derde paaszondag C-jaar
From: Jan Lerouge (janlerougeskynet.be)
Date: Thu, 11 Apr 2013 02:43:07 -0700 (PDT)

3e weekend Paastijd C-jaar  13 en 14 april 2013

 

Broeders en zusters

Enkele weken terug vroeg ik in één van mijn klassen, laatstejaars middelbaar onderwijs, 17-18 jarigen, wat Pasen voor hen betekende. Ze antwoordden: twee weken vakantie, paaseieren eten, Joepietocht met de KSA, werken voor school, eindelijk lente  en meer dergelijke antwoorden.

Een leerling stak zijn hand op en zei: ?En u mijnheer, wat is Pasen voor u?

 

Ik stond een ogenblik verbaasd, niet wetend wat ik moest antwoorden. Ik wist zeer goed dat mijn leerlingen niets hadden aan dogmatische antwoorden of aan zinnen uit de geloofsbelijdenis, hoe belangrijk die ook zijn. Ik antwoordde dat ik die vraag misschien best kon beantwoorden door verhaaltjes te vertellen, niet enkel verhaaltjes uit een ver verleden van bijna  2000 jaar geleden, maar verhaaltjes van hier en nu. De meeste leerlingen luisteren graag naar verhaaltjes, dan leggen ze hun pen neer, hoeven ze niet te noteren en passeert de lestijd vlot. Maar deze  keer keken ze me toch niet begrijpend aan.

 

Misschien heeft de evangelist Johannes iets dergelijks meegemaakt. Van de vier evangelisten heeft Johannes het grootste aantal paasverhalen geschreven.  Door middel van die verhalen probeert hij  zijn tijdgenoten, en ook ons, duidelijk te maken waar het in het Paasgeloof om gaat.

 

Vandaag vertelt hij ons het verhaal van  Petrus, Thomas, Natanaël, Jacobus en Johannes en nog twee andere leerlingen van Jezus. Na Pasen nemen ze hun oud beroep weer op, ze worden opnieuw vissers. Ze hebben nochtans de verschijning van Jezus meegemaakt, maar  het heeft hun leven blijkbaar niet veranderd. De apostelen hadden tijd nodig om te beseffen dat Jezus werkelijk verrezen is en welke gevolgen dit zal meebrengen voor hun levenswijze.

 

Dat kan ook bij ons het geval zijn. Wij geloven soms wel dat Jezus uit de dood is opgestaan, maar voor de rest verandert er weinig of niets in ons leven. En net zoals de apostelen hebben we misschien veel tijd nodig vooraleer het ten volle door dat de dood is overwonnen en welke gevolgen dit heeft voor ons dagelijks leven.

 

En dat brengt ons op een tweede element in het verhaal dat Johannes vertelt.

Jezus beperkt zich niet tot een zondagse verschijning op Pasen. Neen, deze verschijning speelt zich af in het doodgewone leven van elke dag. En dat dagelijkse leven heeft zijn goede en minder goede momenten. Johannes vertelt dat het zo een minder goede dag was, zelfs een complete pechdag. De visvangst was tegengevallen die dag. Jezus vraagt ?hebben jullie soms wat vis?? En ze moeten toegeven dat ze niets gevangen hebben. En het is Jezus die zelf het initiatief neemt.

 

Jezus wil ook ons ontmoeten in ons dagelijks leven, ook als het minder goed gaat of ronduit tegen zit. Geloof is niet alleen iets voor feestelijke dagen, een doopsel, een eerste communie, een vormsel, een huwelijk of een jubileum. Geloven is niet enkel een weekend activiteit. Neen, Jezus wil ons ontmoeten in de werkelijkheid van elke dag. Ook al is die soms pijnlijk, ook al lijkt het een mislukking te zijn.

 

Johannes maakt ons duidelijk dat geloof handen en voeten moet krijgen in het leven van elke dag. Geloven in de verrijzenis is niet enkel iets voor de vrome momenten in het leven, die niets zouden te maken hebben met de rest van ons leven. Geloven in de verrezen Jezus is een full-timebezigheid, zeven dagen op zeven.

 

Johannes brengt in zijn verhaal een derde kenmerk van het paasgeloof. Jezus zegt tot de apostelen:  ?Gooi de netten uit aan de andere kant?. Het zal de vissers vreemd in de oren hebben geklonken. Ze hadden altijd hun netten aan de linker kant gegooid, ze hadden altijd op die manier gevist. Maar nu zegt Jezus: ?Pak het anders aan. Vertrouw niet langer op je eigen ervaring, op je vaste gewoontes, op wat je altijd al gedaan hebt. Maar luister naar mij. Doe wat Ik u zeggen zal. Gooit het net uit, rechts van de boot.?

 

De kerkvaders vonden in het verhaal zelf daarvan een boeiende toepassing. De eerste christenen richten zich uitsluitend tot hun joodse volksgenoten. Het zal 15 jaar duren vooraleer men besliste dat ook niet-joden christen kunnen worden en dat ze de joodse wetten niet moesten onderhouden. Volgens de geleerden van toen waren er 153 verschillende soorten vis in de gehele wereld, 153 vissen  zou dan betekenen: alle volkeren der aarde, ook de niet-joden.  Als Johannes nu schrijft dat de apostelen op bevel van Jezus de netten uitwerpen aan de andere kant en onmiddellijk 153 vissen vangen, dan bedoelt hij dat het christendom zich moest richten tot alle volkeren, niet enkel tot het joodse volk.

 

Zusters en broeders

Ook tot ons zegt Jezus vandaag: ?Gooi je netten uit aan de andere kant?. Als Jezus werkelijk in ons leven mee mag spelen, dan kan het gebeuren dat we open komen te staan voor iets nieuws. We gaan zo vaak voortbouwen op onze eigen wijsheid, onze eigen ervaring, ons ?we hebben het altijd zo gedaan?.

Vandaag nodigt Jezus ons echter uit te luisteren naar Zijn woorden, zelfs als ze nieuw zijn voor ons, zelfs als we onze levensstijl zullen moeten veranderen, zelfs als we het over een andere boeg zullen moeten gooien. Want dan kun we ervaren dat we dan overvloedig vis zullen vangen, overvloedig vrucht zullen dragen.

Amen.

Attachment: 3e weekend Paastijd C.docx
Description: MS-Word 2007 document

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.