witte donderdag | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Thu, 29 Mar 2012 00:49:31 -0700 (PDT) |
Hij legde zijn bovenkleren af (Joh. 13,4) Onze
voeten dragen ons. Ze kunnen ons ver brengen. Zij kunnen vermoeid zijn van
het gaan en ze vragen om verzorging. Podologen beweren dat zij veel kunnen
aflezen van de voetplank. Paulus prijst de voeten van hen die vrede brengen
(Rom. 10,15; Jes. 52,7). De voeten van Jezus hebben hem van Galilea tot in
Jeruzalem gebracht. Samen met zijn leerlingen heeft hij het stof van de wegen
gevoeld en soms gedacht het af te schudden, wanneer hij niet werd aangenomen. Verzorging
en hygiëne van voeten zijn onmisbaar. Het kan een werk van barmhartigheid zijn
om mensen hierbij te helpen. Als we klein waren, hebben onze ouders ons
verzorgd; nu ze oud zijn, zijn ze dankbaar als hun kinderen hun deze kleine
wederdienst bewijzen. “Ik houd daar niet van,” zei een jong
meisje, als haar mama een gewezen verpleegkundige voetverzorging deed bij een
verwante. Geen enkel werk is minderwaardig. Mensen willen gewaardeerd worden
in wat ze doen. Excuseer
voor deze inleiding. Deze basale zorg lijkt ver af te staan van de verheven
aanhef van het evangelie van Witte Donderdag, een tekst van Sint Jan. Het is
het begin van het tweede deel in zijn evangelie, dit van het uur en van de
heerlijkheid. Het eerste deel handelde over de tekenen van Jezus. Het Uur,
dat al werd aangekondigd bij de bruiloft in Kana, is nu aangebroken. Het is
het uur van het heengaan van Jezus, langs zijn passie en doorheen zijn
verrijzenis. De evangelist benadert Jezus in zijn verbondenheid met de Vader
en in zijn verbondenheid met ‘de zijnen’, zijn leerlingen en de
mensen die hij had ontmoet. Het maal dat hij met hen houdt en alles wat in die
laatste dagen gebeurt is een bewijs van zijn liefde tot het uiterste toe. Hij
toont liefde die duurt tot zijn laatste adem, een liefde die zich helemaal,
totaal en radicaal geeft. Ze is de volmaakte vervulling van de liefde, die
vanuit de Vader komt en zich in Jezus manifesteert. Het
paasfeest was op handen. Het samenzijn van Jezus met zijn leerlingen, zijn
‘companieros’, compagnons om het brood te delen en te eten zou op
de dinsdag van de Goede Week plaats hebben gevonden. Volgens Johannes sterft
Jezus de vrijdag op het ogenblik dat de paaslammeren worden geslacht. Tijdens
die maaltijd stelt Jezus een teken. Het is een profetisch teken van de dienst
die hij op Goede Vrijdag voltrekt. Het drukt uit wat gans zijn leven is
geweest. Hij was bewust van zijn waardigheid, bewust dat hij van de Vader is
uitgegaan en naar Hem terugkeert. De voetwassing die volgt op de plechtige
aankondiging is een gebeuren met weinig woorden en met krachtige werkwoorden.
Zij herinneren aan de woorden die hij als Goede Herder al eerder had
uitgesproken over zijn leven geven en het terug opnemen (Joh. 10,11.18). In de
zaal van zijn Laatste Avondmaal legt Jezus zijn bovenkleren af om ze nadien
terug aan te trekken. Op de achtergrond klinkt tijdens de voetwassing de hymne
uit de brief van Paulus: “Christus factus est pro nobis obediens.”
“In een symbolische handeling vat Jezus zijn hele verlossend werk
samen” (Benedictus XVI, Jezusboek II, p. 63). Jezus
onthaalt zijn leerlingen bij de maaltijd als gastheer (cfr. Gen 18,3). Een welstellende gastheer belast zijn slaven met de
zorg om de voeten van de genodigden. Knielen, dat is niet zijn zaak. Wat
Jezus doet als gastheer, dat is werk van knechten en meiden. Het is de
omgekeerde wereld. Petrus protesteert en wil niet dat Jezus, zijn leraar en
Heer, hem de voeten wast. Het is niet gemakkelijk om een dienst van iemand
anders aan te nemen. Wat Jezus doet, verwijst naar de dag nadien, naar Goede
Vrijdag. Daar reinigt hij zijn volk niet met water, maar met zijn bloed. Daar
geeft hij zich ten volle. In
het gesprek over het al of niet rein zijn steken verwijzingen naar de reiniging
door de zondevergeving en naar het wassen met het doopwater. Bij de
voetwassing van zijn leerlingen gebeurt zelfs het ongehoorde dat Jezus de
voeten wast van Judas. Jezus wist dat deze hem zou verraden en toch gaat hij
zo delicaat om met die moeilijke leerling. Hij stelt hem niet aan de kaak,
maakt geen verwijt, geeft hem een stuk brood. Wellicht had Jezus gehoopt door
zijn goedheid Judas te veranderen. Hij heeft hem niet veroordeeld. Jezus
betreurt dat Judas zich niet heeft bekeerd en dat diens berouw vertwijfeling is
geworden. Ook aan hem zou God vergiffenis geschonken hebben. De
voetwassing drukt uit wie Jezus was. Ze zal voortaan het gedrag van zijn
leerlingen bepalen. “Gij behoort elkaar de voeten te wassen.”
“De oproep om te doen wat Jezus heeft gedaan, is niet een moralistisch
verlengstuk van het mysterie of iets wat daar haaks op staat. Het volgt de
innerlijke dynamiek van de gave zelf, daarmee maakt de Heer ons tot nieuwe
mensen en neemt ons in de zijne op” (Op. cit. p. 67). De
voetwassing wordt gevolgd door de afscheidsrede, waarin Jezus de onderlinge
liefde benadrukt en het ‘nieuwe gebod” geeft. Tijdens
de vieringen van de Goede Week genieten we dankbaar van de belangrijke
liturgische hervormingen uit de vorige eeuw. Nog voor het tweede Vaticaans
concilie bracht de vernieuwing in de diensten van het heilige Triduüm veel
vreugde. De diensten gebeurden vroeger ’s ochtends. In de kathedralen
was tijdens die viering de chrismawijding. Enkel daar en in abdijen was er
voetwassing. Nu kan deze in elke viering gebeuren. Protestanten zijn met deze
traditie niet zo vertrouwd. Bij evangelische Kirchentage en op de
Katholikentag is er de laatste jaren een sectie over pelgrimeren, waarin voeten
van deelnemers worden gewassen. Bij de tweede Ökumenische Kirchtentag reikten
twee jonge mannen aan de voorbijgangers een kaartje aan met de vermelding Joh.
13,14. Ze waren bereid het schoeisel te poetsen van wie even pauzeerde. Witte
Donderdag, de dag van de diaconie. Wanneer in de viering de voeten worden
gewassen, dan zijn daarmee zoveel mensen ingesloten die dag aan dag zorg dragen
voor medemensen, zowel in gestructureerde zorg als in zoveel kleine daden van
goedheid. Antoine
Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
witte donderdag Antoine Rubbens, March 29 2012
- Witte Donderdag Jean Verheyen, March 29 2015
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.