paaswake | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 31 Mar 2012 02:44:34 -0700 (PDT) |
De HEER redde op die dag Israël (Ex. 14,30) In
de lange nacht van de paaswake overwegen wij Gods grote daden doorheen de
geschiedenis van zijn volk. We horen zeven lezingen uit het Oude
Testament. We krijgen het gedicht over de schepping van de wereld (Gen.),
een lezing over het geloof van Abraham (Gen.) en over de bevrijding uit Egypte
(Ex.). We horen twee lezingen uit Jesaja over Gods barmhartigheid en zijn
nieuw verbond en krijgen daarna de oproep van Baruch om het rechte pad te
bewandelen. De laatste lezing is van de profeet Ezechiël met de belofte
dat de HEER aan zijn volk een nieuw hart en een nieuwe geest zal geven. Zeven
lezingen uit het Oude Testament en daarna een woord van Paulus en tenslotte het
verhaal over de vroege Paasochtend in de tuin (Marcus). Het is voor velen
te lang en wij korten in en we laten lezingen weg. De liturgisten raden
ons ten zeerste aan toch uit het Eerste Testament de lezingen te bewaren over
de uittocht uit Egypte en de doortocht door de Rode Zee. Deze mag niet
ontbreken. De wakende gemeenschap herdenkt in de paasnacht dat wij als
gedoopte door het water zijn gegaan naar het land der bevrijding (Gebed over
het doopwater). Dit
verhaal is een funderende tekst in het joods-christelijk denken. Het
verblijf in Egypte is definitief achter de rug. De Israëlieten trekken
door de Rietzee en Farao wordt verslagen. Het is een triomfbulletin, al
zal de historische kern allicht veel bescheidener zijn geweest. Fundamentalisten
hebben geen probleem met de teksten. Voor hen is alles verlopen zoals
beschreven in de Bijbel. Voor de hypercritici schiet er niets van
over. Semitische
clans hebben ongetwijfeld als nomadenstammen in Egypte verbleven. Onder
hen allicht voorouders van wat later de kern uitmaakte van Israël. Het
verhaal kan ons brengen tot de 13° eeuw a.c.n en bij de grote bouwwerken van
Ramses II (1304-1238). Een vrouwelijke gids in het museum te Cairo zei
dat in de mummie van een farao zeezout terug gevonden was. Wat voor haar
een zoveelste teken was van de juistheid van het Exodusverhaal. Of dit
klopt? Het gaat wat te veel in de richting van “De Bijbel heeft
toch gelijk” en de archeologie moet het geloof confirmeren. Er
zijn geen buitenbijbelse bronnen over dit gebeuren. Cecile de Millis
mocht dan al een prachtige film maken over de Tien geboden; er waren geen
camera’s en reporters die nacht. In
Exodus zijn twee tradities verweven, deze van de Jahwist en die uit de
priesterlijke traditie. Vooral deze laatste wil de grootheid van de HEER
uitdrukken. Hij is de meester van de wereld. Zelfs het machtige
Egypte kan niet tegen hem op. Dit wordt uitgezongen in hoofdstuk
15. In het geheugen van het volk is een ongehoord feit bewaard dat een
aantal mensen, gevlucht voor de farao en door hem vervolgd tot aan de rand van
het water, is kunnen ontsnappen. Zij kunnen het enkel toeschrijven aan
een goddelijke interventie. De Heer is overwinnaar al zal een gunstige
oostenwind er ook voor iets tussen zitten (Ex. 14,21). De
schrijvers van Exodus en van de andere boeken van de Pentateuch willen met dit
verhaal het geloof verstevigen in een reddende God. “Van etappe
tot etappe is de geschiedenis van Mozes en zijn stamgenoten in staat ons iets
te zeggen voor vandaag. Exodus is een boek van hoop en geloof”
(Cahiers Evangile, Le livre de l’Exode, 54). De
bevrijding uit het slavenhuis is een stichtend gebeuren. Het was pascha,
doorgang van de Heer. Het was een teken dat God zijn volk redt uit een
uitzichtloze situatie. Dat blijft Hij doen. Je mag het niet
vergeten, zeggen de schrijvers. Ze beklemtonen dit herhaaldelijk: “Wees
gewaarschuwd en neem u zorgvuldig in acht zodat u niet vergeet wat u met eigen
ogen hebt gezien, maar de herinnering daaraan levendig houdt en alles aan uw
kinderen en kleinkinderen doorvertelt” (Dt. 4,9). Vertel en
bezing het zoals Mozes en de Israëlieten het deden. Blijf in verwondering
voor een God die wonderen doet (Ex. 15,11). Het
Exultet van de Paasnacht bezingt de wonderlijke nacht, waarin Joodse
stammen Egypte verlieten. Het is een vooral een lied over de nacht waarin
Christus de banden van de dood heeft gebroken om blijvend leven te
schenken. Wie, zoals in de eerste kerk, driemaal in het water wordt
ondergedompeld, voelt zich verbonden met Mozes en zijn stamgenoten. Hij
en zij zullen zoals Mozes de HEER bezingen. “De HEER is mijn
kracht, Hem dank ik mijn redding, de HEER is mijn God, voor Hem is mijn lied”
(Ex. 15,2). Het
Exsultet bezingt de nacht, waarvan geschreven staat: “Voor u is het
donker niet duister, de nacht zo licht als de dag.” Het is een
vers uit psalm 139 en kan gezongen op een melodie van Taizé. “La ténèbre n’est point ténèbre
devant toi, la nuit comme le jour est lumière.” Hoe
kunnen we licht zien als er zo veel scheef en schots loopt? In zijn
bezinning over Pasen vertelt Broeder Aloïs over zijn ontmoeting in Brazilië met
een blinde jongen. Blind had deze daarbij een sterk misvormd
gelaat. Plots zong deze blinde jongen: “Ik zie God. Ik zie
God in de lach van een kind. Ik hoor God in de aanrollende golven op
zee. Ik zei God in de hand, die geeft aan de arme.” Dit
lied klonk voor de prior van Taizé als een Paaslied (Frère Alois, Durven
Geloven. De christelijke feesten als weg naar God). Hoe schrijven en
zingen wij ons eigen Paaslied? Frère
Aloïs komt samen met enkele medebroeders op vrijdagavond 27 april 2012 naar het
bisdom Gent. Tijdens een gebedswake in de Sint-Baafskathedraal zal hij
getuigenis afleggen van het waagstuk van het geloof. Zalig
paasfeest Antoine
Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.