negentiende zondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 3 Aug 2012 22:55:10 -0700 (PDT) |
Het is genoeg geweest (1 Kon 19, 4) Gisteren
met het zwaard priesters doden en als overwinnaar optreden; de dag nadien
uitgeput en moe in de woestijn plat ter aarde liggen. Elia een man van
contrasten. Elia
leefde in de 9° eeuw vóór Christus. Een merkwaardig man, vermeld in beide
boeken Koningen. Hij was de grote verdediger van de éne God. Hij leeft in de
Joodse volksverbeelding omwille van vele wonderverhalen. De Joden houden veel
van Elia. Wanneer de sabbat wordt afgesloten, zingt het gezin het lied
Elijahoe ha-navi: “Elia de profeet, Elia de Gileadiet, in haast moge
hij naar ons komen met Messias, de Zoon van David.” Bij
de joodse Paasviering staat altijd een beker wijn op tafel voor Elia. Op een
vast moment tijdens de plechtigheid wordt de deur geopend om de profeet binnen
te laten. Zij verwachten dat hij zal komen als voorloper van de Messias. De
wrede Tyrische prinses Izebel, vrouw van koning Achab en IJzeren Lady, had haar
religie ingevoerd met de verering van de godheid Baäl. Elia, een radicaal man,
was haar tegenstander. Vanuit zijn vertrouwen in de God van het Verbond
triomfeerde hij op de berg Karmel over de priesters van Baäl. Hij was na zijn
morele overwinning heel hard te werk gegaan en had vele profeten gedood. Een reactie
van Izebel kon niet uitblijven. Na die overwinning sloeg Elia op de vlucht,
bang voor de wraak van de koningin. Hij trok de woestijn in en hoopte daar te
sterven. Het verhaal is zeer inlevend beschreven. Elia is psychisch moe. Hij
wenst te sterven. Het is genoeg geweest. Terwijl
Elia moedeloos en uitgeput in slaap viel, komt een engel hem naderbij. Hij
schudt hem niet wakker, maar raakt hem aan en nodigt hem uit te eten en te
drinken. Een zorgzame engel, die het brood op glooiende kooltjes heeft
gebakken, zodat Elia smaak mag hebben in het vers gebakken brood. Misschien
dat de geur van het brood en de kruik met water bij Elia de herinnering oproept
van die keer dat hij in Serafat bij een weduwe om brood en water had gevraagd.
Langs de zintuigen om zou hij opnieuw smaak kunnen krijgen in het leven. Maar
zo gemakkelijk sta je niet op uit een depressie. De profeet heeft niet de moed
om verder te gaan. Hij blijft onder de struik liggen en gaat weer slapen.
Maar de engel heeft geduld. Een tweede keer zal hij de profeet aanstoten en
hem aansporen. Zolang we leven, hebben we een opdracht en nog een lange weg te
gaan. Het moeilijkste staat allicht nog voor de deur. Zal ik het alleen
volhouden? Wie volgt me met aandacht? De
depressieve mens gaat door een donkere tunnel. Daarin ziet hij geen licht.
Hij is zelfs overtuigd dat er nergens licht is. Niet alleen ouderen beweren
ontmoedigd te zijn. Levensmoeheid komt evenzeer voor bij jongere mensen.
Leven is hun een last en ze stappen er uit. Omwille
van een zware crisis in zijn leven is Elia tijdgenoot van onze maatschappij,
die als depressief wordt omschreven. Wat Elia voelde, gelijkt sterk op burn-out.
Uitgeblust en opgebruikt. Erger dan burn-out is de geestelijke en emotionele
uitputting en vermoeidheid. Zulke mensen lopen het gevaar helemaal op te
geven. Zij kunnen nochtans mensen geweest zijn, die zich totaal voor anderen
hebben ingezet. Opeens echter is de rek eruit. Het is gedaan, je moet hun
niets meer vragen. Wat schuilt er in de uitspraak van mensen, die zeggen blij
te zijn al zo oud te zijn? Zowel
interne als externe factoren kunnen tot depressie leiden: biologische en
fysische psychologische, emotionele en metafysische. Depressie kan voorkomen
uit gemis en bij verlies. Niemand is ervan gevrijwaard. Niemand weet van
zichzelf hoe hij /zij in dergelijke situatie zal reageren. Doorblader een
intentieboek en bid: “Dat Stefan opnieuw werk vindt en zijn depressie
overwint. Dat vraag ik U, die de Schepper zijt en ons de opdracht geeft het
leven te behoeden en de aarde te bewerken en te beheren.” Het
aantal gevallen van depressie neemt toe. Mensen die voortdurend moe zijn,
belemmerd in hun dagelijks functioneren. Wanneer zulke klachten zes maanden of
langer aanhouden spreekt men van.CVS (Chronische vermoeidheid). In
navolging van de Franse socioloog Ehrenberg wijzen pater Marc Desmet en Ria
Grommen op nieuwe vormen van hedendaagse depressie. Mensen staan voor één
langgerekte multiple choice. Moe van het kiezen, stoten zij op innerlijke
grenzen en breuklijnen. Belangrijke
tekenen van depressie zijn: Aanhoudende
droefheid en /of angst; Geen
zin meer in de dagelijkse dingen; Gevoel
van wanhoop, pessimisme; Schuldgevoelens,
gevoel van nutteloosheid; Vermoeidheid,
energie verlies, concentratieproblemen; Prikkelbaarheid; Slapeloosheid; Zelfmoordgedachten
en soms poging tot zelfdoding. Bij
depressie zijn we op hulp aangewezen: medische zorg en spirituele zorg;
aandacht van de omgeving. We kunnen de spanning niet zelf oplossen. Mensen
hebben basisbehoeften. Ze moeten rusten en slapen, eten en drinken. De
bijbelse mens heeft daar aandacht voor. “Sta op en eet; anders gaat
de reis je krachten te boven” (1 Kon 19, 7). Elia mocht rusten en
hij kreeg voedsel en drank. Wanneer wij dicht bij de grond komen, kunnen wij
opstaan (Anselm Grün, Spiritualiteit van beneden). Iemand
stoot Elia aan en geeft hem een taak. Nu zou deze hem wellicht de folder en
het programma aanreiken van Fit in je hoofd, goed in je vel (campagne
van de Vlaamse overheid www.fitinjehoofd.be). Een medemens spoort ons aan en vraagt niet op te
geven. Een geluk, wanneer mensen met anderen in gesprek kunnen treden.
Spreken bevrijdt. In een gesprek groeien nieuwe inzichten. Leven in
verbondenheid. We maken vooruitgang, wanneer we taken opnemen naar anderen
toe. Verbinding - in relatie treden – leidt tot meer mens zijn. Wij
zijn door liefde vrijgemaakt om te beminnen. Het
verhaal van Elia bemoedigt christenen op hun route. Wij leven in een
spirituele woestijn en kunnen geestelijk uitgeput geraken. Gesteund, kunnen
wij verder van Karmel tot Horeb. De St-Pieterskerk in Leuven bezit een
schilderij over het Laatste Avondmaal. Dirk Bouts toont op de rechterkant van
zijn drieluik de slapende Elia, dwars over het pad. Een engel raakt de
schouder aan van Elia en doet zijn bewustzijn ontwaken. In de rechterbovenhoek
van het paneel zien we de voorstappende profeet met schuin vooruitgezette stok
en wapperende mantelslip (Jan Van Lier, De iconografie van Elia). Hij
heeft nog veertig dagen te gaan om bij de Horeb te komen, waar hij op een
andere wijze God zal ontmoeten, niet de God van het geweld, de God van wind en
vuur, maar God aanwezig in een zachte bries. In
hoofdstuk 19 van 1 Koningen werden twee thema’s gecombineerd behandeld:
“enerzijds de troost en zorg van God jegens Zijn uitverkorenen –
hoe gering ook in aantal geworden – temidden van de verdrukking door hun
vijanden en anderzijds de verplichting van Gods dienaren om Zijn wil te doen
ondanks hun eigen twijfel aan de kans op succes” (Klaus Smelik, De
verhalen over Elia binnen het boek Koningen, Ib. p. 33). “Elia
is dus niet alleen een voorbeeld voor de lezer in zijn trouw aan God, in zijn
onverzettelijk ijveren voor de zaak van de HEER, in zijn moed en
onverschrokkenheid tegenover de koning, maar ook in zijn zwakte en
vertwijfeling.”(Ib, p. 33). (Lit.
Paul Kevers, Elia. Profeet van vuur, mens als wij. Leuven, VBS. 1997;
Marc .Desmet-Ria. Grommen, Moe van het moeten kiezen. Op zoek naar een
spiritualiteit van de zelfbeschikking, Tielt, 2005. Belgische Liga van de
Depressie (www. Liga-depressie.org). Antoine
Rubbens met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
negentiende zondag B Antoine Rubbens, August 3 2012
- negentiende zondag B Frans Gheysen, August 6 2012
- negentiende zondag B Frans Gheysen, August 1 2015
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.