vijftiende zondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Thu, 2 Jul 2009 09:22:19 -0700 (PDT) |
Twee aan twee (Mc 6,7)
Jaren geleden toen seminaries goed bevolkt waren, gingen
de seminaristen een of twee keer per week in de namiddag op wandeling. In een aantal seminaries gold daarbij de
regel dat ze steeds met drieën moesten optrekken. Een toepassing van het gezegde: ?vae
solis, numquam duo, sed semper tres.?
Wee de eenzamen, nooit met twee, altijd met
drie.
Een seminarist uit een Waals bisdom had het in Leuven
anders gekend. Ze gingen daar per
twee wandelen, maar regelmatig wisselen.
Hij had bijgevolg bezwaren tegen de seminarieregel van met drieën te
wandelen. Dit was de president ter
ore gekomen. Deze trachtte in een
conferentie de bezwaren te weerleggen en hij somde een reeks argumenten op om de
wandeling met drieën te verdedigen.
In de vurigheid van zijn betoog zei hij: ?Ja, zelfs de apostelen
gingen drie per drie.? Toen hij
besefte dat dit niet klopte, voegde hij er onmiddellijk aan toe: ?Ils
allaient deux par deux, mais le Saint Esprit était avec eux!? Ze gingen twee aan twee maar de heilige
Geest was met hen!
Jezus zond inderdaad zijn leerlingen twee aan twee. Hij had hen geroepen om hem te volgen
(Mc. 1,14-3,6). Zij hoorden hoe hij
verkondigde en zagen hoe hij bij de mensen werkte. In een tweede gedeelte (3,7-6,6) toont
Marcus hoe Jezus zijn leerlingen vormde tot de groep van de Twaalf. Zij blijven bij hem tijdens zijn werk en
ontvingen in groep een voor hen geëigend onderricht en vorming. Daarna begon, aldus Marcus, een nieuwe
opdracht en vertrouwde Jezus hun een missie toe (6,6-8,26). Hij gaf hun de opdracht te doen wat ze
bij hem hadden gezien. Hij zond de
Twaalf met de volmacht onreine geesten uit te drijven.
"De aanwezigheid van de leerlingen bij Jezus is
essentieel. Het is het beeld
geworden dat spontaan bij lezers opkomt wanneer ze aan 'leerling zijn
'denken. Leerlingen zijn present
wanneer Jezus een synagoge binnengaat of een stad intrekt. Het creëert bij de lezer het gevoel dat
alles goed gaat en dat de leerlingen begrijpen waar het Jezus om te doen
is. Ze zijn op die wijze de
bevoorrechte getuige van hoe het Rijk van God gestalte krijgt. En door de ogen van de leerlingen
krijgen ook de lezers toegang tot Jezus' realisaties. Verder in het evangelie worden de twaalf
gezonden, maar de fysieke afstand dat daardoor tussen de leerlingen en Jezus
ontstaat, creëert geen noemenswaardige kloof tussen beide partijen. Tijdens hun zending zijn ze mentaal nog
steeds bij Jezus. Ze krijgen immers de opdracht het zelfde te doen als
Jezus. En ze doen dat met
succes? (G. Van Oyen, De Marcuscode).
Jezus zendt hen twee aan twee. De verkondiging van het evangelie mag
geen eenzame activiteit zijn. Hij
geeft hun enkele richtlijnen mee.
Mgr. Luysterman was bisschop van Gent van 1991 tot
2003. Hij was voordien
opperaalmoezenier in het leger. Bij
zijn bisschopsbenoeming werd gezegd dat er in het bisdom geen benoemingen meer
zouden gebeurden, maar alleen marsorders.
Feit is dat hij een einde heeft gemaakt aan de lange reeks Monita,
die tot dan op geregelde tijdstippen bij de Gentse priesters in de bus
vielen. Monita, richtlijnen aan de
priesters om hun pastorale ijver te ondersteunen en daarnaast vaak praktische
zaken over het klerikaal leven. Het
vestimentaire kreeg er ruim aandacht.
Een lange broek mocht niet onder een soutane te voorschijn komen. Later kwamen aanduidingen over de
priesterboord en de kleur van het kostuum.
Bij Jezus waren zijn richtlijnen in de zendingsrede veel
soberder. Ze gingen naar de
kern. Zijn leerlingen mochten maar
weinig meenemen:?geen voedsel, geen reiszak, geen kopergeld in de gordel.? Zij moesten op tocht gaan, arm en
beschikbaar. Met lege handen
trokken ze uit om te prediken, om het kwaad te verdrijven en zieken te
genezen. ?Afstand doen van bezit
door de leerling moest beslist in samenhang gezien worden met de boodschap die
hij moet brengen en met degene, die hem zendt. Zo waarborgt hij de geloofwaardigheid
van zijn verkondiging en legt hij getuigenis af van zijn Godsvertrouwen.?
(J. Gnilka, Marcus, dl. 1, p. 239).
Jezus vraagt van hen een groot vertrouwen, het vertrouwen
ondermeer dat zij bij mensen een onderkomen zullen vinden. Die gastvrijheid vergemakkelijkt hun
zending. De leerlingen moeten de
levensstijl van Jezus zelf beleven.
Want in de aanwijzingen naar zijn leerlingen toe zegt Jezus hoe hij zelf
leeft. Er kan verwantschap zijn met
andere rondtrekkende profeten. Van
Boeddha is geweten dat hij als prinsenkind zijn bezit had achtergelaten om
bedelend onderweg te zijn. Jezus
toonde door zijn levensstijl aan dat Gods heerschappij was aangebroken. Een nieuwe tijd, die niet meer deze is
van bezit, profijt, rijkdom, noch een geringschatting inhoudt voor
medemensen. Jezus en de groep van
de twaalf zijn weerloos, klein,. Ze
staan zonder aanspraak open voor God (J.Gnilka, Jesus von Nazaret, p.
175-177). Ze verrassen tot op
vandaag dat zij vanuit dit groot vertrouwen en met lege handen zo sterk Gods
kracht hebben uitgestraald.
Antoine Rubbens
Op 1 maart 2009 woonde ik de herbevestiging bij van ds.
Sia Ketelar in de Opstandingskerk in Aalst. De tekst van de bevestiging klonk
aldus:
?Deze gemeente heeft jou opnieuw gevraagd
om op jou
eigen wijze predikant in haar midden te zijn,
haar te dienen met de gaven,
die jij hebt gekregen
en om samen op weg te gaan met werkers en
bidders,
met ouden van dagen en kinderen,
ouderlingen en jongeren,
met
zangers en muziekmakers,
met koffieschenkers, collega?s en kuisvrouwen
met
zovelen die hun werk verzetten in stilte, achter de schermen,
met allen die
willen blijven geloven
en met allen die ons voorgingen op de weg van het
geloof
de eeuwen door.
In het midden van deze gemeente wil ik je
vragen:
Gehoor te geven aan de stem
die eens Abraham en Sara lokte
die
Hagar herkende en erkende
die Mozes, Debora en Elia riep,
Jezus, Martha en
Maria en Johannes
en die ook deze gemeente geroepen heeft
om ? zoekend en
tastend - op weg te gaan
naar de belofte van Gods
koninkrijk.
Nabij mensen te zijn die gebukt gaan
in kwade dagen
blij te zijn met hen,
die zich verheugen in goede dagen
en gevoelig te zijn
voor alles wat er in
de samenleving gebeurt.
Bedacht te zijn op de Geest, die waait in dit huis en in
onze wereld,
waarheen Hij maar wil
en die Zich laat tegenkomen
op
onverwachte plaatsen
en niet vermoede momenten.
Wil je dat doen, in woestijnen van twijfel
en op
bergen vol uitzicht?
Wil je dat doen, met aandacht, trouw en fantasie,
met
humor en inzicht,
met hart en ziel??
Op deze vragen antwoordde de Aalsterse dominee: ?Ja, ik
weet me geroepen en ja met de hulp van God, dat wil
ik!?
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
-
vijftiende zondag B Antoine Rubbens, July 2 2009
- vijftiende zondag B Antoine Rubbens, July 7 2012
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.