Op een dag vroeg een lerares aan haar leerlingen de namen van alle klasgenoten op een papier te schrijven en naast de naam enige ruimte te laten. |
<– Date –> <– Thread –> |
From: Ward Vanoverbeke (ward.vanoverbeke skynet.be)
|
Date: Tue, 24 Feb 2015 09:02:04 -0800 (PST)
|
Op een dag vroeg een lerares aan haar leerlingen de
namen van alle klasgenoten op een papier te schrijven en naast de naam enige
ruimte te laten.
Daarna zei ze tegen deze leerlingen dat ze het beste
wat ze over deze klasgenoten zouden kunnen vertellen achter de naam moesten
schrijven en dat ze achter iedere naam iets moesten
schrijven.
De opdracht duurde het gehele lesuur en aan het einde
van de les moest de opdracht ingeleverd worden bij de
lerares.
In het weekeinde nam de lerares van iedere leerling
een blad en schreef per leerling al deze positieve en opbouwende opmerkingen
op zijn of haar blad.
Op maandag gaf ze tijdens haar les aan deze klas aan
alle leerlingen hun lijst.
Na slechts korte tijd begon iedereen te lezen en te
lachen.
"Is dat echt zo?", kon je horen
fluisteren. "Ik wist niet dat ik voor iemand anders waarde
had!" En ... "Ik wist niet dat anderen mij zo leuk vinden",
waren de over het algemeen gehoorde
commentaren.
Na enige tijd werd er over deze lijsten niet meer
gesproken.
Ook wist de leerkracht niet of de leerlingen onderling
of met hun ouders hierover gesproken
hadden.
Maar dat was ook niet het belangrijkste.Die oefening
had zijn effect gehad.
De leerlingen waren gelukkig met zichzelf en met de
anderen.
Enkele jaren later was een van haar leerlingen
omgekomen in een oorlogsgebied en de lerares werd uitgenodigd voor de
begrafenis en ze ging.
De kerk was overvol met vele
vrienden.
Een voor een gingen de mensen die van hem gehouden
hadden of hem gekend hadden bij zijn graf voorbij en bewezen hem zijn laatste
eer.
De lerares ging als een van de laatste naar zijn graf
en bad voor hem.
Nadat zij daarmee klaar was vroeg een collega soldaat
van Mark aan haar:"Bent u Mark's wiskunde
lerares?"
Zij knikte bedroefd en zei zachtjes;
"ja".
Toen zei hij; "Mark heeft zeer vaak over u
gesproken".
Na de begrafenis was er gelegenheid tot condoleren en
de meeste van Mark's vroegere klasgenoten, ook aanwezig, waren bij elkaar gaan
zitten.
Mark's ouders waren blij haar te zien en spraken haar
aan."We willen u iets laten zien", zei Mark's vader en haalde een portefeuille
uit zijn broek.
"Dit vonden we toen we door Mark's spullen gingen
kijken nadat hij gesneuveld was en we dachten dat u het zou
herkennen".
Uit de portefeuille trok hij een sterk verouderd,
veelgebruikt, bij elkaar geplakt blad, welke duidelijk zichtbaar vaak
opengevouwen en weer dichtgevouwen was.
De lerares wist zonder verder te kijken dat dit het
blad was waarop alle goede, opbeurende en
positieve dingen stonden
die zijn medeklasgenoten opgeschreven hadden en zij bijeen geschreven
had.
"Wij willen u hiervoor zeer bedanken, dat u dit gedaan
heeft", zei Mark's moeder. "Zoals u kunt
zien heeft Mark dit enorm gewaardeerd".
Hierna verzamelden alle voormalige leerlingen rondom
de lerares.
Charlie lachte een beetje en bekende: "Ik heb mijn
lijst ook nog. Deze ligt in de bovenste lade van mijn
bureau".
Heleen, de vrouw van Joost, zei:" Joost heeft me
gevraagd of ik uw lijst in ons trouwalbum wilde
plakken".
"Ik heb mijn lijst ook nog"zei Marylin . "Ik heb hem
in mijn dagboek geplakt.
Toen deed Vicky, een van de andere leerlingen, haar
handtas open en haalde haar agenda hieruit en toonde haar lijst aan de anderen
.
Helemaal bijeen
geplakt en duidelijk veel gebruikt.
"Ik neem hem overal mee naar toe" zei Vicky en voegde
er aan toe :"Volgens mij heeft iedereen die lijst nog, en onder
handbereik".
De lerares was totaal ontroerd, zo dat ze begon te
huilen en moest gaan zitten.Ze huilde om Mark en al deze vrienden die hij
nooit meer zou zien.
In het samenzijn met onze medemensen vergeten wij
vaak, dat ieder leven eens eindigt en dat we niet weten wanneer dit zal
zijn.
Daarom is het zo belangrijk dat we de mensen die we
liefhebben, die ons dierbaar zijn, zeggen dat ze speciaal, bijzonder en
belangrijk zijn.
Zeg het ze voordat het te laat
is.
Je kunt het op verschillende manieren doen,
bijvoorbeeld door deze boodschap naar hen te
sturen.
Doe je dit niet dan heb je weer een geweldige
mogelijkheid laten gaan om iets moois en goeds te doen voor deze
mensen.
Als je deze brief ontvangt dan is het daarom, omdat de
afzender om je geeft en aan je gedacht
heeft.
Het betekent dus dat er tenminste een persoon is voor
wie je iets betekent.
Wanneer je te druk bent of het te druk hebt om een
paar minuten op te offeren om iemand dit bericht te sturen, dan is dit
mogelijk
en hopelijk de
eerste keer, dat je niets gedaan hebt om een ander te
bemoedigen.
Denk hierom: Wat je oogst is wat je
zaait.
De invloed die je in het leven van een ander hebt komt
terug in je eigen leven.
Deze dag zou een gezegende dag moeten zijn en ten
minste even bijzonder als dat jij dat bent.
Voel je vrij om deze bemoedigende brief aan iemand
door te sturen.
Stuur deze brief alleen aan mensen die van betekenis
zijn voor jou en het resultaat zal je
verbazen.
Een tekst die kan gebruikt worden om een “goede geest gemeenschap” op te
bouwen, of om pestgedrag te voorkomen of om bij een situatie waar gepest wordt
te proberen te remediëren.
Auteur van de tekst is onbekend !
Uw
bericht kan nu met het volgende bijlagen of koppelingen worden verzonden: Een
goed idee.eml
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.