veertiende zondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Mon, 2 Jul 2012 00:29:28 -0700 (PDT) |
Hij deed me rechtop staan (Ez. 2,2) Ezechiël
is als jonge priester opgepakt en meegevoerd met de eerste groep ballingen uit
Jeruzalem naar Babylon. Daar krijgt hij de zending profeet te zijn. Niet
alles in het boek Ezechiël is van hem. Zoals bij Jeremia en Jesaja zijn de
teksten van Ezechiël herkauwd en herschreven en zijn er ander aan toegevoegd.
Hij is als profeet niet zo geliefd en wat eigenaardig. Hij is niet zo goed te
begrijpen met zijn visioenen en beelden. Omwille van hem hadden bepaalde
concilievaders in Trente bezwaren tegen het vertalen van de bijbel in de
volkstaal. Dit zou te veel gevaren inhouden ‘voor het gewone volk,
voor de ongeschoolden en de vrouwen’ (Le prophète Ezechiel,
Cahiers Evangile n° 38). Ezechiël
spreekt in de ik-vorm. Dit doet hij bij het begin als hij het visioen
beschrijft, waarin hij tot profeet wordt opgeroepen. Hij heeft een belangrijke
invloed op het Joodse denken omdat hij de persoonlijke verantwoordelijkheid
onderstreept. Hij reageert tegen de uitspraak: “Als de ouders onrijpe
druiven eten, krijgen de kinderen stroeve tanden” (Ez. 18,2).
Volgens hem beoordeelt de Heer iedereen naar de weg die hij gegaan is (Ez.
19,30). In
Babylon krijgt Ezechiël een visioen. Visioenen en woorden hangen samen. Hij
blijft daarbij eerder passief, daar waar Jesaja bij zijn roeping meer assertief
is en Jeremia bij zijn roeping tegenstribbelt. Elke profeet heeft zijn
eigenheid, is anders van karakter, anders van herkomst. Het
eerste hoofdstuk tracht de ervaring van Ezechiël te verwoorden, wanneer hij
Gods heerlijkheid ervaart. Het is zoeken naar beelden en gelijkenissen om Gods
grootheid uit te drukken. God is een stem die spreekt en roept. God is langs
zijn geest een kracht die de profeet zal bezielen en hem zal harden om naar een
weerspannig volk te gaan. Gods
visioen en woord overrompelen de betrokkene. Hij drukt zijn huiver uit door
zich voorover te werpen op de grond. Er is al veel te doen geweest over het
knielen en rechtop staan. Het kunnen alle twee moedige houdingen zijn en ze
kunnen allebei verkeerd uitgelegd. De knielende kan een kruiperige zijn en de
rechtopstaande een hoogmoedige, maar een mensenkind kan er zijn verbondenheid
in uitdrukken zowel zijn beschikbaarheid als zijn zelfstandigheid. Gods geest
doet ons rechtop staan. Stevig op beide voeten. De lichaamshouding is van
belang om een boodschap te laten doordringen en haar door te geven. De profeet
mag geen bangerik zijn, ook niet overmoedig. Hij moet spreken, wetend dat er
bij het volk een weerstand is tegen God. Gans de geschiedenis wordt doorkruist
door een weerstand tegen God en de tendens om geluk te zoeken langs andere
wegen. De
profeet interpelleert in het heden. Laat ik me als mensenkind bevragen?
Profeten zijn er om minstens te laten horen dat God er is. De tijdgenoten van
Ezechiël konden aanvaarden dat hij profeet was, maar niet dat het hun betrof:
Het volk van Israël zegt: “De visioenen van die ziener betreffen de
verre toekomst; zijn profetieën gaan over verre tijden.” (Ez. 12,
27). Verschuiven we wat ons gezegd over gevaren van uitbuiting en
overconsumptie, over de klimaatsveranderingen naar de dag van overmorgen om
vandaag niet te moeten handelen? Ezechiël wou hoop en vertrouwen brengen aan
een wanhopig volk in ballingschap. De
profeet wil in het heden gehoord worden. Maar wie is de ware profeet?
Jeremia, Ezechiël, Elia, ze hebben af te rekenen met valse profeten. Antoon
Schoors wijst op vier kenmerken van een profeet: “1.
De profeet is iemand die op beslissende momenten partij kiest, vanuit God. Een
profeet is niet neutraal. De profeet en de profetische gemeente staan bewust
midden in de worsteling voor een betere mensenwereld.” “2.
De profeet moet niet altijd voor vrede kiezen. Dat leren we o.a. in het
evangelie. Jezus kwam geen vrede op aarde brengen, maar verdeeldheid. Hem
volgen kan leiden tot conflicten. Wanneer het rijk Gods in zijn volle
menselijkheid gerealiseerd zal zijn, dan zal er vrede zijn. Maar zolang de
boze geesten, de krachten van het kwaad en het onrecht rondom ons heersen, moet
men partij kiezen en komt men in conflicten.” “3.
Men is niet een profeet, alleen maar omdat men tegendraads is. Een profeet
wordt bewogen door een sterk solidariteitsgevoel, niet door ressentiment.
Wanneer men protesteert omdat men zichzelf tekortgedaan acht in zijn eigen
drang naar bezit of macht of eer, staat men niet in de profetische traditie.
Het protest op zichzelf kan trouwens puur negatief zijn. Betweterij en
negativiteit zijn niet profetisch.” “4.
De profeet neemt zelf risico’s. Ook al wordt hij vervolgd door koningen
of priesters, door machthebbers of kerkleiders, het woord van God is in hem een
brandend vuur, dat hem dwingt te spreken. Wanneer iemand vanuit zijn zetel
protesteert, eventueel tegen goede betaling, kan hij misschien wel rake dingen
zeggen, maar zijn stem is niet profetisch, zijn woord klink vals, wanneer hij
niet bereid is uit zijn zetel op te staan en in het gewoel van de strijd ten
onder te gaan” (Antoon Schoors,
Wie is de ware profeet in H. Ausloos, Jeremia, profeet tussen hoop en
wanhoop, p. 71-72). Als
gedoopte behoren wij tot het volk van koningen, priesters en profeten. Van
Ezechiël leren we aandachtig te zijn om wat in en rondom ons gebeurt. Zoals
hij zullen we de gebeurtenissen trachten te lezen en te begrijpen, bereid tot
verandering en bekering, ons niet vastklampen aan het verleden. Antoine
Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
veertiende zondag B Antoine Rubbens, June 27 2009
- veertiende zondag B Antoine Rubbens, July 2 2012
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.