1 zondag Veertigdagentijd B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 18 Feb 2012 06:10:55 -0800 (PST) |
Ik zet mijn boog in de wolken (Gen 9,13) Zie
je een regenboog, hou even stil. Het duurt niet lang dit prisma van kleuren.
Het is een boog zonder pijl, hij doodt niemand, hij is teken van hoop. Buiten
Israël bestond de opvatting dat, wanneer de toorn van de godheid bedaard was,
deze zijn (regen-) boog op de wolken legde en zijn pijlen - de bliksemschichten
- opborg (R. Syx, Homiletische Suggesties, ICLZ). De
regenboog is een geschenk voor Noë, die zorg droeg voor de schepping. Gaia zou
nu protesteren bij de afvaart van zijn schip en onderzoeken of de dieren goed
zijn verzorgd. Ze zullen toch niet nalaten Noë te feliciteren om diens zorg
voor biodiversiteit. Waar
volgens de bijbelse vertellers het bouwen van de ark en het verzamelen van de
dieren vlot verliep -zo vermoeden - we althans, dan zou dit nu, gezien de
huidige resem van voorschriften, niet meer het geval zijn. Wie googlet, vindt
het verhaal van de ark van Noë op zijn Belgisch. Op
wereldvlak worden andere middelen ingezet om planten op te bergen en ze voor de
toekomst te bewaren. Een ijskelder ligt verscholen in een berg van Longyearbyen Spitzberg) op 1.000
km van de Noordpool. Daar zullen ze de
zaden beschermen van de voornaamste teelten, die bedreigd zijn door oorlogen,
natuurcatastrofen, klimaatveranderingen. Het is er, zoals José Manuel Barroso zei bij de inhuldiging,
een ‘vervroren tuin van
Eden’. Is
het met een ecologische bedoeling dat de liturgie ons aanspreekt bij het begin
van de veertigdagentijd? Paus Benedictus stelde zijn vredesboodschap 2010
helemaal onder het thema: “Wil je vrede bereiken, bescherm de
schepping.” De gaven van de schepping zijn niet onuitputtelijk. Het
tekort aan noodzakelijke goederen zoals drinkbaar water kan gewapende
conflicten uitlokken. Voor
de schepping zorgen, dit betekent dat wij verbonden zijn met de natuur, tussen
de generaties door en met God, Schepper en Oorsprong. In zijn encycliek Caritas
in Vertitate wijst paus Benedictus herhaaldelijk op onze
verantwoordelijkheid in solidariteit en soberheid voor de schepping. De
angst om de wereld die vergaat zit erin van bij het begin van de mensheid. In
Mesopotamië zijn de oudste sporen van schrift. Daar ontstonden heel vroeg
verhalen over het ontstaan van de wereld. Zij zijn beïnvloed door de angst van
het water en het gevaar erin verzwolgen te worden. Die oude verhalen zijn
overgenomen in de bijbel en worden er bewerkt in een nieuw perspectief. Dit
steunt op het vertrouwen in God, die de schepper is van al wat bestaat. Het
gaat in de bijbelse verhalen over de oergeschiedenis niet over oorzakelijke
verbanden, maar over verhoudingen. De laatste redactie dateert van na het
einde van het koningschap in Judea. Ondanks de mislukking van het koningschap
en de ellende van zijn volk gelooft de schrijver dat God zijn trouw niet opgeeft. De
bijbelse mens drukt in die verhalen zijn angsten uit, maar tevens zijn
vertrouwen in God. Die verhalen raken ons doordat het gaat over ons diepste
zijn. Wij zijn geschapen als mensen met verantwoordelijkheid om op te bouwen
en tevens met de mogelijkheid om te vernietigen. Wij mogen leven onder Gods
zegen ondanks en doorheen ons falen. De ark is presentie van God als Hij in
zijn schepping ver weg lijkt te zijn. De HEER sluit de deur achter Noë (Gen.
7,16). Deed hij dit langs de binnenkant of de buitenkant van de ark? Het
verhaal van de zondvloed hoort in de bijbel bij ons denken en spreken over
God. Het stelt de vraag naar het samengaan van een God van leven met het
bestaan van dood en vernietiging. Het verhaal van Noë en de zondvloed toont de
ommekeer van God. God die kan vernietigen, verdelgen en straffen bekeert
zichzelf tot een God die zegent. Het
verhaal van Noë lijkt op een nieuw scheppingsverhaal, waarin de HEER de mens
en de ganse schepping zegent. God zegent de mens, van wie hij weet dat er zo
veel kwaad in steekt (Gen. 6,13;8,21). ‘Après
nous le déluge’, een onverantwoordelijke uitspraak van wie zich niet
bekommert om de gevolgen van zijn handelen op de komende geslachten. Wij mogen
de verantwoordelijkheid niet afschuiven op wie na ons komt. De bijbel
voorspelt hier op aarde geen paradijs. Toch zegt hij dat de zondvloed achter
ons ligt. Het
verhaal van Noë brengt ons dichter bij de God van het verbond. De
oudtestamentische lezingen voor de zondagen in de veertigdagentijd cirkelen
rond de verbondsgedachte. Het verbond is er de centrale as.. En als je een regenboog ziet,
hou dan even halt. We hebben al lang een wetenschappelijke uitleg voor het
fenomeen en we weten dat de wetenschapper niet spreekt over kleuren maar over golven.
Toch kunnen we verwonderd blijven bij dit teken. Hou even stil; dank en prijs
de HEER met alle schepselen. Verheug je over Gods glimlach over het land (ZJ
771). Stap verder mee in de grote beweging van vrede, gerechtigheid en behoud
van de schepping met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.