vierentwintigste zondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 8 Sep 2012 00:53:48 -0700 (PDT) |
Toen ze mij beschimpten en bespuwden (Jes. 50, 6) Lied
van een lijdende dienaar. Lijden en zingen, hoe kan dit samengaan?
Het lijden leidt tot een klaaglied voor de pijn die wordt geleden. Het
kan de aanzet zijn tot een protestsong. Het
derde lied over de Lijdende Dienaar is een opener voor de liturgie van de Goede
Week. Het komt uit het boek Deutero-Jesaja. De anonieme profeet
laat de pijn aanvoelen van de Lijdende Dienaar, maar ook diens onwankelbaar
vertrouwen. G.F.
Haendel heeft teksten over de lijdende dienaar opgenomen in zijn Messias.
J.S. Bach componeerde cantates met de passieverhalen. De Joods-Griekse dichter Iakovos Kambanellis overleefde het
concentratiekamp Mauthausen (Oostenrijk). Samen met de componist Mikis
Theodorakis heeft hij gezorgd voor de opvoering van de
Mauthausenliederen. Theodorakis was opgepakt door de nazi’s en
later opnieuw tijdens het bewind van de Griekse kolonels. Wij denken aan
de gruwel van de Holocaust en aan de vele plaatsen waar mensen worden
onteerd, mishandeld, gefolterd. De
schoonheid zal de wereld redden. Daarin heeft de kunst haar
betekenis. Maar is elke kunst schoon? Ze toont soms lelijke
taferelen. Een beroemd werk van Picasso is zijn Guernica. Is een
dodendans schoon? Bij
de Joden en de moslims stelt zich de vraag anders. Ze mogen geen
afbeeldingen maken van levende wezens en geen afbeeldingen van God. Ze
houden zich aan het beeldverbod uit de bijbel. “Maak geen
afgodenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel is of van iets
beneden op aarde of in het water onder de aarde” (Ex. 20,4). De
bijbel zette toch het licht op groen voor ambachtslui, die cultische voorwerpen
maken. God liet zijn keuze vallen op Besaleël en Ohaoliab, aan wie Hij
“uitzonderlijke talenten schonk, wijsheid, vakmanschap en inzicht op
allerlei gebied” (Ex. 31,1-11). Je
mag geen beeld maken van God. Maar langs de incarnatie komt God zelf in
onze wereld. Vanaf de derde en vierde eeuw wagen christenen zich aan
afbeeldingen van Christus. In tijden van vervolgingen vermeed men zich op
die wijze te uiten. Geleidelijk komen langs symbolische wijze in de
catacomben christelijke afbeeldingen. De
kunst werd later vooral gebruikt als middel tot catechese. Elke
levensfase van Christus en elk mysterie ervan is uitgebeeld. Zijn lijden
kwam vaak aan bod. Wij zien hem als de Ecce homo, als de man van smarten,
gezeten op een koude steen. Jezus wordt uitgebeeld op zijn kruisweg naar
Golgotha. Jeroom Bosch toont hem bespot door de boosdoeners. Veel
kunstenaars schilderden Jezus aan het kruis. Een kruisbeeld zou ons
altijd moeten choqueren en uitdagen. Het kruis waarbij Franciscus bad in
San Damiano is serener dan de gekruisigde op een schilderij van Servaes.
In Tancrémont hangt een romaanse Christus met koningsmantel en zonder
doornenkroon. Zo verschillend van de gekruisigde Christus op het
Isemheimer altaar, werk van Mathias Grünewald (Colmar). De
ontwikkeling verliep anders in het Oosten dan het Westen wegens een verschil in
perspectief. De iconen zijn vensters waarlangs de hemel zich opent.
In het Westen staat de mens in het centrum. Calvijn
stond weigerachtig tegenover het beeld. Het concilie van Trente bevordert
alweer kunst als catechese en geeft aan veel kunstenaars opdrachten. De
opdrachtgever krijgt daardoor meer invloed dan de kunstenaar met zijn eigen
inbreng. Zo groeide een scheiding tussen kerk en kunstenaar.
Kunstenaars voelen goed aan waar de wereld mee bezig is en hoe deze er uitziet
met zijn vreugdes en zijn zorgen. Hedendaagse kunstenaars wijzen op de
kwetsbaarheid van de mens, op de gebroken mens, soms de mens in zijn verval
(Zie Kunst en spiritualiteit, Kunsttijdschrift Vlaanderen n° 310,
samengesteld door Emmanuel Van Lierde). De
band tussen kerk en kunst wijzigt ten goede wanneer hedendaagse kunst in een kerk
een plaats krijgt. Misschien gaat de kunst meer de weg op van de
abstracte kunst. Een besef van de onuitspreekbaarheid van God? Het
beeld vertelt nu minder over het geloof, maar het kan helpen om dit geloof te
verdiepen. De
dominicaan Alain Arnould, verantwoordelijke voor de artiestenpastoraal, hield
een voordracht voor onthaaldiensten in Brusselse kerken. Hij ziet zijn
taak vooral als belangstellend aanwezig te zijn bij de levenden en te luisteren
naar wat zij als seismografen opvangen van de huidige tijd en hoe ze dit
uitdrukken. Hij acht het zeer belangrijk om werken van hedendaagse
kunstenaars in de kerk te onthalen. In de crypte van de Gentse kathedraal
staat achter een gebroken glasplaat met daarin drie nagels. Het is een
calvarie, werk van de Italiaan Allesandro Algardi . Doorheen dit
kunstwerk kan je kijken naar de het schilderij van Justus van Gent met de
kruisiging van Christus. In 2010 stond in de crypte gedurende enkele
weken de kruisweg van de Stilte tentoongesteld. Deze kruisweg,
geschilderd door Armand Demeulemeester, behoort toe aan de Sint-Sixtusabdij in
Westvleteren. Werken die ons dichter brengen bij de lijdende
dienaar van Jahweh, altijd present in onze geschiedenis. De website www.artway.eu
toont teksten en kunstwerken gerelateerd aan religie. met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.