dertigste zondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Thu, 18 Oct 2012 22:38:58 -0700 (PDT) |
Op missiezondag (29° zondag door het jaar) hebben we meer
dan anders de wereldkaart voor ogen. We delen Gods zorg dat het bevrijdende
woord van Jezus door velen mag gekend zijn. We beleven de solidariteit van de
bisdommen onderling. Wij schenken die dag vooral aandacht aan deze in Afrika
en in Azië. Wij vinden voorbeelden van christelijk en sociaal engagement bij
christenen in Guatemala. De behoefte aan daden van liefde, gerechtigheid en vrede is
groot. Er flikkeren veel waarschuwingslichten omwille van onrecht, armoede en
geweld. Zoveel kinderen leven onbeschermd als straatkinderen in grootsteden.
Woensdag ll. vergaderden in de feestzaal van Caritas/Melle de sponsors van
vzw getraumatiseerde kindsoldaten. Els De Temmerman herinnerde aan de moed van
de Italiaanse Zuster Rachele in Oeganda om 139 meisjes uit haar internaat te
bevrijden (De meisjes van Aboke), die in 1996 ontvoerd waren door de rebellen
van het Verzetsleger van de Heer. Ze wees hoe gewezen kindsoldaten hun
verleden konden verwerken en in Lira onderwijs ontvangen. Er zijn al 35
ex-kindsoldaten als universitair afgestudeerd. Ze sprak haar onrust uit over
de splintergroepen van de gewezen leider Joseph Kony die nu in een gebied van
Oost-Congo dorpen terroriseren. Zowel daar als in Zuid-Soedan en de Centraal
Afrikaanse Republiek worden nog altijd kinderen ontvoerd. Missiezondag, een dag van verhalen, een dag van gebed, een dag
van ontmoeting, een dag van effectieve solidariteit om Hem te volgen die de
beker van het lijden heeft gedronken en die ons voorgaat als degene die gekomen
is niet om gediend te worden maar om te dienen (Mc. 10,45). Met Jeremia (30° zondag) hopen we dat wie in tranen zaaien
eens in vreugde mogen oogsten. Zing een lofzang (Jer. 31,7) Het
lijkt op een Te Deum, een loflied op de terugkeer. De jubel van Jeremia is
verwant aan meerdere dankpsalmen. De profeet haalt een grote reden aan om te
danken. De ballingschap is voorbij! Misschien
is het enkel nog maar een belofte en zijn de ballingen lang nog niet thuis.
Jeremia heeft historisch gezien de terugkeer niet meegemaakt. Hij zelf
versukkelt in Egypte. Anderen hebben wellicht dit lied en deze profetie in
zijn mond gelegd, eenmaal dat de ballingen teruggekeerd waren. Hun lyrische
taal lijkt op deze van Jesaja (Jes. 35,5-7). Eenmaal
thuis, was het herstel niet volledig en verliep de heropbouw moeizaam. Maar de
dank overweegt. Hoop geeft perspectief. De terugkeer deed de psalmist zingen:
“Zij die onder tranen hadden gezaaid, mogen nu in vreugde oogsten”
(ps. 126, 5). Wanneer pelgrims optrekken naar de tweede tempel, herbouwd na de
ballingschap, zingen ze deze dankpsalmen. “Ceux qui sèment dans les
larmes moissonnent en chantant.” Gelineau heeft velen begeesterd om
deze psalm te zingen. “In tranen gingen ze heen, getroost leid ik hen
terug” luidt het in de Willebrordvertaling. Na een oorlog keren
zelden allen terug. Waar zijn de gesneuvelden, de vermiste en de opgeëiste?
Is God dan niet de vader van allen? Bij
een einde van een oorlog worden de overwinnaars bezongen en hun veldheren. We
mogen echter de vragen niet afschuiven, die Bertold Brecht een lezende arbeider
in de mond legde: Wie bouwde het zevenpoortige Thebe? In de boeken staan de namen van koningen. Hebben de koningen de rotsblokken aangesleept? En het meermaals verwoeste Babylon Wie heeft het zoveel keren opgebouwd? In welke huizen Van het goudglanzige Lima woonden de bouwvakkers? Waarheen gingen op de avond toen de Chinese muur af
was De metselaars? Het grote Rome Staat vol triomfbogen. Wie richtte ze op? Over wie Triomfeerden de Caesars? Had het veelbezongen
Byzantium Alleen paleizen voor zijn inwoners? Zelfs in het legendarische Atlantis Schreeuwden in de nacht toen de zee het opslokte De verzuipenden om hun slaven. De jonge Alexander veroverde Indië. Alleen hij? Caesar versloeg de Galliërs. Hij had niet op zijn minst een kok mee? Philips van Spanje weende, toen zijn vloot Was vergaan. weende anders niemand? Frederik de Tweede zegevierde in de zevenjarige
oorlog. Wie zegevierde buiten hem? Elke bladzijde een zege. Wie kookte het zegemaal? Om de tien jaar een grote man. Wie betaalde de kosten? Zoveel verhalen. Zoveel vragen (Vertaling: Geert Van Istendael) “In
tranen gingen ze heen, getroost leid ik hen terug.” Prachtig als
droefenis kan gekeerd. Dankzij deze woorden is het boek Jeremia niet louter
een boek met jeremiaden. Het boek verkondigt een God van trouw. Jeremia deelt
met de andere profeten de overtuiging dat God zijn volk liefheeft. “Van
ver ben ik naar jou toegekomen, vrouwe Israël. Ik heb je altijd liefgehad,
mijn liefde zal je altijd vergezellen” (Jer. 31,3). “De
liefde van God is eeuwig” (Jes. 54,8). “Al wijken de bergen
en wankelen de heuvels, mijn trouw wijkt niet van u” (Jes. 54,10).
In de beproeving van de ballingschap en de redding uit Babylon ontdekt Israël
de trouw van de HEER (KKK. 218-220; 1611). Het
deed Jeremia pijn dat het volk niet wou luisteren en dat het doorheen de
verwoesting van Jeruzalem moest gaan om in te zien dat “in het onheil
het heil besloten ligt.” “Terwijl het Judese volk zich van
de God van Israël afkeert en de vernietiging onafwendbaar is geworden, is deze
God zelf bezig om het toekomstige heil te realiseren. De ondergang zal het
fundament blijken van de wederopbouw” (Klaas Smelik, Het juk van
Jeremia, in Hans Ausloos, Jeremia,
profeet tussen hoop en wanhoop). Jeremia
en de schrijvers van het gelijknamig boek wensen dat de toehoorders en de
lezers niet in somberheid vervallen. Het boek Jeremia blijft actueel. “Jeremia’s woorden, die schipperen tussen hoop en
wanhoop, tussen heil en onheil, kunnen ook vandaag in momenten van tegenslag en
vertwijfeling perspectieven van hoopvolle verwachting bieden. En de wijze
waarop de profeet Jeremia – zij het literair of historisch – ons
tegemoet treedt als prototype van de kritische gelovigen van de 21 ste eeuw een
uitdaging én een troost” (Hans
Ausloos, Jeremia, profeet tussen hoop en wanhoop). met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
dertigste zondag B Antoine Rubbens, October 18 2012
- dertigste zondag B gheysen.frans, October 23 2018
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.