Zondag Hl. Familie C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 22 Dec 2012 01:03:40 -0800 (PST) |
De reis van ieder jaar (Lc. 2,41) samen met een wens
voor een zalig kerstfeest en een gezegend jaar 2013 Meestal
groeit een kind op in een familie en krijgt vandaar uit heel veel mee, bewust
en onbewust. Psychologen kunnen bij een mens problemen ontdekken, die
beïnvloed zijn door wat ouders en grootouders meegemaakt hebben. Families
hebben gebruiken en gewoonten. Lange tijd waren die gemeengoed, ingebed in een
gemeenschappelijke traditie. De ouders van Jezus hielden vast aan de Joodse
gebruiken. Zo brachten ze Jezus naar de tempel om hem aan de Heer op te dragen
(Lc. 2,22). Ze reisden elk jaar naar
Jeruzalem bij gelegenheid van het paasfeest. Ze gingen niet alleen, maar
trokken mee met een karavaan van andere familieleden, dorps- en streekgenoten. Traditievorming
verloopt nu anders of is er nog nauwelijks, gezien elk moment nieuwe ervaringen
moet opleveren. Oude tradities verdwijnen. Louis Vos schreef een boek over de
studentenbeweging, die in Vlaanderen lange tijd een katholiek en Vlaams
karakter had. Hij verklaart de verdamping en de verwaseming ervan door de
grote structurele en ideologische veranderingen in de laatste decennia van de
20° eeuw. “Vandaag is onze samenleving heel anders dan enkele
decennia geleden. Zij lijkt nauwelijks nog op wat ze voorheen was. Vandaag is
onze samenleving gekenmerkt door secularisering, detraditionalisering, en vooral
individualisering. Het zijn drie ontwikkelingen die de traditie van een eigen
roeping voor de katholieke studerende jeugd in Vlaanderen deden verdampen. Ze
waren het gevolg van twee maatschappelijke ontwikkelingen die elkaar
versterkten. Eerst maakte de gemeenschap zich vanaf halfweg de jaren zestig
los van Kerk en geloof en ontwikkelde een openheid voor een nieuwe cultuur en
levensstijl, die uitmondde in ontkerkelijking en secularisering. Vervolgens
begon vanaf halfweg de jaren zeventig een economische crisis die zich doorzette
in de jaren tachtig, toen het neoliberalisme dominant werd en het marktdenken
voor goed doordrong in cultuur en onderwijs. De cesuur viel dus in de periode
van het einde van de roerige jaren zestig tot het einde van de sombere jaren
zeventig. De jongere generaties die daarna opgroeiden deden dat in een
samenleving waarin zowel het onderwijskader als de mentaliteit en de aspiraties
anders waren dan voor de cesuur periode” (Louis Vos, Idealisme en
engagement. De roeping van de katholieke studerende jeugd in Vlaanderen
(1920-1990) Acco, 2011, p. 446-447). Louis Vos geeft verder enkele
veranderingen aan die zijn opgetreden in de ethiek, in het bijzonder op het
terrein van de seksualiteit. “De universele objectieve regels werden
verworpen ten voordele van een individuele situatiemoraal. Het gezin als
hoeksteen raakte aangetast, want tussen 1964 en 1984 verdriedubbelde het aantal
echtscheidingen met vooral een versnelling tussen 1973 en 1977” (Ibid.
p. 447-448). Het aantal eenoudergezinnen is toegenomen. Een aantal Europese
landen erkennen de duurzame bindingen van homohuwelijken en hun recht kinderen
op te voeden. Dit alles verloopt niet zonder discussie (L’Eglise
catholique face à l’homoparentalité, L.M., 18.09.12). De 45°
jaarlijkse bijeenkomst van de Katholieke Nationale Commissie voor Oecumene
besprak vorig jaar in Hoepertingen het thema: “Hoe leven als
gehuwden? Theologie en actuele kwesties” (Collationes,
september 2012). In
alle Vlaamse bisdommen bestaat een diocesane dienst voor gezinspastoraal,
ondersteund door de interdiocesane dienst voor Gezinspastoraal (IDGP). Met
deze diensten wil de katholieke kerkgemeenschap alle gezinnen nabij zijn en
ondersteunen. Zij hebben hierbij oog voor de vele maatschappelijke veranderingen
op relationeel vlak, waardoor een waaier aan relatie- en samenlevingsvormen is
ontstaan. De diensten gezinspastoraal willen zorg dragen voor de concrete mens
in zijn of haar specifiek levensrelatie. Zij hebben daarom een gevarieerd
aanbod voor diverse groepen van mensen: jongeren, kandidaat-trouwers, gehuwden,
gezinnen, alleenstaanden, echtgescheidenen, weduwen en weduwnaars, nabestaanden
na zelfdoding. Deze diensten voor Gezinspastoraal engageren zich vanuit een
christelijke inspiratie. De
christelijke visie op het gezin vertrekt van het feit dat Jezus in een familie
is opgegroeid. Lucas heeft de betekenis van het gezin even in de kijker gezet
bij de geboorte van Jezus, bij zijn opdracht in de tempel en bij de tocht van
de twaalfjarige naar Jeruzalem samen met zijn ouders. Het zijn deze mysteries
uit het leven van Jezus, die we overwegen bij het bidden van de Blijde
mysteries in het rozenkransgebed. Matteüs heeft de zorgen van dit gezin
aangevoeld wanneer het op de vlucht was naar Egypte. De gemeenschap van
Tibériade heeft een voorliefde voor een kleine icoon van de heilige Familie.
Het zijn de ouders van Jezus met hun kind op weg naar Egypte, solidair met
families in onzekerheid. “Wereldwijd zijn vele mensen en gezinnen op
de vlucht voor geweld, voor gewapende conflicten en oorlogen, voor hongersnood,
voor de gevolgen van de klimaatverandering, om economische redenen… Vele
mensen en gezinnen zijn op de vlucht voor het godsdienstgeweld in hun land,
voor het feit dat ze belaagd en aangevallen worden omdat ze christen zijn, cf.
de veelvuldige en alarmerende berichten over de benarde situatie van en de
aanslagen op christenen in het Midden-Oosten (Egypte, Irak, Pakistan,
Syrië…) en in Afrika (Nigeria, Soedan…)” (IDGP). Ouders
beleven vreugde wanneer ze samen met hun gezin een aantal activiteiten kunnen
doen. Ze vertellen met genoegen dat hun kinderen met hen nog mee willen op
reis. “Marta is nu veertien en zo oud was ik ook toen ik voor de
eerste keer naar Taizé mocht. Het doet zo deugd je kinderen te zien genieten
van diepe ontmoetingen en gebed! Ik kan dat niet uitleggen maar een mens is
daar zo dankbaar om.” Andere zeggen dat het hun moeilijk valt hun
kinderen te motiveren tot religieuze activiteiten, omdat deze zich daar alleen
voelen. Dit zijn problemen die Jozef en Maria in hun tijd met Jezus niet gehad
hebben. Ze kenden zoals elk gezin moeilijkheden. “Gedurende het grootste gedeelte van zijn leven heeft Jezus
de levensomstandigheden van het overgrote deel van de mensen gedeeld: een
dagelijks leven zonder uiterlijke pracht; een leven van handenarbeid, een joods
godsdienstig leven, onderworpen aan Gods wet, een leven in de gemeenschap.
Over heel deze periode is ons slechts geopenbaard dat Jezus
‘onderdanig’ was aan zijn ouders en dat "Hij toenam in wijsheid en welgevalligheid bij God en de
mensen" (Lc. 2, 52)” (KKK 531). “In de onderdanigheid aan zijn moeder en aan zijn
wettelijke vader brengt Jezus op volmaakte wijze het vierde gebod in praktijk.
Die onderwerping is het beeld in de tijd van zijn kinderlijke gehoorzaamheid
aan zijn hemelse Vader. De dagelijkse gehoorzaamheid van Jezus aan Jozef en
Maria kondigde de onderdanigheid van Witte Donderdag aan en liep hierop vooruit:
"Niet mijn wil" (Lc. 22, 42)” (KKK 532). “Het verborgen leven in Nazaret maakt het voor iedere
mens mogelijk met Jezus gemeenschap te hebben via de meest alledaagse wegen van
het leven” (KKK 533). De zoeterige prenten en beelden van weleer
over het Nazaret van Jezus met Maria en Jozef beantwoorden niet aan het harde
dagelijkse leven aldaar. Nazaret was niet de plaats waar Jozef en Maria in
gedurige aanbidding waren voor hun kind. Een beeld uit het begin van de
twintigste eeuw in de Laurentiuskerk van Hamont toont Jezus, de handen stijf
gevouwen en naast hem Maria en Jozef in volle verering voor hun kind, de
goddelijke Heer. Maria en Jozef hadden zeker het besef van het geheim van het
kind dat hen ontsnapte. Dat hebben ze goed aangevoeld in Jeruzalem. Een twaalfjarige kan al van veel wijsheid getuigen. Volgens Joodse tradities begon Samuel op de leeftijd
van twaalf jaar al te profeteren (1 Sam. 3) en gaf Daniel op die leeftijd
wijsheid ter ore (Dan. 13). “Het terugvinden van Jezus in de tempel
is de enige gebeurtenis die de stilte van de evangelies inzake de verborgen
jaren van Jezus verbreekt. Jezus laat hier iets zien van het mysterie van zijn
totale toewijding aan een zending die voortkomt uit zijn goddelijke afstamming: "Wist ge dan niet dat Ik in het huis van mijn Vader
moest zijn?" (KKK 534). Dit was zijn kordate antwoord op de
bezorgde en licht berispende vraag van Maria: “Waarom heb je ons dit
aangedaan?” Er ontluikt in Jezus een zending, die hem later in
conflict zal brengen met al degenen die hem voor hun zaak willen inpakken (Lc.
4,23). Lucas denkt misschien al aan de reis, die Jezus jaren later vastberaden
zal aanvangen naar Jeruzalem (Lc. 9,4-51) en aan het onderricht dat hij daar in
de tempel zal geven en dat zijn laatste onderricht zal zijn (Lc. 19,47; 20,1).
Het tafereel van de twaalfjarige getuigt van de wijsheid van de opgroeiende
jonge man en van zijn verbondenheid met de Vader. Het eerste woord van Jezus
in de tempel gaat naar zijn Vader. Ook zijn laatste woord op het kruis richt
hij tot zijn Vader (Lc. 23,46). Bij zijn bezoek aan Nazareth zei paus Paulus VI in 1964: “Nazaret
is de school waar men het leven van Jezus begint te begrijpen: de school van
het evangelie. Allereerst een les in stilte. Moge in ons de achting voor de
stilte, die bewonderenswaardige en onmisbare geestesgesteldheid, geboren
worden. Een les in gezinsleven. Moge Nazaret ons leren wat het gezin is, zijn
gemeenschap in liefde, zijn strenge, eenvoudige schoonheid, zijn heilig en
onschendbaar karakter. Een les in arbeid. Nazaret, huis van de "zoon van
de timmerman", hier is het dat wij de strenge en verlossende wet van de
menselijke arbeid zouden willen begrijpen en vereren, zoals wij tenslotte hier
alle arbeiders van de hele wereld zouden willen groeten en aan hen hun grote
voorbeeld zouden willen tonen, hun goddelijke broeder” (KKK 533). Moeders
hebben hun kind gedragen. Ze bewaren veel in hun hart, allicht meer dan de
vader. Maria bewaarde wat met Jezus gebeurde in haar hart. Wij moeten het
geheim van mensen niet willen ontfutselen. Misschien heeft Maria er later iets
meer over verteld toen zij samen met de apostelen van Jezus, met de vrouwen en
zijn broers samen waren in een bovenzaal te Jeruzalem (Hnd. 1,14). Antoine
Rubbens met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
Zondag hl. Familie C Antoine Rubbens, December 19 2009
- Zondag Hl. Familie C Antoine Rubbens, December 22 2012
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.