dertigste zondag A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 14 Oct 2011 11:02:49 -0700 (PDT) |
De voorlaatste zondag van oktober is wereldmissiedag, een
dag van interkerkelijke solidariteit. Een dag om te danken voor de vele
levendige kerkgemeenschappen, .een oproep tevens om de zorgen te delen van de
kerken in het Midden-Oosten . Een dag om de missionaire geest aan te
wakkeren, waarvan Paulus al in de oudste brief van het Nieuwe Testament
getuigt. De
levende en de waarachtige God dienen (1 Tess. 1,9) Hoe groot was het aantal christenen in de
havenstad Tessalonica? Vijftig, zestig op een bevolking van honderdduizend?
Het waren mensen met uitstraling tot buiten hun stad, in gans Macedonië en
Achaja. Paulus complimenteert hen. Hoe kreeg hij het gedaan om in een korte
tijd - een verblijf van nog geen half jaar - deze mensen te wekken voor het
geloof? De
oudste brief van Paulus geeft elementen aan, waarin hun geloof bestond en hoe
het zich uitte. We lezen de accenten die Paulus legt en die mettertijd in zijn
geschriften zullen evolueren. Hij geeft geen cursus in theologie maar laat hij
ons toch delen in zijn theologisch denken, in de wording en groei ervan Paulus
is een levendige geest, die gans de tijd actief zal blijven. Twee
belangrijke punten uit zijn verkondiging staan in de brief aan de Tessalonicenzen
voorop. Vooreerst het zich afkeren van de afgoden om de levende God te
dienen. Daar sluit onmiddellijk bij aan het verwachten van en uitzien naar
Jezus, Gods Zoon. Paulus
liet zijn toehoorders in Tessalonica de ene ware God ontdekken. Zijn God is
deze van het monotheïsme, geput uit de bijbel. God is schepper en is met de
wereld begaan. Hij is de God van Abraham. In de veelheid van godheden en
religies schept Paulus klaarheid. Onder de heidenen waren een aantal mensen
gewonnen voor die aanpak. Zij hadden sympathie voor het Jodendom en waren
proseliet geworden of behoorden tot de kring van de godvrezende. Godheden
waren er toen genoeg. De Olympus, de berg waar deze woonden, was te zien
vanuit Tessalonica. De Griekse mythologie heeft die berg goed bevolkt. Daar
waren populaire godheden bijgekomen. Een gevierde godheid is Dionysius, de god
van de vruchtbaarheid en van de wijn. Deze is afgebeeld op mozaïeken in
huizen. Er waren aanhangers van de Egyptische godheden Isis, Sarapis en Osiris.
In de welvarende stad Tessalonica waren er mensen, voor wie het materiële de
overhand had en voor wie de buik hun god was. Paulus bracht zijn boodschap in
een wereld met een openheid voor het religieuze. De verkondiging blijft steeds
gericht op de ontmoeting met de levende God. Deze lijkt moeilijker in een
geseculariseerde wereld. God, die is daarin misschien nog wel
“iets’; misschien een kracht. Er is aandacht voor religiositeit,
een zoektocht naar het zelf. Is er openheid voor een God, die de andere is, de
Heilige, een Gij tot wie ik bid? Wij
hebben nu veel nieuwe goden: de god van het verkeer, de god van de winst, de
god van het genot. We offeren hen veel, maar ze bevrijden ons niet. We zijn er
slaven van. Paulus
verkondigt dat de ontmoeting met de levende God vrij maakt. Voor hem was en
blijft God present in de gekruisigde en de verrezen Christus. Daarvan was
Paulus helemaal doordrongen. Bij de Verrezen Heer ligt de roeping van Paulus.
Voor hem was Jezus degene die zou terugkeren. In de eerste verkondiging bij
Paulus en in deze van de andere apostelen staat dit sterk op de voorgrond. De
verkondiging beoogt nog steeds dat mensen de vriendschap met Jezus verzorgen en
verstevigen. Jezus is niet enkel een grote figuur van twee duizend jaar
geleden. Hij is de aanwezige, de vriend, die appelleert, de toegang tot de
Vader. Hij verbindt in de kracht van de geest alle gelovigen. In
zijn brief moet Paulus toch al corrigerend optreden. Immers de Heer laat op
zich wachten. Zijn komst is niet zo imminent, als aanvankelijk gedacht. De
wederkomst van de Heer is bij ons op de achtergrond gekomen. Toch moet de
uiteindelijke komst van de Heer ons voor ogen staan. De woorden over Gods
toorn hebbent veel angst veroorzaakt (Delumeau, La peur en Occident).
Ze hebben Michelangelo en andere kunstenaars beïnvloed bij fresco’s en
schilderijen van Het laatste oordeel. Het oordeel betekent dat er een
einde komt aan de deze tijd en dat we verantwoording zullen moeten afleggen
over onze daden. We kunnen ja of neen zeggen op Gods aanbod en gebod en zijn
verantwoordelijk voor ons doen en laten. De wederkomst van Jezus zal een eind
maken aan elk moreel relativisme dat goed en kwaad door mekaar haalt. Goed en
kwaad worden bevestigd. Het goede wordt onthuld en het kwade ontmaskerd (naar De
Schone Belijdenis). De
wederkomst zal de uiteindelijke ontmoeting zijn met de Heer Jezus. Jezus is
Rechter en Verlosser. Paulus kende wellicht het Jezus’ woord: “al
wat ge aan de minsten der mijnen hebt gedaan, hebt ge aan Mij gedaan”
(cf. Mt 25,40). Hij heeft zijn christenen alleszins het gebod van de liefde
voorgehouden. “Over de onderlinge liefde hoeven wij u niets te
schrijven, want u hebt zelf van God geleerd hoe u in liefde met elkaar moet
omgaan” (Tess. 4,9). Voor hem is God genade en barmhartigheid. Wij
staan voor Hem met lege handen. Wij vertrouwen op zijn barmhartigheid, maar
nemen haar niet als een vrijbrief om te zondigen. Hoe is Paulus
daarin geslaagd op zo een korte tijd zijn gelovigen te vormen? Hij beseft dat
dit geloof moet gevoed en gesteund. Geloven doe je niet op je eentje. Paulus
is begaan met de verdere groei van zijn jonge en vurige gemeente. Ze moet
ondersteund worden . Hij stuurt daartoe Timoteüs naar Tessalonica. Hij richtte
tot hen zijn eerste brief. Zijn briefapostolaat is een van de vele vormen om
zijn pastorale zorg te beleven en te uiten. Een aansporing voor ons hetzelfde
te doen. Antoine
Rubbens. Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
dertigste zondag A Antoine Rubbens, October 14 2011
- Dertigste zondag A gheysen.frans, October 19 2020
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.