Eerste zondag vasten C
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Sat, 9 Feb 2013 00:41:59 -0800 (PST)

Staande voor de Heer (Deut. 26,5)

 

Veertigdagentijd, er is veel te doen!  Je laten interpelleren door Broederlijk Delen.  De oproep opvolgen je te bekeren.  Durven kiezen voor soberheid.  Meeleven met wie gedoopt wordt in de paasnacht.  Tijd maken voor geloofsverdieping.  Dankbaar zijn om wat je geschonken wordt.  Je geloof kleuren met dankbaarheid. 

 

In de lezingen van de eerste zondag van de veertigdagentijd krijgen we woorden aangereikt voor een geloofsbelijdenis.  In de paasnacht hernieuwen we onze doopbeloften en beamen onze geloofsbelijdenis.  Van drie kanten valt op deze eerste zondag het licht op wezenlijke elementen van ons geloof.  Geloven, dit is een persoonlijke daad.  Deze is toch verbonden met het geloof van anderen.  Zo vormen we een gemeenschap in tijd en ruimte.  We staan voor God in deze tijd samen met het geloof van Israël, met het vertrouwen van Jezus en met de belijdenis van Paulus. 

 

1.  Sta voor God met een dankbaar hart.  De geloofsbelijdenis in Deuteronium is een getuigende, vertellende (narratieve) belijdenis over wat het volk heeft mogen ervaren in de lotgevallen van een zwervende Arameeër, in deze van een onderdrukte volksgenoot in Egypte en van een dolende groep mensen in de woestijn.  Wanneer zij hun geloof verwoorden, dan denken zij aan de vreugde om de thuiskomst in het hun beloofde land.  Ze verheugen zich om het land dat ze bewerken en de vruchten die ze erop oogsten.  Met een dankbaar hart brengen ze hun offer voor de Heer en delen ze hun gaven met de medemens..  Met een dankbaar hart spreken ze hun geloof uit. 

 

Van in de prehistorie zijn stammen en volkeren naar nieuwe gebieden getrokken.  De mens is een migrant, homo migrans.  Het migrantenbestaan is vaak met geweld en armoede verbonden.  Voor etnische en religieuze minderheden is hun migratie verbonden met vlucht en uitdrijving.  Migratie behoort tot de grote uitdagingen in de 21° eeuw.  Migratie is een vindplaats van God (Gegenwart als locus theologicus.  Für eine migrationssensible Theologie im Anschluss an Gaudium et Spes, in J.H. Tück, Erinneung an die Zukunft,  Das Zweite Vatikanische Konzil).

 

2. Wees trouw bij beproeving.  De tegenstand komt van buiten en steekt tevens in eigen hart.  Jezus, gezalfd met de Geest, was in de woestijn .  Ieder mens zou één keer in zijn leven de woestijn moeten zien.  Die enorme vlakte.  Alleen maar zand, stenen, cactussen en blauwe lucht.  Geen mens te zien.  Geen sirenes, geen autoalarm, geen getoeter, geen idioten die vloeken of op straat pissen.  Daar vind je stilte.  Daar vind je rust.  Daar kun je God vinden.  De woestijn is een nieuw begin.”  Bieke Vandekerkhove neemt deze uitspraak van een acteur in de film 25th Hour over in haar boek De kracht van stilte (Op. cit. p. 104).  Ze kent letterlijk en figuurlijk de woestijn.  Haar beide armen zijn verlamd.  Met het lijden botste ze op een muur.  Toch vond ze de kracht niet ten onder te gaan.  De mens in zijn lijden schopt op beelden en begrippen en kan in de diepte een nieuw perspectief ontdekken. 

 

Nadat Jezus het veertig dagen heeft volgehouden in de woestijn, wordt hij beproefd.   Twijfelt hij aan zijn zending?  Hoe gaat hij ze opnemen?  Welke weg zal hij kiezen?  Is het denkbaar dat hij tegen God zou zijn opgekomen?  Tegenover elk aanbod van de satan spreekt hij zijn geloof uit.  Hij weet dat mensen niet kunnen leven zonder brood.  Maar hij gelooft dat we meer nodig hebben dan brood om te leven.  Hij gelooft in Gods Woord dat hij kent uit de Schriften en hoorde bij zijn bezoek aan de synagoog.  Hij gelooft in God, die waardig is dat wij Hem aanbidden en eren.  Jezus gaat niet de weg op van het spectaculaire en het succesvolle.  Hij buigt voor het mysterie van God en zal Hem niet op de proef stellen.  Hij zal geen Adam en Eva zijn die aan God gelijk willen worden.  Jezus komt uit de beproevingen naar voren als een biddend, vertrouwend en bescheiden man.  Nieuwe levensomstandigheden kunnen ons geloof beproeven.  Het is nooit af.  Lucas sluit het verhaal van de bekoringen van Jezus af met de vermelding dat de duivel zich van Jezus verwijderde tot de vastgestelde tijd.  In de hof van Olijven en op het kruis zal Jezus opnieuw zijn geloof uitspreken. 

 

3. Over die Jezus zeggen zijn leerlingen dat hij de Heer is.  Paulus is gegrepen door deze Jezus.  Hij, de ijveraar van de wet verkondigt dat deze Jezus redding brengt.  Hij gelooft dat de gekruisigde Jezus is verrezen.  Het geloof raakt volgens Paulus het hart van de mens.  Hij gelooft met hart en ziel en hij belijdt het met de mond en toont het in zijn leven.  In onze Schone Belijdenis heeft Jezus een centrale plaats gekregen.

 

Als wij in gemeenschap onze geloof belijden dan nemen we de houding aan van de verrezen.  Wij staan rechtop.  Voordien hebben we meestal het evangelie beluisterd en ons getekend met drie kruisen opdat wij het woord dat wij horen met het verstand mogen opnemen, met de mond mogen belijden en het in ons hart bewaren.  Wij bewaren het maar zijn ook bereid om het mede te delen in communicatie wanneer ons gevraagd wordt naar de grond van onze hoop. (1. Petr. 3,15).  Wij kunnen dan teruggrijpen naar de geloofbelijdenis van de kerk maar ook gebruik maken van de woorden, die de Geest ons dan zal ingeven ingeeft en die zullen gegroeid zijn vanuit een gelovig leven.

 

Antoine Rubbens

 

 


  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • eerste zondag Vasten C Antoine Rubbens, February 11 2010
    • Eerste zondag vasten C Antoine Rubbens, February 9 2013

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.