dertigste zondag A
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Fri, 14 Oct 2011 11:02:49 -0700 (PDT)

De voorlaatste zondag van oktober is wereldmissiedag, een dag van interkerkelijke solidariteit.  Een dag om te danken voor de vele levendige kerkgemeenschappen, .een oproep tevens om de zorgen te delen van de kerken in  het Midden-Oosten .  Een dag om de missionaire geest aan te wakkeren, waarvan Paulus al in  de oudste brief van het Nieuwe Testament getuigt.

 

De levende en de waarachtige God dienen (1 Tess. 1,9)

 

Hoe groot was het aantal christenen in de havenstad Tessalonica?  Vijftig, zestig op een bevolking van honderdduizend?  Het waren mensen met uitstraling tot buiten hun stad, in gans Macedonië en Achaja.  Paulus complimenteert hen.  Hoe kreeg hij het gedaan om in een korte tijd - een verblijf van nog geen half jaar - deze mensen te wekken voor het geloof?

 

De oudste brief van Paulus geeft elementen aan, waarin hun geloof bestond en hoe het zich uitte.  We lezen de accenten die Paulus legt en die mettertijd in zijn geschriften zullen evolueren.  Hij geeft geen cursus in theologie maar laat hij ons toch delen in zijn theologisch denken, in de wording en groei ervan  Paulus is een levendige geest, die gans de tijd actief zal blijven. 

 

Twee belangrijke punten uit zijn verkondiging staan in de brief aan de Tessalonicenzen voorop.  Vooreerst het zich afkeren van de afgoden om de levende God te dienen.  Daar sluit onmiddellijk bij aan het verwachten van en uitzien naar Jezus, Gods Zoon.

 

Paulus liet zijn toehoorders in Tessalonica de ene ware God ontdekken.  Zijn God is deze van het monotheïsme, geput uit de bijbel.  God is schepper en is met de wereld begaan.  Hij is de God van Abraham.  In de veelheid van godheden en religies schept Paulus klaarheid.  Onder de heidenen waren een aantal mensen gewonnen voor die aanpak.  Zij hadden sympathie voor het Jodendom en waren proseliet geworden of behoorden tot de kring van de godvrezende. 

 

Godheden waren er toen genoeg.  De Olympus, de berg waar deze woonden, was te zien vanuit Tessalonica.  De Griekse mythologie heeft die berg goed bevolkt.  Daar waren populaire godheden bijgekomen.  Een gevierde godheid is Dionysius, de god van de vruchtbaarheid en van de wijn.  Deze is afgebeeld op mozaïeken in huizen.  Er waren aanhangers van de Egyptische godheden Isis, Sarapis en Osiris.  In de welvarende stad Tessalonica waren er mensen, voor wie het materiële de overhand had en voor wie de buik hun god was.  Paulus bracht zijn boodschap in een wereld met een openheid voor het religieuze.  De verkondiging blijft steeds gericht op de ontmoeting met de levende God.  Deze lijkt moeilijker in een geseculariseerde wereld.  God, die is daarin misschien nog wel “iets’; misschien een kracht.  Er is aandacht voor religiositeit, een zoektocht naar het zelf.  Is er openheid voor een God, die de andere is, de Heilige, een Gij tot wie ik bid? 

 

Wij hebben nu veel nieuwe goden: de god van het verkeer, de god van de winst, de god van het genot. We offeren hen veel, maar ze bevrijden ons niet.  We zijn er slaven van. 

 

Paulus verkondigt dat de ontmoeting met de levende God vrij maakt.  Voor hem was en blijft God present in de gekruisigde en de verrezen Christus.  Daarvan was Paulus helemaal doordrongen.  Bij de Verrezen Heer ligt de roeping van Paulus.  Voor hem was Jezus degene die zou terugkeren.  In de eerste verkondiging bij Paulus en in deze van de andere apostelen staat dit sterk op de voorgrond.  De verkondiging beoogt nog steeds dat mensen de vriendschap met Jezus verzorgen en verstevigen.  Jezus is niet enkel een grote figuur van  twee duizend jaar geleden.  Hij is de aanwezige, de vriend, die appelleert, de toegang tot de Vader.  Hij verbindt in de kracht van de geest alle gelovigen.

 

In zijn brief moet  Paulus toch al corrigerend  optreden.  Immers de Heer laat op zich wachten.  Zijn komst is niet zo imminent, als aanvankelijk gedacht.  De wederkomst van de Heer is bij ons op de achtergrond gekomen.  Toch moet de uiteindelijke komst van de Heer ons voor ogen staan.  De woorden over Gods toorn hebbent veel angst veroorzaakt (Delumeau, La peur en Occident).  Ze hebben Michelangelo en andere kunstenaars beïnvloed bij fresco’s en schilderijen van Het laatste oordeel.  Het oordeel betekent dat er een einde komt aan de deze tijd en dat we verantwoording zullen moeten afleggen over onze daden.  We kunnen ja of neen zeggen op Gods aanbod en gebod en zijn verantwoordelijk voor ons doen en laten.  De wederkomst van Jezus zal een eind  maken aan elk moreel relativisme dat goed en kwaad door mekaar haalt.  Goed en kwaad worden bevestigd.  Het goede wordt onthuld en het kwade ontmaskerd (naar De Schone Belijdenis). 

 

De wederkomst zal de uiteindelijke ontmoeting zijn met de Heer Jezus.  Jezus is Rechter en Verlosser.  Paulus kende wellicht het Jezus’ woord: “al wat ge aan de minsten der mijnen hebt gedaan, hebt ge aan Mij gedaan” (cf. Mt 25,40).  Hij heeft zijn christenen alleszins het gebod van de liefde voorgehouden.  “Over de onderlinge liefde hoeven wij u niets te schrijven, want u hebt zelf van God geleerd hoe u in liefde met elkaar moet omgaan” (Tess. 4,9).  Voor hem is God genade en barmhartigheid.  Wij staan voor Hem met lege handen.  Wij vertrouwen op zijn barmhartigheid, maar nemen haar niet als een vrijbrief om te zondigen. 

 

Hoe is Paulus daarin geslaagd op zo een korte tijd zijn gelovigen te vormen?  Hij beseft dat dit geloof moet gevoed en gesteund.  Geloven doe je niet op je eentje.  Paulus is begaan met de verdere groei van zijn jonge en vurige gemeente.  Ze moet ondersteund worden . Hij stuurt daartoe Timoteüs naar Tessalonica.  Hij richtte tot hen zijn eerste brief.  Zijn briefapostolaat is een van de vele vormen om zijn pastorale zorg te beleven en te uiten.   Een aansporing voor ons hetzelfde te doen. 

 

Antoine Rubbens. 

                 


  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.