Pinksteren B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Tue, 22 May 2012 01:04:25 -0700 (PDT) |
Spraakverwarring brengen of opheffen? (Gen. 11, 1-9) Op
de vooravond van Pinksteren krijgen wij een verhaal uit de oergeschiedenis.
Babel is de stad die de volkeren wilden bouwen met een hoge toren daarin. Die
zou tot de hemel reiken. In plaats van teken van eenheid werd Babel de plaats
van verwarring. Met
dit verhaal zijn we in het laatste hoofdstuk van de oergeschiedenis. Het is
Genesis 11. In het daarop volgende hoofdstuk krijgen we de roeping van Abraham
en begint de geschiedenis van de patriarchen. Heinz
Zahrnt (1915-2003) was theoloog en publicist. Een kwarteeuw lang was hij de
theologische hoofdredacteur van Das Deutsches Allgemeines Sonntagsblatt.
Dicht bij zijn tachtigste schreef hij het boek Mutmassungen über Gott. Die
theologische Summe meines Lebes. Hij getuigt hoe doorheen alle
wetenschappelijke onderzoek en uitleg de Bijbel hem steeds bleef aanspreken.
Hij hield veel van het Oude Testament omdat het spreken over God en wereld hem
daarin krachtiger (leibhafter) leek, meer de aarde nabij, drastischer, sterker
dan in het Nieuwe Testament, verbonden met de wereld en de geschiedenis. De
oergeschiedenis was hem gewichtiger dan de heilsgeschiedenis van Israël.
“In de vertellingen over het begin van de wereld en de mensheid ontdek
ik de grondvragen en de grondervaringen van het huidige menselijk bestaan, het
elementaire aan de mens en zijn wereld, dat structureel aan alle tijden gelijk
is” (Op. cit., p. 62). Mensen
willen beroemd zijn, dit is van alle tijden. Ze verleggen grenzen en zo is er
vooruitgang. In Babel gebeurt collectief wat in Eden individueel gebeurde: de
grens overschrijden en als God willen zijn. Ze hebben eveneens angst en zoeken
veiligheid bij elkaar. Alhoewel er is toch niets verkeerd dat de mens
technieken aanwendt, dat hij stenen leert bakken en er mee metselt. Hij heeft
er ziggoerats mee gebouwd en de Empire State Building (381m) en de Twin towers
en de Tapei 101 (508 m) en in Dubaï de allerhoogste wolkenkrabber. De Burj
Khalifa is 828 meter hoog en in gebruik sinds jan. 2010. De
hoogmoed, die in het Babelse plan schuilt, stoort de HEER en maakt tegelijk de
mens kapot. Miljoenen slachtoffers zijn gevallen omwille van heersers die hun
rijk steeds maar verder wilden uitbreiden. Alweer
is de Jahwist aan het vertellen. Hij doet dit op zijn eigen plastische wijze.
In Gen 1 wandelt God in de tuin op zoek naar Adam. In het verhaal over Babel
daalt hij uit de hemel neer. Hij zou die nieuwe stad toch van uit de hemel
kunnen zien, maar van daaruit bekeken is die hoge toren van de mens zo nietig.
God daalt daarom af en komt het bouwwerk van nabij bekijken. “Elke
keer dat mensen zich aan God gelijk wanen, maken ze zich belachelijk en moeten
ze dan uitpakken met alle mogelijke middelen om zich te rechtvaardigen. Het
resultaat is dat ze nog onmenselijker worden en ze zich nog belachelijker
voordoen” (H. Zahrnt, Leben als ob es Gott gibt, p. 90).
Daarover zegt de psalmist: “Die in de hemel troont lacht, de Heer spot
met hen” (ps. 2). De vrome heeft begrepen dat als God het huis niet
bouwt, de bouwers vergeefs zwoegen (ps. 127, Z.J. 707). “Der Herrgott
lässt die Baüme nicht in den Himmel wachsen”, is een spreuk in Duitse
mond. De
spraakverwarring verhindert het plan samen op te trekken. Waar de dialoog van
de mens met God ophoudt, daar dreigt het gesprek van de mensen onder elkaar tot
een monoloog te worden. We kunnen eenzelfde taal spreken en elkaar toch niet
verstaan (cfr. H. Zahrnt, Ibid. p. 90-91). De toren wordt niet
afgebroken, maar het werk aan de stad wordt gestaakt. De geschiedenis van de
mens is daarmee niet ten einde. Op
de ochtend van Pinksteren zijn we alweer in een stad, in Jeruzalem. Wij zijn
er samen met Joden, met Kretenzen en Arabieren, met bewoners uit Egypte en
Mesopotamië. Gans de bewoonde wereld is er vertegenwoordigd. En het wonder:
“Wij horen hen allen spreken in onze eigen moedertaal.” Ze
spreken over Gods grote daden. Het is niet het Esperanto, het Aramees, het
Engels of het Chinees dat als universele taal wordt opgedrongen. Het zijn Gods
woorden die in elke cultuur komen wonen. Petrus, een volgeling van Jezus,
spreekt er over Jezus van Nazareth. Hier is geen toren als middelpunt, maar
die Jezus uit Nazareth, die vijftig dagen voordien met zijn de gekwetste handen
en voeten, met zijn doorboorde zijde als Verrezen tussen zijn leerlingen
stond. Hij is zijn Geest die een nieuwe dynamiek schept en die mensen, vreemd
van mekaar, verbindt. De verwarring van Babel is opgeheven. De
Babylonische beschaving was technisch hoog ontwikkeld. Ze symboliseerde de
bekoring om alles in termen van macht en beheersing te denken (Op. 17,5; Op.
18). In welke richting gaat de globalisering. Mondialisering vraagt om
respect voor diversiteit. Ze is niet gediend door imperialisme en totalitair
denken. De toekomst ligt niet in het ophopen van materiële welstand, maar in
een groei van liefde, begrip en solidariteit. De
voorbije Katholikentag in Mannheim van 16 tot 20 mei had als motto: Einen
neuen Aufbruch wagen. Waag je aan een nieuwe start. Een nieuwe instap.
God was de eerste om deze stap te zetten bij de schepping. Hij kwam naar zijn
volk doorheen het leven van Jezus. Hij zet een nieuwe stap door de zending van
de Geest. Dat wij met luisterend hart horen wat de Geest ons zegt doorheen
ontmoetingen met de mensen en in de tekenen van de tijd. Dat wij zijn zuchten
en suizen horen in de stad van de mens om samen met zijn kerk een nieuwe start
aan te durven. De gemeente op Pinksteren is een teken van wat kan als Gods
Geest waait. Aan de kerken geeft Pinksteren een impuls om naar buiten te
treden en op het voorplein en verderop te ervaren dat God daar is waar liefde
en goedheid aanwezig zijn: Ubi Caritas et amor, Deus ibi est. Antoine
Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
Pinksteren B Antoine Rubbens, May 25 2009
- Pinksteren B Antoine Rubbens, May 22 2012
- Pinksteren B gheysen.frans, May 17 2021
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.