier om te zeggen: ?jij hoort er bij. Je bent
voor mij geen onreine. Je bent rein voor mij.? Zusters en broeders. We hoeven niet
jaloers te zijn op Jezus. Ook wij kunnen tot de zieke medemens
zeggen:?ik wil word rein? Ook wij kunnen in woord en daad, in luisteren en in
stille aanwezigheid duidelijk maken dat de zieke medemens er voor ons ook bij
hoort. En dan brengen we een stukje evangelie,een stukje blijde boodschap in de
wereld van vandaag. |
Attachment:
Preek 11 en 12 februari 6e zondag B.docx
Description: MS-Word 2007 document
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.