Zeventiende zondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 20 Jul 2012 10:51:20 -0700 (PDT) |
Met twintig gestebroden (2 Kon 4,42-44) De
schrijvers van de twee boeken Koningen hanteren “een mengvorm van
vertelkunst en geschiedschrijving”. Zij roepen de lezer op tot de
juiste houding tegenover de God van Israël. Door terug te blikken op de
geschiedenis houden ze de lezers een les voor: “ontrouw aan God en het
dienen van andere goden leidt tot rampspoed: berouw en inkeer hebben redding en
voorspoed tot gevolg.” (NBV). De lezer krijgt in boek Koningen
enkele levendige verhalen over de profeten Elia en Elisa. Elisa
is door de profeet Elia als diens opvolger gesteld, “die hij wel om
het aantal en de opvallendheid van zijn wonderen, maar niet door zijn
persoonlijkheid en godsdienstige invloed overtrof” (Bijbels
Woordenboek). Elia was de profeet van het vuur, Elisa is meer de
profeet-herder. Zijn naam betekent “God heeft geholpen.”
Elia wordt 30 keer vernoemd in het Nieuwe Testament; Elisa slechts eenmaal (Lc.
4,27). Elia
roept Elisa terwijl deze aan het ploegen is. “Elia liep op hem af en
gooide zijn mantel om hem heen.” (1 Kon. 19,19). Wanneer Elia later
wordt weggenomen ten hemel en meegevoerd in een stormwind, raapt Elisa de
mantel op die was afgegleden (2 Kor. 2,13). Hij kon die onmiddellijk gebruiken
om ermee op de rivier te slaan zodat het water naar links en rechts kon vloeien
en hij de rivier kon oversteken. De mantel was het teken dat Elia’s
geest in hem was neergedaald (2 Kon. 2, 15) en hij kreeg iets van de allures
van Mozes en Jozua, die de Israëlieten over het water hebben geleid. Elisa is
wellicht 50 jaar lang profeet geweest. Daarmee overspant de regeringstijd van Jehoram,
Jehu, Jehoahaz and Joash. Elisa komt vooral voor als wonderdoener
en beperkt zijn zorg niet alleen tot Israël. De Eliseuscyclus
gaat van hoofdstuk 4 tot 9 in het tweede boek Koningen. Hij komt in elk
leesjaar met een boodschap. In leesjaar A lezen we zijn onthaal bij een
voorname dame in Sunem (2 Kon. 4,8-16). In leesjaar C horen we over de
genezing van de melaatse Naäman. In het leesjaar B komt het verhaal van de
broden. Het is in de liturgie gekozen omdat wij van de 17° tot de 21 zondag
het verhaal krijgen uit het Johannesevangelie over de broodvermenigvuldiging. De
wonderen van de Uittocht herhalen zich bij hem wanneer hij droogvoets de rivier
kan oversteken en enigermate het mannawonder mag ervaren bij de spijziging van
honderd personen. Deze en andere tekenen roepen iets op van de Messiaanse
vreugde en vrede. Maar
waarom heeft hij ze niet alle genezen en niet alle gespijzigd? Die vraag
schuilt in de hoofden van de mensen in Nazareth. Waarom werd Naäman genezen en
niet de melaatsen in Israël, waarom krijgen de honderd mannen in de omgeving
van Elisa eten? (Lc. 4,26). Wat met de anderen? Brood
is noodzakelijk en de voedselprijzen stijgen maar verder. Het is een van de
elementen bij de onrust in Tunesië, waar de broodprijs maandelijks steeg. Zo
was het jaren voordien bij de Franse revolutie van 1789 (Steven Kaplan, De
1789 à l’intifada égyptienne, le pain reste le symbole de la contestation
sociale, L. M. 08.02.11). Elisa
kon optreden omdat de man uit het onbekend Baal-Salisa twintig gersteborden
aanbracht. Met lege handen, met een leeg hoofd en leeg hart kan je niets. Na
de tweede wereldoorlog was de norbertijn Werenfried getroffen door het lot van
Heimatvertriebenen. Hongerigen spijzigen. Hij begon met de actie bij
West-Vlaamse landbouwers en is de geschiedenis ingegaan als de spekpater. Met
zijn giften, gedeponeerd in zijn hoed, zijn en kan de organisatie Kerk in Nood
helpen. In
magazijnen wordt veel opgestapeld. Overschot voor de ene, gebrek bij de
anderen. Zo zijn de voedselbanken ontstaan, die armoede en verspilling
bestrijden en verenigd zijn in een Belgische en Europese federatie. Er is een
aansteker nodig, die veel op gang kan brengen. In
2006 ontving Muhammad Yunus Nobelprijs voor de Vrede. De Nobelprijswinnaar stond mee aan de wieg
van een zeer succesvol model om via microkredieten aan de armsten in India
kansen te geven om zich te ontplooien en uit de spiraal van schulden en
onderontwikkeling te geraken. Heel specifiek aan dit model was dat de
doelgroep vrouwen waren. Groepjes vrouwen die een commercieel microproject
opzetten, kregen mits goedkeuring niet alleen een krediet tegen gunstige voorwaarden
tegelijk werden zij begeleid. Die begeleiding bestond zowel uit
projectbegeleiding als uit alfabetisering. De stichter Grameen bank krijgt hiervoor
wereldwijde erkenning en moet niettemin afrekenen met tegenstand in zijn eigen
land Bangladesh. Elisa,
de oudtestamentische profeet steunt ons in een beweging van ontvangen, schenken
en geven. met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
zeventiende zondag B Antoine Rubbens, July 20 2009
- Zeventiende zondag B Antoine Rubbens, July 20 2012
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.