FW: 3e zondag van de veertigdagentijd
From: Romain Debbaut (romain.debbautskynet.be)
Date: Sun, 4 Mar 2012 09:53:32 -0800 (PST)
 

L.S.

 

Hierbij mijn homilie voor de derde zondag van de veertigdagentijd.

 

Hartelijk,

 

Romain Debbaut

 

 

 

Cyclus B          Derde zondag van de veertigdagentijd

 

·         Exodus 20, 1-3.7-8.12-17

·         Johannes 2, 13-25

 

?Laat ze hun plan trekken.? - ?Wij trekken mee!?

 

Zusters en broeders, trekken we dus mee met de tien woorden die God ons in
de eerste lezing geeft? Je weet wel, de tien geboden. De basisprincipes
waarop een samenleving gebouwd moet zijn als ze in vrede wil leven, en ook
de wegwijzers naar een leven dat een hemel op aarde mogelijk maakt. De drie
eerste woorden verwijzen naar God: ?Gij zult geen andere goden hebben ten
koste van Mij. Gij zult de naam van de Heer uw God niet lichtvaardig
gebruiken. Denk aan de sabbat: die moet heilig zijn voor u.? Ze verwijzen
dus naar God, maar als we er wat dieper op ingaan, zien we dat ze ook direct
naar de mens verwijzen. 

 

We mogen dus geen andere goden hebben. Ik denk niet dat er onder ons mensen
zijn die zich richten tot andere goden dan ene, ware God. Maar betekent dat
ook echt dat we geen andere goden hebben? Leeft die ene, ware God sterker in
ons dan bijvoorbeeld de afgod van het geld, van het bezit en van het eigen
ik? Om maar te zeggen: het is niet zo vanzelfsprekend dat we geen andere
goden hebben dan onze ene, ware God. 

 

En verder: we mogen zijn naam niet lichtvaardig gebruiken. In onze versie
van de tien geboden wordt dat vertaald als: ?Zweer niet ijdel, vloek noch
spot.? Maar dat is een veel te enge vertaling, die helemaal voorbijgaat aan
het ware misbruik van Gods naam. Door de eeuwen heen, en tot op vandaag,
werden en worden er in zijn heilige naam oorlogen gevoerd,  mensen dom
gehouden, vrouwen vernederd en uitgebuit, misdaden gepleegd tegen de
mensheid, zelfmoordterrorisme gepleegd. Met andere woorden, het lichtvaardig
gebruik van Gods naam is echt wel iets meer dan eens een vloek door de lucht
laten knetteren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we mogen vloeken als
ketters. Zeker niet. We mogen Gods heilige naam op geen enkele manier
lichtvaardig gebruiken, en zeker niet misbruiken.

 

Zo is ook de sabbat eren - en voor ons is dat de zondag - veel meer is dan
naar de kerk gaan en de viering bijwonen. Het is ook een dag van bezinning,
van onthaasting, van rust, van ommekeer. Een dag van er zijn voor God, voor
elkaar, voor ons gezin, voor vrienden, voor zieken. Maar wat schiet daar nog
van over? Op veel zondagen zie je het verschil tussen een weekdag en een
zondag nog nauwelijks, want er moet gekocht worden, de winkels moeten open
zijn, we moeten geld uitgeven, want de economie mag geen dag stilvallen. De
zondag wordt door velen gezien als puur economisch verlies, en nee, dat kan
en dat mag niet. Want economie, geld verdienen en geld uitgeven, dat gaat
boven alles. 

 

Het is dus duidelijk dat de drie woorden die naar God verwijzen even sterk
naar de mens verwijzen, want wie God niet respecteert, respecteert ook de
mens niet. Het is tegen die vervlakking dat Jezus in het evangelie reageert.
De tempel werd onteerd, hij was een marktplaats geworden, waarbij alleen nog
het uiterlijke en het geldgewin telden. En dat uiterlijke en dat geldgewin,
dat waren de offerdieren, de runderen, de schapen, de duiven die er verkocht
werden, en de geldwisselaars die Romeins geld omzetten in joods geld - met
winst natuurlijk. De tempel was niet langer een ontmoetingsplaats tussen God
en mens, want de mens kocht zijn vroomheid af met een offerdier. Gods
heilige naam was een commerce geworden, en een puur uiterlijk vertoon. Jezus
echter wil innerlijkheid en eerlijke vroomheid. ?Bekeer u en misbruik de
naam van mijn Vader niet?, zegt Hij met de zweep waarmee Hij de hele handel
de tempel uitdrijft. De betrokkenen vragen Hem waar Hij het recht vandaan
haalt dat te doen. Hij is immers geen priester. Hij heeft dus niets te
zeggen in de tempel. Waar moeit Hij zich dan mee? 

 

Zusters en broeders, wellicht hebben we er nooit bij stilgestaan, maar ?
Jezus was een leek. Hij behoorde niet tot de klasse van de priesters, laat
staan van de hogepriesters. Hij was zelfs geen leviet of tempeldienaar. Nee,
Hij was een gewone leek. Waar moeide Hij zich dan mee? 

 

Het zijn woorden die ons héél bekend in de oren klinken: waar moeien de
leken zich mee. Wat kan het evangelie ongelooflijk eigentijds zijn. Laten we
dus ook niet voorbijgaan aan de vraag die ons vandaag vanuit dat evangelie
wordt gesteld: of we willen meetrekken met Jezus. Mee naar de bevrijding
door de tien woorden die God heeft gesproken, en die Jezus samenvat in één
woord: Bemin God boven al, en uw naast gelijk uzelf. Zijn we bereid dat te
doen? Zijn we bereid God te ontmoeten in onze medemensen, en te zijn zoals
God? ?Ik zal er zijn voor u?, zegt God. Willen wij er op dezelfde manier
zijn voor onze medemensen? Dat is de vraag die ons niet alleen vandaag, maar
de hele veertigdagentijd door wordt gesteld. Amen.   

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  _____  

Ik gebruik de gratis versie van SPAMfighter <http://www.spamfighter.com/lnl>

14 spam-mails zijn er tot op heden geblokkeerd.

Uw PC enorm traag? Klik
<http://www.spamfighter.com/SLOW-PCfighter/Lang_NL/?cid=signl> voor de
oplossing! 

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.