Hemelvaart C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Thu, 2 May 2013 09:12:22 -0700 (PDT) |
Wat staat je naar de hemel te kijken? (Hnd. 1,11) “Hij
leeft nu bij U en toch is Hij ook dicht bij ons.” Deze korte
acclamatie uit het eucharistisch gebed X drukt goed uit wat Hemelvaart
betekent. Hemelvaart is een afscheid. Jezus gaat naar zijn Vader. En toch is
degene die weg gaat, nog altijd bij ons. Hij is hier niet meer zoals in de
tijd van Palestina toen hij aan tijd en ruimte was gebonden. Nu is de Verrezen
de voor allen toegankelijke. In de paastuin, veertig dagen voordien, had hij
aan Maria Magdalena gezegd: “Ga naar mijn broeders en zusters en zeg
hen dat ik opstijg naar mijn Vader, die ook jullie Vader is, naar mijn God, die
ook jullie God is” (Joh. 20,18). Al
eerder had Jezus in zijn afscheidsrede aan zijn leerlingen gezegd dat Hij terug
ging naar zijn Vader (Joh. 13,33; Joh. 14,28; Joh.16,28), dat hij daar voor hen
een plaats zou bereiden (Joh. 14, 1-3). Maar hij zei toen eveneens dat hij bij
hen zal zijn, dat hij hen niet alleen zal laten (14,18), dat hij hen een pleitbezorger
zendt (Joh. 16,7), dat hij samen met de Vader bij mensen zal komen die Hem
liefhebben en die elkander liefhebben (Joh. 14,23). Hemelvaart
is een afscheid. Hemelvaart is de laatste verschijning van Jezus aan zijn
leerlingen. Zoals bij elke verschijning vertrouwt hij hun een zending toe.
Bij elke verschijning, ook bij deze van Hemelvaart, gaat het eerst en vooral om
“een kring van leerlingen samen te brengen die ervan kunnen getuigen
dat Jezus niet in het graf gebleven is – dat Hij leeft. Hun rol als
getuigen is in wezen een zending: ze moeten aan de wereld verkondigen dat Jezus
de levende is, - het leven zelf. Er is hun opgedragen om eerst te proberen
Israël rond de opgestane Jezus te verzamelen” (Paus Benedictus, Jezusboek
II, p. 250). De uiteindelijke bestemming van de door Jezus gezondene is
universeel. “Jullie zullen kracht ontvangen en mijn getuigen zijn in
Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, en tot aan de uiteinden van de aarde”
(Hnd. 1,8). Lukas
wijst vandaag twee maal op de Hemelvaart. Hij is de schrijver van het derde
evangelie en van de Handelingen. Het begin van dit laatste boek sluit aan bij
het slot van het eerste. Het gaat over hetzelfde en toch met andere accenten.
In het derde evangelie besluit Hemelvaart de dag van Pasen. Hemelvaart gebeurt
op dezelfde paasdag. In de Handelingen schakelt Lucas een periode in van
veertig dagen. In het evangelie valt de beschermende en zegenende aanwezigheid
op van Jezus. Hij verlaat zijn leerlingen al zegenende en zal met zijn zegen
bij hen blijven. In de Handelingen wijst de auteur op de verantwoordelijkheid,
die de leerlingen krijgen. Het is een boodschap aan de jonge kerk. Lc 24 is
christologisch opgevat; de Handelingen meer kerkelijk. Het
evangelie van Lucas eindigt waar het begonnen is, namelijk in de tempel. De
Handelingen beginnen in Jeruzalem en leiden naar Rome. Tot op de laatste
bladzijde van zijn evangelie blijft Lucas trouw aan zichzelf, namelijk
boodschapper te zijn van vreugde. De
leerlingen zijn niet radeloos en treurig door het afscheid van Jezus. Ze keren
met vreugde naar Jeruzalem terug en prijzen God. “In elk geval blijkt
dat de leerlingen zich niet verlaten voelen. Dat ze Jezus niet ver van zich
verwijderd beschouwen, verdwenen in een voor hen ontoegankelijke hemel. Ze
zijn klaarblijkelijk zeker van een nieuwe aanwezigheid van Jezus” (Op.
cit. p. 252). Zij weten dat zij geen vragen moeten stellen naar tijd en
tijdstippen van de terugkeer van Jezus. De ‘rechterhand’, waarnaar
Jezus is ‘verhoogd’, impliceert een nieuwe manier van aanwezig
zijn. Jezus is voorgoed aanwezig, net zoals alleen God ons nabij kan zijn. “Christendom is nu: gave en opdracht,
begiftigd worden met een innerlijke nabijheid van God en – van daaruit -
als getuigen van Jezus Christus optreden” (Op. cit., p. 253).
Een geschiedenis van 2000 jaar toont hoe christenen deze opdracht hebben
vervuld. Ze biedt bladzijden van bloei en verval. Ze vertelt over de rui in
de kerk en over kantelende tijdperken. Als Jezus in de hemel aankwam, vroegen
de engelen hem hoe het met Gods rijk op aarde verder zou gaan. Jezus
antwoordde: “Ik heb daar toch mijn leerlingen.” Daarop
schrokken de engelen, want ze wisten hoe kleinzielig, angstig en zwak Petrus was
en de andere leerlingen. Zij vroegen daarop aan Jezus of hij geen ander plan
had (een B-plan), een beter plan. Christus antwoordde: “Neen, een
ander plan heb ik niet” (Verhaal ontleend aan Pfarrer Tobias
Geiger/Sielmingen, Göttinger Predigten). “Tot
de boodschap van de getuigen behoort de aankondiging dat Jezus zal terugkeren
om over de levenden en de doden recht te spreken en Gods rijk voorgoed in de
wereld te stichten” (Benedictus XVI, op. cit. p. 250). Wij
hebben te handelen, te bidden en te werken in deze tijd. We mogen daarbij de
blik op de hemel niet verwaarlozen. Niet wij, maar Jezus is de Heer van de
geschiedenis. Vanuit dit dubbel spoor werken we alsof alles van ons afhangt en
bidden we tegelijkertijd alsof alles van God afhangt. Hemelvaart
maakt ons tot verwachtingsmensen. In een adventsboodschap schreef Kris
Gelaude: Verwachtingsmensen zijn geen naïeve dromers. Zij leven nu, met open blik en beide voeten op de grond. Zij hebben weet van wat gebrekkig is. Van onrecht, amper recht te trekken. Van armoede die aan de ziel knaagt. En van een wereld die zich neerlegt bij de feiten. Daarom zijn zij degenen die zeggen: ‘Hier is een mens niet voor gemaakt. Laten we opstaan. Kracht blootleggen in elkaar. Waardigheid gunnen aan de ander. Ongewapend vrede zichtbaar maken. Ruimte scheppen voor gastvrijheid. En zelf teken worden van een nieuwe aarde.’ Antoine Rubbens Met
vriendelijke groeten, Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
Hemelvaart C Antoine Rubbens, May 6 2010
- Re: Hemelvaart C C.F.Weisz, May 6 2010
- Hemelvaart C Antoine Rubbens, May 2 2013
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.