Pinksteren B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Mon, 25 May 2009 01:45:15 -0700 (PDT) |
Hij zal de weg wijzen naar de volle waarheid (Joh.
16,13)
Jezus bad in zijn afscheid voor de komst van de Geest.
Zijn gebed werd verhoord, de beloften ingelost, het
verdriet verdreven. Dit is het
geschenk van Pinksteren, het grote feest van de vreugde.
Bij een afscheid herkent menigeen zich in de woorden van
D. Bonhoeffer:
?Als je van iemand houdt en je bent van haar
gescheiden,
kan niets de leegte van haar afwezigheid
vullen.
Je moet dat niet proberen, je moet eenvoudig aanvaarden
en volharden.
Dat klinkt hard maar het is een grote
troost.
Want zolang de leegte blijft, blijf je aldoor met elkaar
verbonden.
Het is fout te zeggen: God vult die leegte. Hij vult haar helemaal
niet.
Integendeel.
Hij houdt die leegte leeg en helpt ons zo de vroegere gemeenschap met
elkaar te bewaren, zij het dan ook in pijn.
Hoe mooier en hoe rijker de herinneringen, des te
moeilijker de scheiding.
Maar
dankbaarheid verandert de pijn der herinnering in stille vreugde.?
De leerlingen op Goede Vrijdag hadden wellicht behoefte
aan dergelijke woorden. De Heer was
weg. Zij zaten daarbij met de
zelfkwelling dat zij de Heer in de steek hadden gelaten. Het evangelie van Johannes geeft echter
aan dat de leegte werd gevuld.
Jezus, aan het kruis gestorven, blijft voor hen de levende. Hij had bij zijn afscheid gesproken over
zijn nieuwe aanwezigheid (Joh. 16,7).
Jezus is bij de Vader en zendt van bij de Vader de
Geest. Zo is hij echt
verheerlijkt. Hij zendt in het
vierde evangelie de Geest op Pasen.
Jezus heeft zijn ganse leven geest uitgestraald. In wie voor Jezus open stond, vloeiden
stromen van levend water (Joh. 7,38).
Bij zijn afscheid had Jezus de Geest beloofd en hem de
?parakleet? genoemd. Een vreemd
woord, dat meerdere vertalingen krijgt: raadgever, pleitbezorger, advocaat,
helper, verdediger. De parakleet
kan trooster zijn. Zo wordt het
woord vertaald in de hymne Veni creator spiritus (ZJ.
409).
Wat verricht deze parakleet? Hij zal bij en in de leerlingen zijn; hij zal hen onderrichten; hij zal getuigen ten gunste van Jezus. De Geest brengt de waarheid aan het licht. Jezus werd veroordeeld, maar de Geest toont aan dat de wereld zich zelf heeft veroordeeld door Jezus te kruisigen.
De Geest brengt geen nieuwe leer. Hij zorgt ervoor dat wij Jezus niet
vergeten. Hoe doet hij dit? Rik Van Den Bussche, prof. exegese Gent
en Leuven, beschreef deze pedagogie van de Geest als volgt:
?Al heeft de Heer hun al zijn geheimen meegedeeld (Jo.
15,15), zij zijn nog niet in staat deze te begrijpen. Er is een zekere pedagogie nodig, de
pedagogie van de Geest. Deze is
niet de leraar, maar de repititor.
Hij zal niet spreken uit zichzelf, evenmin als Jezus uit zichzelf sprak,
maar de openbaring van de Vader bracht en Deze daardoor verheerlijkte. De Geest heeft dus geen eigen doctrine,
Hij komt alleen de openbaring van de Vader én de Zoon in herinnering roepen,
d.w.z. doen begrijpen.
De pedagogie
van de Geest heeft nog een verdere taak: verklaren wat komen gaat. Het volstaat immers niet de openbaring
in Christus ten volle te begrijpen, men moet haar ook kunnen toepassen in de
wisselingen van het leven. De
openbaring is niet louter stof tot contemplatie, zij is richtsnoer voor het
leven. De leerling moet in het
licht van de openbaring de verschillende situaties van de toekomst kunnen
beoordelen en er zijn gedraging bepalen naar zijn christelijke visie op het
wereldgebeuren. De christen immers
bekijkt het wereldgebeuren anders dan de heiden, juist omdat het Christusfeit
eeuwig actueel is.? ?De heilsdaden
van God in Christus spelen mee in elke periode die er opvolgt, in een alledaagse
gebeurtenis zowel als in een wereldschokkende revolutie. De christelijke zin van het gebeuren
begrijpen, Gods heilsplan in het verloop der feiten opdiepen (Hdl. 20, 27), het
licht der openbaring laten schijnen op de
eigentijdse gebeurtenissen: dat moet de Geest aan de leerlingen aanleren?
(R. Van Den Bussche, Jezus? woorden aan het afscheidsmaal, Lannoo,
1955).
De Geest verenigt.
Hij zorgt dat wij de band behouden met Jezus en de Vader, hij helpt de
kerk om in de wereld gestalte te geven aan de opdracht van Jezus. Tijdens de bidweek 2009 hield Mgr.
Athenagoras Peckstadt de homilie in de anglicaans pro-kathedraal van Brussel.
Hij vertrok bij het vers van Ezechiël: ?zij zullen één zijn in uw hand?
(Ez. 7,17). Hij zei: ?Wij zijn
geroepen ons te herbronnen aan onze gemeenschappelijke wortels, aan de wortels
van de onverdeelde Kerk. Hiervoor
heeft de ene de andere nodig.?
Hij verduidelijkte dit met een gelijkenis van Khomiakov: ?Een
meester liet voor hij vertrok zijn onderricht na aan drie van zijn
leerlingen. De oudste herhaalde
heel trouw wat zijn meester hem had geleerd. Een van de twee jongere voegde stukken
bij aan deze leer en de andere liet er een stuk van weg. Bij zijn terugkeer zei de meester aan de
twee jongeren ? en dit zonder zich boos te maken; wees uw oudere broer dankbaar,
want zonder hem had u de waarheid die ik u had meegedeeld niet bewaard. Vervolgens zei hij tot de oudste: bedank
uw twee jongere broeders, want zonder hen had u de waarheid die ik u had
toevertrouwd niet begrepen.?
Wat doen wij om elkaar te vinden en de eenheid in de Geest te bevorderen?
Antoine Rubbens
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
-
Pinksteren B Antoine Rubbens, May 25 2009
- Pinksteren B Antoine Rubbens, May 22 2012
- Pinksteren B gheysen.frans, May 17 2021
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.