sacramentsdag | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Thu, 31 May 2012 01:56:50 -0700 (PDT) |
Telkens als gij dit brood eet (1 Kor. 11,26) Fotoboeken
over het Vlaanderen van weleer bevatten zeker foto’s van processies. Op
alle parochies waren er minstens twee: de processie op sacramentsdag en deze op
het feest van O.L.Vrouw-tenhemelopneming. In Laarne waar ik woon, is elk jaar
op tweede pinksterdag de processie van Sint Macharius, waarin het heilige
Sacrament wordt meegedragen. Macharius, een bisschop uit Antiochië, overleed
in april 1012 in de Sint-Baafsabdij te Gent. Tijdens
een processie deint als het ware het kerkgebouw uit over gans de gemeente.
Ondertussen is een vervreemding ontstaan tussen wat gezongen en beleefd wordt
in de processie en wat langs de straten gebeurt, op de foor en de marktkramers
en de kermisvierdes met weinig kerkelijk geheugen. In
Keulen trekt elk jaar op Sacramentsdag (Fronleichnam) een feestelijke
sacramentsprocessie door de stad. Volgend jaar heeft daar een eucharistisch
nationaal congres plaats. Dit jaar ontvangt Dublin het internationaal
eucharistisch congres. Processies
kunnen een nostalgisch gevoelen geven, dat je eveneens overkomt wanneer je
wandelt en voorbij vervallen kapellen en gesloten kerken komt. Het landschap
blijft sporen dragen van een vroeger religieus leven. Je kunt in je
verbeelding de mensen zien optrekken, die leefden vanuit een religieuze
verbondenheid en het geloof dat God hen dichtbij was. Dat is de zin van de
eucharistie, dat de Heer zijn volk komt bezoeken, dat hij bij zijn volk is, dat
hij het voedt. De eucharistische aanbidding is een belijdenis van zijn
aanwezigheid. Ze is de oproep om zelf een eucharistisch mens te zijn. In
haar boek De Ceders spreken schrijft Annie Coppens-Baeten over
Pierre-Julien Eymard (1811-1868). Deze is de stichter van de paters van het
heilige Sacrament. Ze past daarin de methode toe van de geografisch religieuze
geschiedenis. Ze belicht de verwevenheid tussen spiritualiteit en landschap;
ze spreekt van het geloof dat geschiedenis maakt. Ze schetst het leven van de
stichter aan de hand van plaatsen waar hij leefde en werkte. Zij zag op haar
weg door Frankrijk een aantal levendige jonge gemeenschappen. In haar boek
vangen we tevens een glimp op van haar huidig werk in Brakkenstein bij
Nijmegen. Ze is verbonden met het Centrum voor Parochiespiritualiteit van de
Congregatie van het Heilige Sacrament. Zij zoekt hoe zij de eucharistische
spiritualiteit kan voeden. “Het geloof in de tegenwoordigheid van God
in een zichtbaar teken houdt voor mensen vandaag een uitdaging en tegelijk een
risico in. Je drukt niet enkel uit dat God in deze ruimte is, op dit moment.
Je zegt ook dat zijn aanwezigheid als Brood is, Eucharistisch Brood.”
(op. cit., p. 165). In
de klooster van de sacramentijnen is de monstrans dagelijks aanwezig. Voor
vele anderen is dit een onbekend iets. Tot de kerkschatten behoren prachtige
monstransen en tevens eenvoudige doosjes, waarmee in concentratiekampen de
communie werd gebracht. Kunstenaars
hebben tabernakels versierd met Bijbelse motieven: de toonbroden, een
pelikaan, die zijn leven geeft of het geofferde lam, het tafereel van de
Emmaüsgangers. In de nationale luchthaven te Zaventem is in de katholieke
ruimte het tabernakel ingebouwd in een afbeelding van het brandend braambos. God
is altijd groter dan de woning die we hem aanbieden. Hij is in tent en tempel,
maar hij is meer dan tent en tempel. Hij is in de monstrans maar hij is meer
dan monstrans. God is in het mensenhart, maar is groter dan het hart. “De
enige vindplaats die we voor God kunnen bedenken is de Liefde. Wie in de
liefde woont, woont in God” (Ibid., p. 166). Wanneer
je voorbijkomt in ruimtes waar monialen, monniken of andere eucharistische
mensen biddend neerknielen, kan je intreden in een bewoonde stilte. Bepaalde
congregaties zoals de Zusters van de Gedurige Aanbidding waren heel
uitdrukkelijk gericht op de eucharistische aanbidding. Anderen onderhouden de
traditie dat er wereldwijd altijd één Zuster uit de Congregatie biddend in de
kapel aanwezig is. Zo is het ondermeer bij de Zusters van Liefde van Jezus en
Maria, die in België, Nederland, in Afrika en Azië werkzaam zijn. Op
het einde van haar boek geeft mevrouw Coppens-Baeten vier trekken mee van een
eucharistisch mens. Deze is een mens van de tafel. De Eucharistie is
een maaltijd. Ze herinnert aan het laatste samenzijn van Jezus. “Maaltijd
schept verbondenheid, vriendschap en genegenheid. Zij nodigt uit tot dialoog.
Feesten zijn ondenkbaar zonder maaltijd. Gastvrijheid voedt de hongerige en
dorstige mens. Als je eucharistisch wilt leven, geniet dan van de maaltijd.
Hoe kleiner de scheidingswand tussen de viering van de Eucharistie en het
gebruiken van de gezamenlijke maaltijd, hoe indringender de ontdekking zal zijn
dat je niet gevoed wordt door het brood alleen, maar door je honger naar het
Brood dat God je geeft en dat Hij voor je wil zijn: Levend Brood” (Ibid.,
p. 177). “Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven”
(Joh. 6,54). De
eucharistische mens is een dankbaar mens. Eucharistein, dit Griekse
woord betekent ‘dankzeggen’. “Jezus nam het brood, dankte
de Vader. Dankbaar zijn we om de korenvelden die in de zomer wachten op de oogst,
met het werk van onze handen worden zij tot brood. De schoonheid van de
seizoenen bepaalt ons levensritme. We zijn afhankelijk van de natuur en de
wisselvalligheden. De eucharistische mens vraagt, bidt en dankt om het
dagelijks brood” (Ibid., p. 178). De
eucharistische mens leert omgaan met het lijden. “De
eucharistie is een offer, een onvoorstelbaar lijdens-en liefdesoffer dat in
Christus’ sterven is uitgedrukt. In ons leeft het bewustzijn van
vergankelijkheid, de kwetsbaarheid, de pijn van het leven. Graan sterft. De
dood is ons levengrote en levenslange mysterie. Daarom verlangen wij naar het
brood dat leven geeft voorgoed, naar onsterfelijk leven” (Ibid.,
p. 178). Het laatste avondmaal was op de vooravond van Goede Vrijdag.
Eucharistie is Jezus die zijn leven gaf voor velen. “Tenslotte
- aldus Annie Coppens-Baeten - leeft de eucharistische mens vanuit zijn
geheugen. Eucharistie is herinnering. Een mens zonder geheugen is weerloos en
hopeloos verloren. Gedenken is zich blijven herinneren wat kostbaar is, niet
willen vergeten, meedragen en bewaren voor de toekomst. Het eucharistische
geheugen werkt veel dieper, is een wonder want het maakt elke herinnering
actueel. ‘Doe dit om Mij te gedenken’ is onze
levensopdracht, is de levensopdracht van de Kerk. Gedenken is niet alleen de
herinnering aan Christus’ leven en sterven onder de mensen doorgeven. De
herinnering vernieuwt het heden. De Katholieke Kerk is een sacramentele Kerk”
(Ibid., p. 178). De
eucharistische mens komt tot aanbidding. “Wij kunnen niet in Gods
tegenwoordigheid treden zonder te aanbidden. Wanneer wij aanbidden, keren we
terug naar de bron” P. Philippe). Gelaafd bij de bron, gaan we weer
naar onze broeders en zusters om hun zorgen te delen en ze te ontmoeten met de
liefdeblik, waarmee God elke mens bekijkt. In Milaan bestaan de Oikos-groepen,
kleine parochiecellen. Ze hebben een wekelijkse uitwisseling in een
geloofsgesprek met deze vragen: “Wat heb ik voor God gedaan?”
“Wat heeft Hij voor mij gedaan?” Wanneer ze het Onzevader
bidden, vormen ze een kring, ze reiken elkaar de hand en richten hun gelaat
naar buiten. Een bron wenst te delen en te geven. Ite, missa est!!! Ga en
deel. Antoine
Rubbens met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
Sacramentsdag homilie, June 10 2009
- Sacramentsdag Bie Boon, June 11 2009
- Sacramentsdag homilie, May 30 2010
- Sacramentsdag Bie Boon, June 2 2010
- sacramentsdag Antoine Rubbens, May 31 2012
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.