Hemelvaart C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Thu, 6 May 2010 02:24:16 -0700 (PDT) |
Zij verheerlijkten God (Hnd. 24,53)
Als kind hebben we meer naar de hemel gekeken dan
nu. De hemel, daarmee bedoelen we
het firmament, het uitspansel. Er
was geen TV. De mensen zaten ?s
avonds nu en dan buiten te kijken naar de sterrenhemel. Luchtvervuiling maakt deze nu minder
zichtbaar. Met hun sterrenkijkers
verkennen wetenschappers het heelal, waarin de aarde een uitzonderlijke planeet
is. Astronauten verlaten onze aarde
en doorklieven de dampkring.
Op Hemelvaart vraagt de liturgie dat wij even naar boven
kijken. Onze blik moet gevestigd
blijven op het eeuwige en de definitieve toekomst, maar ondertussen leven wij in
dit hier nu-maals en hebben hier onze levenstaak.
Op Hemelvaart is Jezus naar zijn Vader gegaan. Als deelgenoot aan onze menselijke
conditie verankert hij deze nu bij zijn Vader. Lucas, die op deze feestdag twee keer
aan het woord komt, zegt niet hoe dit gebeurde. Een wolk onttrekt Jezus aan onze
blik. In de bijbel is de wolk een teken van Gods presentie (Ex.
13,22;9,16;24,16). De kracht van de
Allerhoogste overschaduwde Maria (Lc. 1,35). De wolk overschaduwde het driemanschap
op de berg bij de gedaanteverandering en uit die wolk klonk de stem die sprak:
?Zie mijn zoon, de welbeminde? (Lc. 9,34-36). De wolk onttrekt Jezus aan de blik van
zijn leerlingen. Lucas geeft
daarmee aan dat Jezus bij de Vader is opgenomen (Hnd. 1,9). Hoe spreken we over het samengaan van
God en mens? De woorden over de
drie verdiepingen van onderwereld, aarde en hemel schieten te kort.
?Jezus
kwam van bij God en keert terug naar God.
Daar is Hij immers thuis,
zetelend aan de rechterhand van de Vader.
Hij
is ten hemel opgestegen zo zegt het symbolum van de apostelen. En vandaar zal Hij ook
wederkomen. Zijn al die woorden
wel terecht en juist: opstijgen, zetelen, wederkomen, hoog verheffen, boven
? Zoiets kan toch niet worden
gezegd in de wereld van God: die kent toch geen klimmen, zetelen en afdalen,
geen boven en onder. Hij staat ver
boven tijd en ruimte. Waarom dan zo
tijd- en ruimtelijk spreken over God?
Bij God is er toch geen boven en onder, geen links en geen rechts.
Hemelvaart is geen vaart en geen opstijgen als gold het
een hete luchtballon. Die woorden roepen gewoon beeldend op dat de Verrezen
Jezus weer thuiskomt in de wereld van zijn Vader, die Hij trouwens ? ook al werd
Hij mens ? nooit had verlaten. Dat
Hij zetelt aan Gods rechterhand betekent dat Hij werkelijk God is, zoals de
Vader en de Geest.
Zo
blijkt hoe onaf en oneigenlijk ons spreken over God wel is. We zeggen God uit in
mensentaal en die is niet op Gods maat gemaakt. Ze past niet bij Hem. Het is als
met een pret-à-porter kledingstuk dat we aantrekken: het zit nooit perfect zoals
een maatpak. Onze menselijke woorden zijn nooit adequaat om goed en precies over
God te spreken. We behelpen ons dan
met beeldspraak. Die is suggestief,
maar ze mist precisie. Beelden
wijzen wel in de juiste richting waar de waarheid te vinden is. Maar ze zijn ontoereikend om
die
rationeel en helemaal te vatten. Beelden zijn wegwijzers. Die tonen waar we
heen moeten, maar ze gaan zelf niet mee tot wat ze
aanwijzen.
Dat
geldt zelfs voor het hele Credo: het is een belijdenis, niet een precieze,
theologisch uitgebalanceerde tekst. Maar we kunnen niet anders: we zijn
verplicht ons soms beeldend en suggestief uit te drukken over wie en wat God is,
over wat Hij zegt en doet. De kennis die dit spreken ons geeft, is benaderend en
partieel. Maar onze liefde is niet beperkt tot de maat van ons denken?
(De
Schone Belijdenis 56-58).
De tenhemelopname van Jezus zet een definitief punt aan
het verblijf van Jezus op aarde.
Toch is het geen einde. De
Handelingen geven aan dat Jezus met zijn Geest verder werkt door zijn getuigen
en in zijn volgelingen. Jezus
vertrekt al zegenend. Hij zal
zegenend onder ons blijven. Nu
overtuigd van de goddelijke heerlijkheid van Jezus, knielen zijn leerlingen neer
in aanbidding.
?Hij die van buiten in de wereld kwam, gaat met hen
naar ?buiten de stad?; hij die uit den hoge kwam, keert terug naar boven, naar
zijn vader. Dat erkennen de
leerlingen in hun knielen en in hun vreugde. En omdat het nieuwe dat hij bracht,
tegelijkertijd in de Joodse geschiedenis geworteld is, gaan zij voortdurend naar
de tempel en ?prezen God?? (H. Servotte, Lucas literair, p.
138).
De leerlingen zijn naar Jeruzalem teruggekeerd om daar te
wachten op de komst van de beloofde ?kracht van boven.? Jeruzalem is het centrum. God heeft er bij zijn volk geleefd in de
ark, Jezus is er gestorven en opgestaan als de nieuwe Adam. ?Het past dat vanuit dat centrum de
boodschap van het nieuwe leven aan de hele wereld zou worden gebracht.? ?Het is een boodschap van bevrijding uit
de heerschappij van het kwaad, een openbaring van God die we nu kennen als onze
vader ? een licht , een vuur, een leven als kinderen Gods, de vergeving van
zonden? (H. Servotte, Ibid. p.
13).
De laatste bladzijde van het Lucasevangelie is vervuld
van vreugde. ?Vreugde is bij
Lucas het karakteristieke antwoord van de mens op Gods heilshandelen? (A.
Denaux, Lucas?verhaal van Jezus? verrijzenis, Collationes, 2004,
n° 1). Met de apostelen en een
groep vrienden van Jezus gaan we mee naar Jeruzalem om tijdens de pinksternoveen
te bidden voor de komst van de Geest.
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
-
Hemelvaart C Antoine Rubbens, May 6 2010
- Re: Hemelvaart C C.F.Weisz, May 6 2010
- Hemelvaart C Antoine Rubbens, May 2 2013
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.