eerste zondag Vasten C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Thu, 11 Feb 2010 03:10:41 -0800 (PST) |
Leven van de woorden die opgeschreven staan (Lc.
4,1-13)
De systeembeheerder bouwt voldoende sassen in ter
beveiliging en houdt zo spam en ongewenste reclame buiten. Hij beschermt de computergebruiker voor
e-buy en chat-partijen. Deze heeft
van die kant uit niet te veel bekoringen en afleiding. Het scherm kan hem op een andere manier
fascineren en zijn vrijheid beperken.
Bekoringen wijzigen met de jaren.
De bekoring tot overmoed in de jeugdjaren maakt plaats voor de bekoring
van lusteloosheid in de late leeftijd.
Elk jaar brengt de eerste zondag van de Vasten het
verhaal van de bekoring. De synoptici geven alle drie dezelfde
inhoud en houden het bij veertig dagen (en nachten) vasten in de
woestijn.
Waarom zo lang?
Waarom veertig dagen? Voor
Jezus en Johannes herinnerde de woestijn aan de wittebroodsweken van Israël maar
ook aan het morrend en klagend volk tijdens zijn wachttijd om het Beloofde Land
binnen te trekken. De woestijn
heeft charme. Ze kan een mens
boeien, zo hij/zij voor haar geduld opbrengt. ?La patience est la clef du paradis?, een
lievelingsgezegde van de touaregg, gids bij woestijntochten.
Wie goede ogen heeft, ziet
in de woestijn de glans van de bron onder het zand. Mgr. Claude Rault is bisschop van
Laghouat een uitgestrekt bisdom in Algerije met weinig christenen en veel
woestijn. Een van hun bekoringen is
het gevoel van nutteloosheid.
Herhaaldelijk krijgt hij de vraag of hij daar zijn tijd niet
verliest. Voor hem is niet het
aantal de hoofdzaak, maar de kracht van het teken (Désert, ma cathédrale,
DDB). Het
leven in de woestijn is hard. Toch
vindt de nomade er zijn weg. Hij
kent de sterren, waarop hij zich moet oriënteren. Hij voelt aan de wind en het soort zand,
waar hij zich bevindt. Hij
vertrouwt eveneens op de flair van de kamelen.
Was
Jezus daar mee bezig in de woestijn?
De evangelisten vermelden alleen maar dat hij vastte. Vasten
is heilzaam. Als wij als christenen
dit zouden vergeten, dan kunnen de moslims ons vertellen wat de ramadan voor hen
betekent. De evangelisten verhalen
dat
Jezus honger had en zich toen veel vragen stelde. Wanneer komen bekoringen het meest
voor? Jezus had wellicht voordien
in de uren van stilte zich al vragen gesteld over zijn zending. Hij wou weten welke keuze hij moest
maken. Welke zijwegen hij moest
vermijden.
Zijn
bekoringen zijn niet ontijdelijk.
Ze gaan over drie belangrijke verlangens van een mens: ?avoir,
pouvoir, valoir?; ?bezit, macht, prestige?. Lucas vernoemt zoals Matteüs dezelfde
bekoringen van Jezus, maar met dit verschil dat hij de rangorde wijzigt. Zo komt ook hier zijn procédé aan het
licht om alles te richten op Jeruzalem.
Bij hem komt de bekoring op de bovenbouw van de tempelpoort te Jeruzalem
op de derde plaats; terwijl ze bij Matteüs de tweede bekoring is. Bij beide evangelisten zijn de
bekoringen te zien als het zich afzetten tegen God door zich van hem te
verwijderen (1°), door aan Satan een macht toe te kennen, die enkel God toekomt
(2°) en door zich van Gods macht te bedienen in eigen voordeel (3°). Jezus had te kiezen op elk
van deze drie terreinen. Wat werd
zijn weg? Rechtuit, trouw aan Gods
woord? Of kiezen voor
zijwegen? Lucas steekt
gradatie in deze bekoringen. De
eerste bekoring is een keuze voor het materiële. Zij verwerpt God niet, maar verwaarloost
hem. De tweede bekoring ontkent God
en kiest voor macht. En de derde
bekoring is deze om God voor eigen kar in te spannen in plaats van hem het
eerste en laatste woord te geven.
Dat laatste is een misbruik van de godsdienst. Dat dit ?wel vaker voorkomt bij
officiële bedienaars van het religieuze, is Lucas, de grote verdediger van
tollenaars en zondaars, zeker niet ontgaan. Deze bekoring bedreigt vooral de vrome
mens en meer bepaald de tempeldienaar.
Het is dus normaal dat zij in Jeruzalem ervaren wordt? (H. Servotte,
Lucas litterair, p. 32).
Wie honger heeft, denkt wellicht het eerst aan een bete
brood. Maak van stenen brood,
genoeg voor jezelf en voor de anderen.
Jezus gaat zich niet bewijzen door de oplossing van de broodvraag. We hebben voedsel broodnodig, maar we
leven van meer. ?Brood komt er niet bij toverslag, brood komt als er
gerechtigheid heerst. Jezus zal
door zijn woord brood van leven geven, dat niet alleen harten verzadigt maar ook
hongerigen voedt.? Wat Jezus
kiest: ?Het heeft evenzeer te maken met ontwikkelingssamenwerking als met het
avondmaal? (W. R. van der Zee, Vandaag, p.
70).
Dan gaat het over macht over de wereld. Jezus wil geen mensen onderwerpen, maar
hen onderwijzen. ?Het Koningrijk
van God in deze wereld is niet die van de macht van de heerschappij, maar van de
kracht van de Geest. Niet van het
heersen en dwingen, maar van de liefde die mensen voor God inneemt en ze
verandert? (Ib. p. 71).
Het laatste is zich doen gelden langs een stunt. Jezus kiest voor het vertrouwen. ?Wie vertrouwt, hoeft geen bewijzen
en zoekt het niet in demonstraties van eigen geloof. Vertrouwen betekent gehoor geven en
gehoorzamen, zelf trouw zijn? (Ib., p. 72). Drie maal kiest Jezus, telkens door
vertrouwen te geven in wat is geschreven en gegeven als Woord van God. Dit is voor Jezus de rechte weg, die hem
naar Pasen voert.
Wij mogen over veertig dagen het Paasfeest vieren, nadat wij ondertussen zullen zijn gegroeid in vertrouwen, steviger staan in onze kennis van de bijbel en geproefd hebben van gerechtigheid.
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
-
eerste zondag Vasten C Antoine Rubbens, February 11 2010
- Eerste zondag vasten C Antoine Rubbens, February 9 2013
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.