Zondag hl. Familie C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 19 Dec 2009 22:47:16 -0800 (PST) |
Zijn in het huis van de Vader (Lc. 2,49)
Een leerkracht noemde de draadloze telefoonverbinding een
verlengde navelstreng. Ouders komen
zo altijd te weten waar hun kinderen zijn.
Had Lucas aan zijn personages een gsm gegeven, dan hadden Maria en Jozef
hun twaalfjarige zoon vlugger in Jeruzalem teruggevonden.
De eerste dag hoefden ze zich geen zorgen te maken. Kinderen konden probleemloos mee met de
karavaan. Een maatschappij waarin
kinderen nauwelijks aandacht kregen, evolueerde tot een maatschappij waarin ze
over beschermd worden.
Bezie de kinderen niet te
klein:
Zij moeten veel verdragen
-
eenzaamheid, angsten, groeiens
pijn
en, onverhoeds, de
slagen.
Bezie de kinderen niet te
klein:
Hun eerlijkheid blijft
vragen,
of gij niet haast uzelf durft
zijn.
Dàn kunt ge 't met hen
wagen.
Laat uw comedie op de
gang
- zij weten 't immers tòch al lang!
-
Ken in uzelf het kwade.
Heb eerbied voor wat leeft en
groeit,
zorg dat ge het niet smet of knoeit.
-
Dan schenk' u God
genade.
Welke kinderen bedoelt Ida Gerhardt in haar Sonnetten
van een leraar? Horen de
twaalfjarigen daaronder?
Twaalfjarigen merken alleszins veel op van de wereld van de
volwassenen. Ze zijn taalvaardig
genoeg om hun mening te verantwoorden.
Elf-, twaalfjarigen zitten aan het einde van de basisschool. Een aanzienlijk aantal kiest voor het
vormselsacrament. Zij beloven als
vriend van Jezus te leven. Kinderen
kunnen aan de hand van het bijbelverhaal over de twaalfjarige Jezus de voor hen
belangrijke vraag onder ogen zien: ?Bij wie mag ik 'thuis' komen / zijn?"
(www. Thomas). NCRV nam in 2004 een
Deense TV serie over: 'Jezus en Josefine'. Josefine is een twaalfjarig meisje dat
terugreist in de tijd en in Nazareth de eveneens twaalfjarige Jezus
ontmoet. Haar mobieltje rinkelt in
Jezus' huis. De serie had in
Denemarken niet alleen een recordaantal kijkers, jongeren en ouderen. Ze maakte een debat los over geloof.
Twaalfjarige zijn geïnteresseerde kinderen. Kardinaal Danneels vertelt graag over
het kleine jongentje dat in Kanegem op de Stille zaterdag, vroeg in de ochtend,
de liturgie van paaszaterdag meevierde en dat als knaap voor het eerst op
kerstdag het orgel mocht bespelen (Klara, Sporen 28 juni
2009).
Het verhaal bij Lucas is het enige bericht over Jezus als
kind en jongeling. Het toont waar
Jezus mee bezig was. We merken er
iets van het diepste verlangen van Jezus: ?zijn in het huis van de
Vader.? Hij was in de tempel
geboeid door de Joodse pedagogiek van vraag en antwoord. Waarover? Over de Thora!
Voor Maria en Jozef is het een pijnlijke
confrontatie. ?Ouders, ze zijn
meestal een stap achter bij hun kinderen? (W.R. van der Zee, Vandaag,
p. 56). Ze vatten niet altijd het
mysterie in hun kinderen. We hunnen
ongewild pijn veroorzaken, doordat wij ons onvoldoende inleven in andermans
situatie. Ouders worden zwak in hun
kinderen. De dromen die ze over hen
hebben gaan niet in vervulling. De
behaalde resultaten beantwoorden niet aan hun wensen. Ouders komen tot de ontdekking dat hun
kinderen anderen eens meer zullen beminnen en daarvoor hun vader en moeder
verlaten. Ze zijn verrast dat voor
hun dochter of zoon God de enige is die hun verlangen echt bevredigt.
?Uw kinderen zijn uw kinderen
niet.
Gij brengt hen ter wereld, maar gij zijt niet hun
oorsprong.
Want hun ziel woont in het
huis van morgen, dat ge niet kunt betreden, zelfs niet in uw
dromen.?
(Kahlil Gibran).
Lucas eindigt zijn verhaal over het eerste paasbezoek van
Jezus in Jeruzalem met een harmonieuze groeinotitie. Ouders zijn ervaringsdeskundigen. Samen met hun kinderen kunnen ze elke
dag toenemen in wijsheid en welgevalligheid bij God en de mensen.
?Kleine kinderen, kleine zorgen; grote kinderen, grote
zorgen.? Maria bewaarde, zoals
veel moeders doen, alles in haar hart.
Jezus heeft haar naderhand nog zorgen bezorgd. Wanneer hij later voor goed weg is uit
Nazareth, hoort zij hem zeggen dat zij pas zijn moeder is als zij naar het woord
van God luistert en er naar handelt.
Dan hoort ze thuis bij de nieuwe familie van Jezus, bij zijn broeders en
zusters (Lc., 8,19). Zij heeft als
een van de eerste begrepen dat in het eerste paasfeest van Jezus te Jeruzalem al
iets door schemert van zijn laatste paasfeest. Die tweede keer zullen vrouwen hem
alweer de derde dag vinden! Zo
maakt Lucas in de Kersttijd al duidelijk waar het zal op uitlopen. In de kleine miniatuur van het
paasverhaal van vandaag herkennen we het grote verhaal dat straks zal beginnen
(W.R van der Zee, Op. cit., p. 57).
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
-
Zondag hl. Familie C Antoine Rubbens, December 19 2009
- Zondag Hl. Familie C Antoine Rubbens, December 22 2012
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.