tweede zondag C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 8 Jan 2010 08:27:05 -0800 (PST) |
Zes kruiken met wijn van vreugde (Joh. 2,6)
De tweede zondag van elk leesjaar is Johannes er. Op deze van het leesjaar C brengt hij
ons in Kana dicht bij het grote Uur van Jezus. De liturgie legt een band tussen het
bezoek van de Magiërs in Betlehem, het doopsel in de Jordaan en het wijnwonder
te Kana. Alle drie stralen zij het
mysterie uit van Christus, en van zijn band met zijn kerk.
De liturgie zingt op het feest van Openbaring:
Heden heeft de ster de wijzen tot de kribbe geleid;
Heden is op de bruiloft het
water in wijn veranderd;
Heden is Christus door Johannes gedoopt willen
worden om ons te verlossen.?
"
In Alexandrië vierden de heidenen in de nacht van 5 op 6
januari het geboortefeest van Aön, de Godheid van tijd en eeuwigheid. Dit ging gepaard met een feestelijk
ceremonieel waarbij water uit de Nijl werd geschept om te bewaren. Zoals Kerstmis op 25 december in de
plaats kwam van een heidens feest, zo vervingen in het Oosten het feest van de
Openbaring en dit van het Doopsel een ander heidens feest. Op bepaalde plaatsen zou in de nacht van
5 op 6 jan. uit meerdere fonteinen wijn hebben gevloeid in plaats van water. Christenen konden hierop antwoorden dat
Jezus water in wijn had veranderd.
Zo werd ook het wonder van Kana herdacht en in nauw verband gebracht met
epifanie en het doopsel (Adolf Adam, Das Kirchenjahr
mittfeiern).
?Wijn verheugt het hart
van de mens? (Ps 104). Jezus
kende dit psalmvers en dacht er wellicht aan tijdens het bruiloftsfeest. Hij sprak over oude en jonge wijn en het
belang van aangepaste wijnzakken (Lc.
5,38). Zijn tegenstanders noemen hem een
wijndrinker, vriend van tollenaars en zondaars (Lc. 7,33-34). Jezus hield van het beeld van de
wijnstok (Joh. 15,1). Hij zei bij
de zegening van de beker tijdens zijn laatste Avondmaal dat hij niet meer
zou drinken van wat de wijnstok voortbrengt, totdat het Rijk Gods is gekomen
(Lc. 22,18).
?Wijn staat voor feestelijkheid. Mensen proeven er de luister van de
schepping in. Wijn hoort bij de
rituelen van de sabbat, het Paasfeest, het huwelijk. Wijn geeft ons een voorproefje van het
eeuwige feest van God met mensen, waarop Israël hoopt? (J. Ratzinger, Jezusboek, p.
236). Opgetogen over een uitstekend
glas wijn, zei een pastoor: ?ja, ik geloof het: God bestaat.? De goede dingen van de schepping
overtuigen van Gods bestaan.
Alhoewel, wie er teveel van drinkt?
Bij de offerande danken wij de Heer ?voor de vrucht
van de wijngaard, het werk van onze handen.? De priester of de diaken voegt er een
weinig water aan toe, opdat de Heer, die ons mens-zijn deelt, ons opneemt in
zijn goddelijk leven.
De bruiloft in Kana staat
bij de aanvang van het vierde evangelie.
De aanwezigheid van Jezus op het feest zegt minstens dat hij de
vreugde van mensen deelt en van feesten houdt. Wij mogen hem onze materiële zorgen
toevertrouwen. Al geeft Jezus niet
altijd een oplossing, zoals deze in Kana, toch kan hij steeds het mirakel van de
verandering laten gebeuren. Door
het geloof verandert Jezus het water van ons dagelijks leven in de wijn van hoop
en vreugde (Christoph Schönborn, Pensées sur l'évangile de Luc).
Het verhaal van Kana is vatbaar voor meerdere
interpretaties (Isabelle Moulin, Cana, signe d?amour et d?alliance,
Communio 2009, n° 1). Het
toont o.a. een mogelijke spanning tussen Jezus en zijn familie. Aanvankelijk reageerde hij koel en
terughoudend op de vraag van zijn moeder.
Toch nemen we uit dit verhaal het vertrouwen van Maria mee: ?Doe wat
hij je zeggen zal? (ZJ. 747).
Het verhaal van Kana kan worden gelezen als een
sacramentele tekst, die zoals het verhaal van de broodvermenigvuldiging verwijst
naar de eucharistie. Het is verder
een tekst met een grote kerkelijke betekenis. Hij duidt op het huwelijk van Jezus met
de kerk, zijn bruid (Ef. 5,27). De
derde dag, waarop Jezus naar de bruiloft in Kana gaat, ?wijst vooruit naar de
definitieve en beslissende Godverschijning in de geschiedenis, nl. naar de
verrijzenis van Christus op de derde dag? (J. Ratzinger, ibid., p.
237).
Kana
treft door zijn overvloed (ZJ 662).
Een overmaat aan goede wijn, ongeveer 520 liter. ?Waar God is, is overvloed.? De overvloedige wijn in Kana is een
teken van Gods bruiloftsfeest. Gods
huwelijk met de mensen is begonnen.
?Wat beloofd is voor de eindtijd, doet zich in het hier en na al
voor? (Ibid., p. 238).
Kana is een echo op het visioen van Jesaja over het feestmaal met belegen
wijnen (Jes. 25,6). Vanuit zulk
perspectief bidden wij in het breviergebed:
?Heden is de Kerk met haar hemelse Bruidegom verbonden, want in de Jordaan
heeft Christus haar van zondesmet gereinigd; de Wijzen komen met geschenken naar
de koninklijke bruiloft en de gasten verheugen zich over het wonder van het
water dat in wijn is veranderd.?
Zes kruiken, ze vragen om
gevuld te worden. Ze dienen vaak
als visualisering bij start- en dankvieringen. Ze drukken uit wat wij allemaal
aanbrengen. Ze wijzen vooral op ons
verlangen, onze noden en tekorten en op het vaste geloof dat God ons verlangen
vervult op zijn wijze.
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
-
tweede zondag C Antoine Rubbens, January 8 2010
- tweede zondag C Antoine Rubbens, January 12 2013
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.