vijfde zondag veertigdagentijd C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 12 Mar 2010 00:40:13 -0800 (PST) |
?Ga heen en zondig van nu af niet meer? (Joh.
8,11)
Wat heeft Jezus in het zand geschreven? Die vraag geraakt niet opgelost. Zo vlug waait weg, wat in het zand is
geschreven. Schrijf de goede dingen
neer op wat duurzaam is. Zo deed
een man die met zijn vriend door de woestijn trok. Ze waren goede vrienden en geraakten
toch in een hevige discussie, waarbij werd geslagen. De man, die een slag kreeg, schreef
daarop in het zand: ?Vandaag heeft mijn vriend mij geslagen.?
De tocht gaat verder. De vriend die werd geslagen geraakt in
moeilijkheden. Zijn compagnon redt
hem uit het water. Zijn vriend
grifte nu volgende zin in een harde steen: ?Vandaag heeft mijn vriend mij
geholpen?. Hij paste toe wat
een leraar hem op school had geleerd: ?Vertel enkel de goeddoende
waarheid.? Wat in zand is
geschreven is, wordt uitgevaagd.
Wat in steen is gegrift, blijft lang leesbaar.
Wanneer Jezus in het zand
schreef, was dit niet uit desinteresse.
Jezus reageert niet zoals die keer wanneer een man hem zijn interventie
vroeg bij een erfeniszaak (Lc. 12,14).
Jezus is begaan met die vrouw en met de aanklacht tegen haar. Hij vat maar al te goed hoe zwaar en
pijnlijk deze confrontatie was voor de vrouw tussen haar aanklagers. Moeten wij bij een aanklacht niet alle
partijen horen? De vrouw wordt
beschuldigd, maar wie waren de anderen en welk was hun rol?
Rechtspreken is een zware
aangelegenheid. Is er altijd recht
geschied en eerlijk geoordeeld? In
het proces van Outreau (Noord-Frankrijk) werden zes mensen valselijk beschuldigd
en zelfs veroordeeld. Een van de
beklaagde was de priesterarbeider Dominique Wiel. Hij werd veroordeeld en zat twee jaar in
de gevangenis. Bij een herziening
bleek de aanklacht ongegrond. Hij
werd daarop samen met vijf andere vrijgesproken. Hij heeft de kinderen, die hem hadden
beschuldigd, vergiffenis geschonken.
Hij kan echter die pijnlijke zaak niet vergeten. Het gerecht moet grondig
veranderen. Dominique komt uit een
gezin van 14 kinderen en ondervond veel steun van hen die in hem zijn blijven
geloven. Een
vriend priesterarbeider getuigde voor de rechter: «
Dominique est un homme qui ne se met à genoux que devant Dieu ». Dit
vat goed samen hoe hij is. Zelf
zegt hij: ?Ik heb altijd over mijn engagementen heen mijn geloof beleefd in
twijfel en zoeken.? Het is maar
in het gevang dat hij nooit heeft getwijfeld. ?In die momenten van waarheid
ondervond ik heel sterk wat het betekent te geloven: de zekerheid dat alles eens
goed gaat zal gaan.?
Wat weten we van de vrouw die op een vroege ochtend voor
Jezus werd gebracht? Vaak steken we
een verwijtende vinger uit naar mensen.
In een gespreksgroep zei een vrouw hoe pijnlijk ze werd vernederd wanneer
ze als 17 jarige een kind verwachtte.
Ze telde niet meer mee in de klas, want ?meisje van de zonde?.
In
zijn gesprek met Georg Sporschill s.j:
kreeg
kardinaal Carlo Martini in Jeruzalem vragen voorgelegd over kerk en
seksualiteit. Het is maar billijk
dat het kerkelijk leergezag een positief woord spreekt over seksualiteit. ?Van de officiële kant van de kerk is
over het zesde gebod in het verleden wat te veel gezegd. Er over zwijgen had wel eens beter
geweest zijn. Liefde raakt de
mensen rechtstreeks. Zij mogen niet
op zij gehouden worden bij het zoeken naar een antwoord en een weg op dit
terrein. Denk maar aan het bijbels
verhaal waarin wetgeleerden een overspelige vrouw bij Jezus slepen en hem de
vraag stellen of zij moet gestenigd worden. Jezus antwoordt niet op hun vraag, maar
hij veroordeelt de wetgeleerden omdat zij van de vrouw een voorwerp hebben
gemaakt en niet naar haar hebben geluisterd. Daarenboven, was de man, die betrokken
was bij het overspel, zelfs niet aanwezig.
De vragen over seksualiteit en familie zouden in ieder geval zo door de
kerk moeten behandeld worden dat de verantwoordelijkheid van zij die lief hebben
er een dragende en bepalende rol in heeft? (C. Martini, Le rêve de
Jérusalem, p. 146).
Jezus schreef in het zand nadat hij een belangrijke
uitspraak had gedaan: ?Wie zonder zonde is, laat deze de eerste steen
werpen.? Onderzoek, waar je
zelf staat, zo zegt Jezus. Hij laat
de Farizeeën en schriftgeleerden daarbij aanvoelen dat zij die vrouw
misbruiken. Zij treden niet op in
naam van de gerechtigheid, maar om Jezus een valstrik te leggen.
Luc Ferry beoordeelt de inbreng van het christendom zeer
positief, o.a. omdat het meer belang hecht aan de geest dan aan de letter. Het ?forum internum? heeft meer
gewicht dan de letterlijke observantie van de wet. Hij verwijst daarvoor naar het verhaal
van de overspelige vrouw. ?Jezus
treedt buiten de kring van de weldenkende, van hen die zich houden aan de
strikte, mechanische toepassing van de wet. Hij doet beroep op hun geweten. Hij vraagt hen of zij in geweten, in hun
innerlijk forum, zeker zijn dat wat ze doen met de vrouw goed is. Als je jezelf onderzoekt, ben je dan
beter dan zij, die jullie willen doden en die misschien gezondigd heeft uit
liefde? (L. Ferry, Apprendre à vivre, p. 92). De strenge rechters gaan twijfelen en
druipen af. Jezus zegt tot de
vrouw: ?zondig niet meer.?
Moet iemand nog gestraft als hij/zij inziet wat mis was en er spijt over
heeft?
Jezus schreef in het zand, zodat ondertussen elkeen kon
nadenken. Dit stuk hoort eerder
thuis bij Lucas dan bij Johannes.
Om het even waar, als het ons maar bijbrengt dat God niet veroordeelt en
dat Hij ons tot het goede aanspoort.
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
-
vijfde zondag veertigdagentijd C Antoine Rubbens, March 12 2010
- vijfde zondag veertigdagentijd C Antoine Rubbens, March 8 2013
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.