vijftiende zondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 7 Jul 2012 00:21:02 -0700 (PDT) |
Amos, de
klokkenluider (Am.7,12-15) Hij heeft een sympathiek naamkaartje, de
heer Amos. Hij is afkomstig van Tekoa, dit ligt op 15 km. van Jeruzalem. Hij
is veeboer en vijgenteler. Hij zegt stem van God te zijn. Hij leefde in het
midden van de achtste eeuw a.c.n. Het boek naar zijn naam behoort tot de groep
van de twaalf (kleine) profeten. Hij is de eerste profeet om zijn woorden
schriftelijk vast te leggen. Als ze deze niet willen horen en hem uitwijzen,
dan kunnen ze die toch lezen. Amos een boertje
met enkele geiten en schapen. Of was hij een herder? De ene vertaler noemt
hem ossenherder. Andere geven als vertaling: veehoeder of veehouder,
schapenfokker of geitenboer. Was hij zelfstandige of in loondienst? Wat zijn
de vruchten die hij teelt of plukt? Komen ze van een vijgenboom, van een
sycomoor of van een moerbeiboom? Is hij een half-nomade die omwille van zijn
kudde zich verplaatst van streek tot streek? Zijn blik op het land en de politiek
reikt verder dan zijn herdersgebied. Hij kwam in het Noorden en het Zuiden.
Hij was een temperamentvolle man, met een bitsige rake taal. Het Noorden had
politiek gezien nogal aanzien. Het had economische welstand, maar kende
tegelijkertijd grote sociale onrechtvaardigheid (Am. 2,6-7). De rijke verdient
goed, maar wat met de arme. Amos heeft visioenen en orakelt tegen de
omliggende volkeren en steden. Damascus, Gaza, Tyrus, Edom Ammon, Moab krijgen
een vernietigend oordeel te horen. Juda en Israël ontkomen evenmin aan de
goddelijke afstraffing. Het oordeel valt voor hen strenger uit, want zij lagen
God nauwer aan het hart. Hij heeft hen immers weggeleid uit Egypte (Am. 3,1).
Amos spreekt over een straffende God (Am. 4-5), maar roept vooral op tot
bekering. “Zoek het goede, niet het kwade. Dan zullen jullie leven,
en dan zal de HEER, de God van de hemelse machten met jullie zijn, zoals jullie
altijd zeggen” (Am. 5, 14). Hij ontmaskert hun zelfzekerheid. Zij
voelen zich gerust omdat zij zich als Gods volk beschouwen. Ze vergeten
daarbij wat dit inhoudt als opdracht. Zij achten zich beschermd omdat zij op
hun feesten offers brengen. Daarover legt Amos God deze woorden zeggen:
“Ik heb een afkeer van jullie feesten, ik wijs ze af, jullie samenkomsten
verdraag ik niet. Ik schep geen behagen in de brand- en graanoffers die jullie
brengen; de vetgemeste beesten van jullie vredeoffers keur ik geen blik
waardig. Bespaar mij het geluid van jullie liederen; de klank van jullie
harpen wil ik niet horen. Laat liever het recht stromen als water, en de
gerechtigheid als een altijd voortvloeiende beek” (Am. 5,21-24). Amos krijgt het in het heiligdom Bethel
aan de stok met Amasja. Waar Staat en religie samengaan, wordt weinig kritiek
geduld. Het valt niet mee als je daar de koning aanvalt en de bestaande orde
kritiseert. Eruit, verdwijn! Amasja wil Amos weg. Hij heeft zich laten
indekken door koning Jeroboam II. Wat komt een vreemde hier doen? Schieten we
een boodschap af omwille van de boodschapper? Amos antwoordt kort en
duidelijk. Hij staat op zijn onafhankelijkheid. Hij behoort tot geen kaste en
heeft niets te maken met een profetengilde. Die kregen het verwijt de mensen
naar de mond te praten. Amos weet zich geroepen met een zending. Zijn
antwoord is heel duidelijk: “Ik ben helemaal geen profeet en ook geen
profetenleerling. Maar de HEER heeft me van achter de schapen vandaan gehaald,
en het is de HEER die tegen mij heeft gezegd: “Ga naar mijn volk Israël
en profeteer daar” (Am. 7, 14-15). Elke mens heeft iets te zeggen. Hoe kan
ik onderscheiden? Een geneesheer met een lange praktijk in de psychiatrie
beweert dat het aantal personen met religieuze waan is verminderd. Toch kan je
er een patiënt ontmoeten die beweert God te zijn en alles te weten. Je beseft
aldra dat God zo niet is. Of wanneer een andere in de kapel een voorbede
uitspreekt en er graag commentaar aan toevoegt, ben je als pastor enigszins
bezorgd om wat hij zeggen zal. “Ik de kleine arme Jo, ik ben de
mediumschrijver, de grootste van de wereld. Ik word gedicteerd door God,
O.L.Vrouw, Jezus Christus en de heilige Rita.” “Onderzoek alles en behoud het
goede” (1 Thes. 5,21). Horen we de kreet van mensen, wanneer ze
worden gekleineerd, niet ernstig genomen, uitgebuit? Amos reageerde tegen
mistoestanden en corruptie. Hij leent ons zijn ogen, oren en mond om
mistoestanden te zien dichtbij en veraf. Wie zijn klokkenluiders? In het
internettijdperk worden ze legio. Zij kunnen een revolutie op gang brengen en
dictators doen vallen. Amos is overtuigd dat het onrecht zal bestraft worden.
Hij hoopt vooral dat het volk tot inzicht komt en dat het vervallen huis wordt
heropgebouwd. “Ik zal het lot van mijn volk ten goede keren. Ze
zullen wijngaarden planten en de wijn ervan drinken. Ze zullen tuinen
aanleggen en de vruchten ervan eten. Ik zal hen terugplanten in hun grond”
(Am. 9, 14-15). Her en der werken groepen voor ontwikkeling
en rechtvaardigheid onder het patroonschap van Amos. Zo helpt het AMOS
netwerk, waarbij het Multicultureel kerkwerk is aangesloten, vrijwillige en
professionele begeleiders die werken aan een menswaardig migratiebeleid. Langs de
Westerschelde bij Hansweert staat een kunstwerk, gemaakt door de Zeeuws-Vlaamse
priester en beeldhouwer Omer Gielliet. De profeet Amos houdt er de wacht. Op
een bordje staat dat deze schapenfokker en fruitteler ''waarschuwde tegen de
vernietiging van het leven.'' Met zijn ene arm wijst hij naar de plek waar
zich een vuilstortplaats bevond. Met zijn andere arm wijst hij naar boven. We
hebben verantwoording af te leggen, zegt zijn arm (Webblog van Kees Jan
Rodenburg). Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
vijftiende zondag B Antoine Rubbens, July 2 2009
- vijftiende zondag B Antoine Rubbens, July 7 2012
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.