vijftiende zondag B
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Thu, 2 Jul 2009 09:22:19 -0700 (PDT)
Title: Message

Twee aan twee (Mc 6,7)

 

Jaren geleden toen seminaries goed bevolkt waren, gingen de seminaristen een of twee keer per week in de namiddag op wandeling.  In een aantal seminaries gold daarbij de regel dat ze steeds met drieën moesten optrekken.  Een toepassing van het gezegde: ?vae solis, numquam duo, sed semper tres.?  Wee de eenzamen, nooit met twee, altijd met drie.

 

Een seminarist uit een Waals bisdom had het in Leuven anders gekend.  Ze gingen daar per twee wandelen, maar regelmatig wisselen.  Hij had bijgevolg bezwaren tegen de seminarieregel van met drieën te wandelen.  Dit was de president ter ore gekomen.  Deze trachtte in een conferentie de bezwaren te weerleggen en hij somde een reeks argumenten op om de wandeling met drieën te verdedigen.  In de vurigheid van zijn betoog zei hij: ?Ja, zelfs de apostelen gingen drie per drie.?  Toen hij besefte dat dit niet klopte, voegde hij er onmiddellijk aan toe: ?Ils allaient deux par deux, mais le Saint Esprit était avec eux!?  Ze gingen twee aan twee maar de heilige Geest was met hen!

 

Jezus zond inderdaad zijn leerlingen twee aan twee.  Hij had hen geroepen om hem te volgen (Mc. 1,14-3,6).  Zij hoorden hoe hij verkondigde en zagen hoe hij bij de mensen werkte.  In een tweede gedeelte (3,7-6,6) toont Marcus hoe Jezus zijn leerlingen vormde tot de groep van de Twaalf.  Zij blijven bij hem tijdens zijn werk en ontvingen in groep een voor hen geëigend onderricht en vorming.  Daarna begon, aldus Marcus, een nieuwe opdracht en vertrouwde Jezus hun een missie toe (6,6-8,26).  Hij gaf hun de opdracht te doen wat ze bij hem hadden gezien.  Hij zond de Twaalf met de volmacht onreine geesten uit te drijven. 

 

"De aanwezigheid van de leerlingen bij Jezus is essentieel.  Het is het beeld geworden dat spontaan bij lezers opkomt wanneer ze aan 'leerling zijn 'denken.  Leerlingen zijn present wanneer Jezus een synagoge binnengaat of een stad intrekt.  Het creëert bij de lezer het gevoel dat alles goed gaat en dat de leerlingen begrijpen waar het Jezus om te doen is.  Ze zijn op die wijze de bevoorrechte getuige van hoe het Rijk van God gestalte krijgt.  En door de ogen van de leerlingen krijgen ook de lezers toegang tot Jezus' realisaties.  Verder in het evangelie worden de twaalf gezonden, maar de fysieke afstand dat daardoor tussen de leerlingen en Jezus ontstaat, creëert geen noemenswaardige kloof tussen beide partijen.  Tijdens hun zending zijn ze mentaal nog steeds bij Jezus. Ze krijgen immers de opdracht het zelfde te doen als Jezus.  En ze doen dat met succes? (G. Van Oyen, De Marcuscode).

 

Jezus zendt hen twee aan twee.  De verkondiging van het evangelie mag geen eenzame activiteit zijn.  Hij geeft hun enkele richtlijnen mee. 

 

Mgr. Luysterman was bisschop van Gent van 1991 tot 2003.  Hij was voordien opperaalmoezenier in het leger.  Bij zijn bisschopsbenoeming werd gezegd dat er in het bisdom geen benoemingen meer zouden gebeurden, maar alleen marsorders.  Feit is dat hij een einde heeft gemaakt aan de lange reeks Monita, die tot dan op geregelde tijdstippen bij de Gentse priesters in de bus vielen.  Monita, richtlijnen aan de priesters om hun pastorale ijver te ondersteunen en daarnaast vaak praktische zaken over het klerikaal leven.  Het vestimentaire kreeg er ruim aandacht.  Een lange broek mocht niet onder een soutane te voorschijn komen.  Later kwamen aanduidingen over de priesterboord en de kleur van het kostuum.

 

Bij Jezus waren zijn richtlijnen in de zendingsrede veel soberder.  Ze gingen naar de kern.  Zijn leerlingen mochten maar weinig meenemen:?geen voedsel, geen reiszak, geen kopergeld in de gordel.?  Zij moesten op tocht gaan, arm en beschikbaar.  Met lege handen trokken ze uit om te prediken, om het kwaad te verdrijven en zieken te genezen.  ?Afstand doen van bezit door de leerling moest beslist in samenhang gezien worden met de boodschap die hij moet brengen en met degene, die hem zendt.  Zo waarborgt hij de geloofwaardigheid van zijn verkondiging en legt hij getuigenis af van zijn Godsvertrouwen.? (J. Gnilka, Marcus, dl. 1, p. 239).

 

Jezus vraagt van hen een groot vertrouwen, het vertrouwen ondermeer dat zij bij mensen een onderkomen zullen vinden.  Die gastvrijheid vergemakkelijkt hun zending.  De leerlingen moeten de levensstijl van Jezus zelf beleven.  Want in de aanwijzingen naar zijn leerlingen toe zegt Jezus hoe hij zelf leeft.  Er kan verwantschap zijn met andere rondtrekkende profeten.  Van Boeddha is geweten dat hij als prinsenkind zijn bezit had achtergelaten om bedelend onderweg te zijn.  Jezus toonde door zijn levensstijl aan dat Gods heerschappij was aangebroken.  Een nieuwe tijd, die niet meer deze is van bezit, profijt, rijkdom, noch een geringschatting inhoudt voor medemensen.  Jezus en de groep van de twaalf zijn weerloos, klein,.  Ze staan zonder aanspraak open voor God (J.Gnilka, Jesus von Nazaret, p. 175-177).  Ze verrassen tot op vandaag dat zij vanuit dit groot vertrouwen en met lege handen zo sterk Gods kracht hebben uitgestraald. 

 

Antoine Rubbens

 

Op 1 maart 2009 woonde ik de herbevestiging bij van ds. Sia Ketelar in de Opstandingskerk in Aalst.  De tekst van de bevestiging klonk aldus:

 

?Deze gemeente heeft jou opnieuw gevraagd
om op jou eigen wijze predikant in haar midden te zijn,
haar te dienen met de gaven, die jij hebt gekregen
en om samen op weg te gaan met werkers en bidders,
met ouden van dagen en kinderen,
ouderlingen en jongeren,
met zangers en muziekmakers,
met koffieschenkers, collega?s en kuisvrouwen
met zovelen die hun werk verzetten in stilte, achter de schermen,
met allen die willen blijven geloven
en met allen die ons voorgingen op de weg van het geloof
de eeuwen door.

 

In het midden van deze gemeente wil ik je vragen:
Gehoor te geven aan de stem
die eens Abraham en Sara lokte
die Hagar herkende en erkende
die Mozes, Debora en Elia riep,
Jezus, Martha en Maria en Johannes
en die ook deze gemeente geroepen heeft
om ? zoekend en tastend - op weg te gaan
naar de belofte van Gods koninkrijk.

 

Nabij mensen te zijn die gebukt gaan
in kwade dagen blij te zijn met hen,
die zich verheugen in goede dagen
en  gevoelig te zijn
voor alles wat er in de samenleving gebeurt.

 

Bedacht te zijn op de Geest, die waait in dit huis en in onze wereld,
waarheen Hij maar wil
en die Zich laat tegenkomen
op onverwachte plaatsen
en niet vermoede momenten.

 

Wil je dat doen, in woestijnen van twijfel
en op bergen vol uitzicht?

Wil je dat doen, met aandacht, trouw en fantasie,
met humor en inzicht,
met hart en ziel??

 

Op deze vragen antwoordde de Aalsterse dominee: ?Ja, ik weet me geroepen en ja met de hulp van God, dat wil ik!?

 


  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.